ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 56.60 53,77   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WYZWANIA I PERSPEKTYWY ZARZĄDZANIA W MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW


MATEJUN M. / PRZEDSIĘBIORSTWACH

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 56.60 Twoja cena  53,77 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka przedstawia największe wyzwania, przed jakimi stają obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa, oraz perspektywy ich dalszego rozwoju we współczesnym, wysoce zmiennym i konkurencyjnym świecie.

Praca podzielona jest na cztery części poświęcone:

  • obecnym trendom badań nad zarządzaniem małymi i średnimi przedsiębiorstwami,
  • przedsiębiorczości oraz rozwojowi zasobów kadrowych w MSP,
  • wpływowi otoczenia na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,
  • perspektywom wykorzystania współpracy w podnoszeniu konkurencyjności firm sektora MSP.

Publikacja kierowana jest do studentów, wykładowców i pracowników naukowych zainteresowanych przedsiębiorczością, zarządzaniem małymi i średnimi firmami oraz stymulowaniem ich konkurencyjności i rozwoju. Powinna również zainteresować praktyków gospodarczych – właścicieli, przedsiębiorców i menedżerów działających w sektorze MSP.



Zespół autorski tworzą pracownicy naukowo-dydaktyczni polskich wiodących ośrodków akademickich, uczestnicy „Szkoły Letniej Zarządzania 2010” – konferencji naukowej połączonej z jubileuszem 100-lecia nauk o zarządzaniu, zorganizowanej przez Katedrę Zarządzania Politechniki Łódzkiej.


Spis treści:

Słowo wstępne (Marek Matejun)


Część 1. Kierunki badań nad zarządzaniem małymi i średnimi przedsiębiorstwami


Rozdział 1. Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce (Teresa Piecuch)
1.1. Wprowadzenie
1.2. Istota małych i średnich firm
1.3. Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce
1.4. Bariery funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw
1.5. Problemy z dostępem do zewnętrznych źródeł finansowania w małych i średnich firmach
1.6. Zarządzanie zasobami ludzkimi w małych i średnich firmach
1.7. Małe i średnie przedsiębiorstwa efektem zachowań przedsiębiorczych
1.8. Podsumowanie


Rozdział 2. Badania małych i średnich przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce (Andrzej Marjański)
2.1. Wprowadzenie
2.2. Perspektywa badawcza przedsiębiorstwa rodzinnego
2.3. Polski dorobek w zakresie badań przedsiębiorstw rodzinnych
2.4. Założenia i metody badań projektu "Badanie firm rodzinnych"
2.5. Analiza wybranych wyników badań
2.6. Podsumowanie


Rozdział 3. Zmiany kultury organizacyjnej przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych  (Katarzyna Gadomska-Lila)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Zmiana kultury organizacyjnej - rozważania teoretyczne
3.3. Metodyka badań
3.4. Wyniki badań - analiza porównawcza
3.5. Wnioski
3.6. Podsumowanie


Rozdział 4. Stan innowacyjności przedsiębiorstw i jej perspektywy (na przykładzie małych i średnich przedsiębiorstw subregionu tarnobrzeskiego)         (Anna Zych)
4.1. Wprowadzenie
4.2. Pojęcie, rodzaje i znaczenie innowacji w działalności gospodarczej
4.3. Specyfika społeczno-gospodarcza badanego regionu .
4.4. Determinanty innowacyjności badanych przedsiębiorstw
4.5. Innowacyjność przedsiębiorstw na terenie subregionu tarnobrzeskiego
4.6. Podsumowanie


Rozdział 5. Budowa przewagi konkurencyjnej przez małe i średnie przedsiębiorstwa poprzez działalność proekologiczną (Janusz Kornecki)
5.1. Wprowadzenie
5.2. Podejście firm do budowania przewagi konkurencyjnej opartej na działalności proekologicznej
5.3. Poziom innowacyjności proekologicznej polskich MSP
5.4. Motywy wdrażania innowacji proekologicznych
5.5. Podejście polskich MSP do budowania długookresowej przewagi konkurencyjnej opartej na działalności proekologicznej
5.6. Podsumowanie


Część 2. Przedsiębiorczość oraz rozwój zasobów kadrowych w małych i średnich przedsiębiorstwach


