|
PROCES GRUPOWY PORADNIK DLA TRENERÓW NAUCZYCIELI I WYKŁADOWCÓW
KOZAK A. wydawnictwo: ONE PRESS , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 36.65 Twoja cena 34,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
- Formowanie się grupy
- Burze i konflikty
- Normalizacja w zespole
- Wreszcie kreatywne działanie
Podstawy formowania się grup są różne — zdarza się bezrefleksyjny podział na
zespoły dobrane alfabetycznie, czasem członków skupiają wspólne zainteresowania lub
wytyczone cele zawodowe, a bywa też, że jest to udział w wyborach parlamentarnych.
Jednak bez względu na to, co było czynnikiem uruchamiającym tworzenie się grupy,
mechanizm został puszczony w ruch! A Twoim zadaniem jako moderatora jest zadbanie o to,
by gładko przeszedł przez kolejne etapy stapiania się pojedynczych "ja" w
świetnie funkcjonujące "my".
Jednostki tworzące grupę wnoszą do niej bagaż własnych osobowości —
kompetencje, cechy, przeżycia i emocje, a także indywidualne oczekiwania. Podejmując
decyzję o dołączeniu do powstającego zespołu, chcą współtworzyć nową
rzeczywistość. Zaczynają współpracować, komunikują się między sobą, uczestniczą
we wspólnych działaniach. Bycie w grupie pozwala na zdobywanie nowych doświadczeń,
uruchamianie nieznanych form aktywności i kreatywności. Każda społeczność,
niezależnie od przyświecającego jej celu i wieku jej członków, podlega podobnym
zjawiskom, które nazwano "procesem grupowym". Głównym zadaniem prowadzącego
jest więc zadbanie o to, by ogromny potencjał tkwiący w grupie został optymalnie
wykorzystany, przynosząc wszystkim trwałe i satysfakcjonujące korzyści.
- Główne fazy rozwoju grupy.
- Najważniejsze elementy, o których należy pamiętać na każdym etapie
budowania zespołu.
- Przykłady i propozycje ćwiczeń, zebrane podczas szkoleń, treningów i
wykładów tematycznych.
- Tworzenie klimatu zaufania i akceptacji.
- Wyrażanie szacunku, wzmacnianie pozytywne, dostosowanie tempa pracy do
możliwości grupy.
- Odpowiedzialność prowadzącego grupę za własny rozwój.
Spis treści:
Wstęp (5)
Formowanie się grupy (9)
- Kto jest kim, czyli wejście w grupę (10)
- Decyzja jednostki o udziale w grupie (33)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy (46)
Burza w grupie (49)
- Opór, czyli lęk przed oceną w grupie (50)
- Sprzeciw w grupie (55)
- Konflikt - czy jest nieunikniony? (57)
- Zarządzanie grupą w fazie burzy (68)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy (88)
Normalizacja w grupie (95)
- Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa (96)
- Myślenie grupowe (107)
- Efektywność słuchania - słuchać, aby usłyszeć (118)
- Asertywna komunikacja w grupie (125)
- Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie (132)
Kreatywne działanie (135)
- Bariery komunikacyjne - by je ominąć, należy je poznać (136)
- Twórczość w pracy grupy - kreowanie rzeczywistości (145)
- Sposoby rozwiązywania problemów w grupie (158)
- Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania (166)
Zakończenie (167)
Bibliografia (169)
176 stron, A5, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOLOGIA POZNAWCZA W TEORII I PRAKTYCE RED. REINECKE M.A. CLARK D.A.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|