ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PODSTAWY HANDLU ZAGRANICZNEGO


DUDZIŃSKI J.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 57.90 Twoja cena  55,01 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podręcznik przygotował zespół autorski Katedry Handlu Zagranicznego i Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego.

W opracowaniu omówiono główne problemy handlu zagranicznego jako szczegółowej dyscypliny akademickiej, a zarazem dziedziny gospodarki narodowej. Przedstawiono najważniejsze pojęcia, kategorie i ich klasyfikacje, sposoby organizacji działalności handlowej na rynkach zagranicznych oraz specyfikę polskiego handlu zagranicznego, w tym nowe rozwiązania systemowe wynikające z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Omówiono wybrane makroekonomiczne aspekty handlu zagranicznego, przedstawiono analizę rozwoju rynków formalnych z uwzględnieniem najnowszych form ich funkcjonowania.

Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów studiów ekonomicznych; może okazać się cennym źródłem informacji dla czytelników (w tym praktyków gospodarczych) zainteresowanych problematyką handlu zagranicznego.


Spis treści:

 

Wprowadzenie
Jerzy Dudziński

Rozdział 1. HANDEL ZAGRANICZNY – ZAGADNIENIA WSTĘPNE

Jerzy Dudziński

1.1. Pojęcie handlu zagranicznego

1.2. Formy świadczenia towarowego (usługowego)

1.3. Kraj i reguły pochodzenia towaru

1.4. Formy świadczenia wzajemnego

1.5. Transakcje specjalne

Rozdział 2. SPECYFICZNE FORMY OBROTU MIĘDZYNARODOWEGO

Marcin Gryczka

2.1. Leasing

2.2. Franchising

2.3. Faktoring

2.4. Forfaiting

Rozdział 3. MAKROEKONOMICZNE ASPEKTY HANDLU ZAGRANICZNEGO

Halina Nakonieczna-Kisiel

3.1. Handel zagraniczny w rachunku makroekonomicznym

3.2. Korzyści z handlu zagranicznego

   3.2.1. Funkcja transformacyjna

   3.2.2. Funkcja zasobotwórcza

   3.2.3. Funkcja efektów mnożnikowych

   3.2.4. Funkcja efektywnościowa

3.3. Mierniki roli handlu zagranicznego

Rozdział 4. BEZPOŚREDNIA I POŚREDNIA DZIAŁALNOŚĆ W HANDLU ZAGRANICZNYM

Jerzy Dudziński
4.1. Formy działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych

4.2. Zalety i wady działalności pośredniej i bezpośredniej

4.3. Bezpośrednia działalność w handlu zagranicznym

4.4. Pośrednia działalność handlowa na rynkach zagranicznych

Rozdział 5. RYNKI ZORGANIZOWANE (FORMALNE)

Marcin Gryczka

5.1. Pojęcie rynków zorganizowanych

5.2. Podział i funkcje rynków zorganizowanych

5.3. Tradycyjne a elektroniczne rynki zorganizowane

5.4. Giełdy

   5.4.1. Tradycyjne giełdy towarowe

   5.4.2. Rodzaje transakcji giełdowych

   5.4.3. Inne specyficzne rodzaje giełd

   5.4.4. Giełdy hybrydowe i elektroniczne

5.5. Aukcje

   5.5.1. Aukcje elektroniczne

5.6. Targi i wystawy międzynarodowe

5.7. Przetargi

   5.7.1. Przetargi elektroniczne

5.8. Wybrane rynki zorganizowane ułomne

Rozdział 6. BEZPOŚREDNIA REGULACJA HANDLU ZAGRANICZNEGO

Jarosław Narękiewicz

6.1. Funkcjonowanie handlu zagranicznego a środki jego regulacji

6.2. Rodzaje środków i mechanizm ich oddziaływania

6.3. Formy bezpośredniej regulacji handlu zagranicznego w Polsce

   6.3.1. Regulacja dostępu do handlu zagranicznego

   6.3.2. Ewolucja systemu administrowania obrotem towarowym z zagranicą w latach 1990–2004

6.4. Administrowanie obrotem z zagranicą w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej

   6.4.1. Ogólna charakterystyka wspólnej polityki handlowej

   6.4.2. Środki administrowania obrotem z krajami trzecimi i ochrony rynku wewnętrznego

Rozdział 7. KURS WALUTOWY W HANDLU ZAGRANICZNYM

Jerzy Dudziński

7.1. Cena i kurs walutowy a efektywność transakcji

7.2. Ceny dewizowe i ceny krajowe

7.3. Kurs walutowy i polityka kursowa

   7.3.1. Pojęcie i funkcje kursu walutowego

   7.3.2. Czynniki determinujące poziom i zmiany kursu walutowego

   7.3.3. Rodzaje kursu walutowego

   7.3.4. Kierunki i charakter zmian kursu walutowego

   7.3.5. Skutki zmian kursu walutowego

   7.3.6. Polityka kursowa

7.4. Mechanizm cenowo-kursowy w Polsce

   7.4.1. Ewolucja systemu kursu walutowego

   7.4.2. Perspektywy systemu kursu walutowego

Rozdział 8. SYSTEM CELNO-PODATKOWY W HANDLU ZAGRANICZNYM

Jarosław Narękiewicz

8.1. Środki korygujące działanie mechanizmu cenowo-kursowego

   8.1.1. Istota i przyczyny stosowania środków korygujących

   8.1.2. Rodzaje środków i mechanizm ich oddziaływania

8.2. Ewolucja polskiego systemu celno-podatkowego w latach 1990–2004

8.3. System celny w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej

   8.3.1. System celny Unii Europejskiej – informacje podstawowe

   8.3.2. Wspólna taryfa celna Unii Europejskiej

   8.3.3. Pozostałe środki polityki celnej

   8.3.4. Przyjęcie Wspólnej Taryfy Celnej – skutki dla Polski

8.4. Harmonizacja podatków pośrednich w Unii Europejskiej

8.5. Opodatkowanie transakcji handlu zagranicznego po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej

   8.5.1. Transakcje wewnątrzwspólnotowe i transakcje zawierane z krajami trzecimi a podatek VAT

   8.5.2. Obrót wyrobami akcyzowymi

Rozdział 9. CHARAKTERYSTYKA OBROTÓW POLSKIEGO HANDLU ZAGRANICZNEGO W LATACH 1990–2008

Jarosław Narękiewicz, Joanna Staśkiewicz

9.1. Rola handlu zagranicznego w gospodarce Polski

9.2. Wielkość i dynamika obrotów oraz ich uwarunkowania makroekonomiczne

9.3. Struktura geograficzna obrotów

9.4. Struktura towarowa obrotów

9.5. Kształtowanie się kontaktów handlowych z krajami Unii Europejskiej

   9.5.1. Stosunki handlowe w latach 1990–2003

   9.5.2. Pierwsze lata członkostwa Polski w Unii Europejskiej (2004–2008)

9.6. Uwagi końcowe

Aneks statystyczny

Joanna Staśkiewicz

Bibliografia


260 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022