Rozdział 6. Zarządzanie przedsiębiorczością w sektorze MSP (Eugeniusz Michalski)
6.1. Wprowadzenie
6.2. Koncepcja zarządzania przedsiębiorczością
6.3. Cykl życia przedsiębiorstwa
6.4. Wpływ technologii informacyjnej na przedsiębiorczość
6.5. Tworzenie strategii rozwoju przedsiębiorczości


Rozdział 7. Jakościowa analiza porównawcza. Konceptualizacja przedsiębiorczości akademickiej (Anna Kwiotkowska)
7.1. Wprowadzenie
7.2. W poszukiwaniu metod badania konfiguracji organizacyjnych - istota jakościowej analizy porównawczej
7.2.1. Jakościowa analiza porównawcza jako podejście badawcze
7.2.2. Pojęcie ekwifinalności .
7.2.3. Typy zastosowania jakościowej analizy porównawczej
7.3. Koncepcyjna struktura nośna do badania przedsiębiorczości akademickiej
7.4. Podsumowanie


Rozdział 8. Wspieranie przedsiębiorczości studenckiej na podstawie studium przypadku Uniwersytetu w Coventry (Magdalena Kurowska)
8.1. Wprowadzenie
8.2. Przedsiębiorczość akademicka w Wielkiej Brytanii
8.3. Coventry University - studium przypadku
8.3.1. Edukacja
8.3.2. Finansowe narzędzia pomocowe
8.3.3. Mentoring
8.3.4. Koło studenckie Students in Business
8.3.5. Kultura przedsiębiorczości
8.3.6. Powiązanie inicjatyw i pozostałych narzędzi pomocowych
8.4. Obserwacje i wnioski
8.5. Podsumowanie


Rozdział 9. Identyfikacja form zatrudnienia w małych i średnich przedsiębiorstwach budowlanych w świetle wyników badań empirycznych (Bogdan Nogalski,Anna Wojcik-Karpacz, Jarosław Karpacz)
9.1. Wprowadzenie
9.2. Elastyczność zatrudnienia
9.3. Formy zatrudnienia
9.4. Diagnoza stanu sektora budowlanego w województwie świętokrzyskim
9.5. Formy zatrudnienia w sektorze usług budowlanych w regionie świętokrzyskim
w świetle wyników badań empirycznych
9.6. Podsumowanie


Rozdział 10. System motywowania kadr menedżerskich w MSP (Tomasz Kawka)
10.1. Uwarunkowania motywowania kadry menedżerskiej
10.2. Istota małych przedsiębiorstw i ich rola w gospodarce
10.3. Funkcja personalna w MSP
10.4. Motywowanie w MSP
10.5. Opis metodyki badań
10.6. Wyniki badań empirycznych
10.7. Podsumowanie


Rozdział 11. Kompetencje jako główny element kapitału ludzkiego w małym przedsiębiorstwie (na przykładzie rejonu tarnobrzeskiego) (Liliana Mierzwińska)
11.1. Wprowadzenie
11.2. Cel i metodyka badań. Charakterystyka respondentów
11.3. Poziom wykształcenia i rozwój zawodowy pracowników zatrudnionych w badanych przedsiębiorstwach
11.4. Motywatory stosowane w badanych przedsiębiorstwach
11.5. Pojęcie i rola kompetencji pracowników oraz pracodawców
11.6. Kompetencje pracowników w badanych przedsiębiorstwach
11.7. Kompetencje badanych przedsiębiorców
11.8. Podsumowanie


Część 3. Wpływ otoczenia na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw


Rozdział 12. Analiza warunków ograniczających rozwój małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w regionach zmarginalizowanych
(Renata Lisowska)
12.1. Wprowadzenie
12.2. Regiony zmarginalizowane - typologia .
12.3. Bariery i czynniki rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw zlokalizowanych w regionach zmarginalizowanych
12.4. Podsumowanie


Rozdział 13. Wpływ form opodatkowania podatkiem dochodowym na funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw (Marek Matejun, Ewa Kaczmarek)
13.1. Wprowadzenie
13.2. Dylemat wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym w małych i średnich firmach
13.3. Charakterystyka form opodatkowania podatkiem dochodowym małych i średnich przedsiębiorstw
13.4. Kierunki wpływu form opodatkowania podatkiem dochodowym na małe i średnie przedsiębiorstwa
13.5. Metodyka prowadzonych badań i charakterystyka respondentów
13.6. Opinie przedsiębiorców na temat wpływu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na funkcjonowanie ich przedsiębiorstw
13.7. Podsumowanie


