ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PROCES GRUPOWY PORADNIK DLA TRENERÓW NAUCZYCIELI I WYKŁADOWCÓW


KOZAK A.

wydawnictwo: ONE PRESS , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 36.65 Twoja cena  34,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

  • Formowanie się grupy
  • Burze i konflikty
  • Normalizacja w zespole
  • Wreszcie kreatywne działanie

Podstawy formowania się grup są różne — zdarza się bezrefleksyjny podział na zespoły dobrane alfabetycznie, czasem członków skupiają wspólne zainteresowania lub wytyczone cele zawodowe, a bywa też, że jest to udział w wyborach parlamentarnych. Jednak bez względu na to, co było czynnikiem uruchamiającym tworzenie się grupy, mechanizm został puszczony w ruch! A Twoim zadaniem jako moderatora jest zadbanie o to, by gładko przeszedł przez kolejne etapy stapiania się pojedynczych "ja" w świetnie funkcjonujące "my".

Jednostki tworzące grupę wnoszą do niej bagaż własnych osobowości — kompetencje, cechy, przeżycia i emocje, a także indywidualne oczekiwania. Podejmując decyzję o dołączeniu do powstającego zespołu, chcą współtworzyć nową rzeczywistość. Zaczynają współpracować, komunikują się między sobą, uczestniczą we wspólnych działaniach. Bycie w grupie pozwala na zdobywanie nowych doświadczeń, uruchamianie nieznanych form aktywności i kreatywności. Każda społeczność, niezależnie od przyświecającego jej celu i wieku jej członków, podlega podobnym zjawiskom, które nazwano "procesem grupowym". Głównym zadaniem prowadzącego jest więc zadbanie o to, by ogromny potencjał tkwiący w grupie został optymalnie wykorzystany, przynosząc wszystkim trwałe i satysfakcjonujące korzyści.

  • Główne fazy rozwoju grupy.
  • Najważniejsze elementy, o których należy pamiętać na każdym etapie budowania zespołu.
  • Przykłady i propozycje ćwiczeń, zebrane podczas szkoleń, treningów i wykładów tematycznych.
  • Tworzenie klimatu zaufania i akceptacji.
  • Wyrażanie szacunku, wzmacnianie pozytywne, dostosowanie tempa pracy do możliwości grupy.
  • Odpowiedzialność prowadzącego grupę za własny rozwój.

Spis treści:

Wstęp (5)


Formowanie się grupy (9)

  • Kto jest kim, czyli wejście w grupę (10)
  • Decyzja jednostki o udziale w grupie (33)
  • Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy (46)

 

Burza w grupie (49)

  • Opór, czyli lęk przed oceną w grupie (50)
  • Sprzeciw w grupie (55)
  • Konflikt - czy jest nieunikniony? (57)
  • Zarządzanie grupą w fazie burzy (68)
  • Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy (88)

 

Normalizacja w grupie (95)

  • Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa (96)
  • Myślenie grupowe (107)
  • Efektywność słuchania - słuchać, aby usłyszeć (118)
  • Asertywna komunikacja w grupie (125)
  • Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie (132)

 

Kreatywne działanie (135)

  • Bariery komunikacyjne - by je ominąć, należy je poznać (136)
  • Twórczość w pracy grupy - kreowanie rzeczywistości (145)
  • Sposoby rozwiązywania problemów w grupie (158)
  • Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania (166)

 

Zakończenie (167)
Bibliografia (169)


176 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022