Publikacja ma na celu ukazanie możliwości wykorzystania w procesach
zarządczych rozwiązań innowacyjnych wraz z próbą określenia ich wpływu na rozwój i
konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Książka obejmuje osiem rozdziałów opracowanych przez pracowników naukowych
Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie oraz Szkoły Głównej Handlowej,
którzy w obszarach swych zainteresowań badawczych mają problematykę nowoczesnych
koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Rozważania prowadzone są z różnych punktów
widzenia i wskazują na znaczną odmienność podejść do wykorzystywania innowacji w
zarządzaniu, które są atrakcyjne dla autorów poszczególnych rozdziałów.
Zakres ujętej problematyki odnosi się zarówno do ogólnych, makroekonomicznych
uwarunkowań kreowania i wykorzystywania rozwiązań innowacyjnych, jak również obejmuje
typowo mikroekonomiczną analizę opisywanych case studies. Poszczególne rozdziały
łączą w sobie wątki teoretyczne z ich praktycznym odniesieniem i weryfikacją, co
znacznie wzbogaca prezentowane treści.
Spis treści:
Wstęp
Robert Nowacki, Marcin W. Staniewski
Rozdział 1. Znaczenie innowacyjności w rozwoju przedsiębiorstwa
Robert Nowacki
Wprowadzenie
1.1. Innowacyjność i jej wspieranie jako wyzwanie Strategii Lizbońskiej
1.2. Innowacyjność jako narzędzie kształtowania konkurencyjności
przedsiębiorstwa
1.3. Skala wdrażania rozwiązań innowacyjnych w badanych
przedsiębiorstwach
1.4. Stymulatory i bariery wdrażania rozwiązań innowacyjnych w
przedsiębiorstwach
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Zasoby innowacji w procesie kreowania wartości
przedsiębiorstw
Piotr Szczepankowski
Wprowadzenie
2.1. Przedsiębiorstwo innowacyjne i przedsiębiorstwo oparte na wartości
2.2. Możliwości podnoszenia wartości przedsiębiorstwa poprzez
innowacje
2.3. Determinanty i pomiar zasobów innowacji na potrzeby analizy
wartości przedsiębiorstwa
2.4. Model strategiczny zarządzania innowacjami i zarządzania
wartością
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Innowacje otwarte źródłem konkurencyjności
przedsiębiorstw
Stanisław Łobesko
Wprowadzenie
3.1. Przemiany we współczesnej gospodarce
3.2. Nowe podejście do innowacji
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Wybrane strategie tworzenia innowacji i stymulowania
kreatywności – przykłady
Katarzyna Bachnik
Wprowadzenie
4.1. Otoczenie zewnętrzne a strategia korporacyjna
4.2. Przykłady konkretnych strategii innowacyjnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Zarządzanie zasobami ludzkimi w aspekcie
innowacyjności
Marcin Waldemar Staniewski
Wprowadzenie
5.1. Innowacja w organizacji
5.2. Wiedza – podstawa innowacji
5.3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w innowacyjnym przedsiębiorstwie
5.4. System Zarządzania Zasobami Ludzkimi w organizacji innowacyjnej –
perspektywa badawcza
5.5. Innowacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 6. Innowacyjność w zarządzaniu finansami –
charakterystyka pojęcia i próba identyfikacji w przedsiębiorstwach w Polsce
Grzegorz Gołębiowski
Wprowadzenie
6.1. Innowacje zarządcze a innowacyjność w zarządzaniu
6.2. Zależność rozwoju przedsiębiorstwa od innowacyjności i jej
poziomu
6.3. Potencjał innowacyjności
6.4. Próba identyfikacji innowacyjności w zarządzaniu finansami w
przedsiębiorstwach w Polsce
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 7. Innowacje w zarządzaniu wiedzą w sektorze MSP
Agnieszka Bitkowska
Wprowadzenie
7.1. Istota koncepcji zarządzania wiedzą
7.2. Sektor MSP a innowacje
7.3. Innowacyjne rozwiązania w zarządzaniu wiedzą w sektorze MSP
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 8. Spółki innowacyjne na rynku giełdowym NewConnect
Piotr Szczepankowski
Wprowadzenie
8.1. Znaczenie rynku NewConnect w finansowaniu spółek innowacyjnych
8.2. Wyniki badania stopnia innowacyjności spółek rynku NewConnect
8.3. Charakterystyka działalności liderów innowacyjności z rynku
NewConnect
Podsumowanie
Bibliografia
144 strony, B5, oprawa miękka