Rozdział 14. Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem a polityka rachunkowości (Angelika Kaczmarczyk)
14.1. Wprowadzenie
14.2. Polityka rachunkowości a polityka bilansowa - ewolucja terminologiczna
14.3. Sprawozdawczość małych i średnich przedsiębiorstw
14.4. Polityka rachunkowości w małych i średnich przedsiębiorstwach .
14.5. Podsumowanie


Rozdział 15. Wpływ transferu technologii na tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw akademickich w świetle wyników badań (Zbigniew Chyba)
15.1. Wprowadzenie
15.1.1. Określenie przewagi konkurencyjnej
15.1.2. Transfer technologii i jego rodzaje
15.1.3. Proces transferu technologii z punktu widzenia przedsiębiorstwa
15.1.4. Przedsiębiorczość akademicka
15.2. Wyniki badań
15.2.1. Rodzaje transferu technologii w badanych przedsiębiorstwach
15.2.2. Przebieg procesu transferu technologii do przedsiębiorstwa .
15.2.3. Korzyści wynikające z transferu technologii do przedsiębiorstwa
15.3. Podsumowanie


Rozdział 16. Wewnętrzne uwarunkowania potencjału do zmian w małych i średnich przedsiębiorstwach powiatu tarnobrzeskiego (Beata Ujda-Dyńka)
16.1. Wprowadzenie
16.2. Wyniki badań
16.3. Podsumowanie
Część 4. Perspektywy wykorzystania współpracy
w podnoszeniu konkurencyjności firm sektora MSP


Rozdział 17. Elementy kapitału relacyjnego oddziałujące na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw (Wiesław Danielak)
17.1. Wprowadzenie
17.2. Istota kapitału relacyjnego jako elementu kapitału intelektualnego
17.3. Komponenty kapitału relacyjnego
17.4. Elementy kapitału intelektualnego wykorzystywane w procesie realizacji inwestycji i innowacji
17.5. Podsumowanie


Rozdział 18. Uwarunkowania społecznej odpowiedzialności małego przedsiębiorstwa (Agnieszka Sokołowska)
18.1. Wprowadzenie
18.2. Społeczna odpowiedzialność - kontekst
18.3. Uwarunkowania wewnętrzne wynikające ze specyfiki funkcjonowania i zarządzania małym przedsiębiorstwem
18.3.1. Wielkość przedsiębiorstwa
18.3.2. Przedmiot działalności, branża, kluczowe zasoby
18.3.3. Kształt struktury organizacyjnej
18.3.4. Świadomość właścicieli, menedżerów i pracowników
18.3.5. Relacje społeczne
18.3.6. Kultura organizacyjna
18.3.7. Strategia
18.3.8. Sposób zarządzania firmą
18.3.9. Relacje z otoczeniem
18.3.10. Sytuacja finansowa
18.4. Czynniki zewnętrzne warunkujące realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności w małym przedsiębiorstwie
18.5. Podsumowanie


Rozdział 19. Wewnętrzne uwarunkowania współdziałania gospodarczego małych przedsiębiorstw (Agnieszka Połomska-Jasienowska)
19.1. Wprowadzenie
19.2. Pojęcie współdziałania i związane z nim podstawowe terminy
19.3. Klasyfikacje i typologie uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw
19.3.1. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw
19.3.2. Wewnętrzne uwarunkowania współdziałania gospodarczego małych przedsiębiorstw
19.4. Wyniki badań empirycznych
19.4.1. Charakterystyka organizacji badań
19.4.2. Krótka charakterystyka badanych przedsiębiorstw
19.4.3. Analiza wyników
19.5. Podsumowanie


Rozdział 20. Współpraca przedsiębiorstw warunkiem rozwoju innowacyjnego sektora MSP w Polsce (Robert Stanisławski)
20.1. Wprowadzenie
20.2. Współpraca MSP w zakresie rozwoju innowacyjnego - przegląd wybranych badań
20.3. Ocena współpracy MSP w zakresie podnoszenia innowacyjności - badania własne
20.4. Podsumowanie


Rozdział 21. Procesy umiędzynarodowienia małych i średnich przedsiębiorstw w świetle badań empirycznych (Anna Michna, Renata Sękowska)
21.1. Wprowadzenie
21.2. Charakterystyka sektora MSP
21.3. Wyniki badań empirycznych opisujących proces umiędzynarodowienia sektora MSP
21.4. Podsumowanie


Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy


352 stron, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022