ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ROLA ZZL W KREOWANIU INNOWACYJNOŚCI ORGANIZACJI


BORKOWSKA S. RED.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 56.60 Twoja cena  53,77 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka zawiera odpowiedź na pytanie, czy i w jaki sposób odpowiednie zarządzanie zasobami ludzkimi może przyczynić się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności organizacji.

Autorzy nie ograniczają się do dyskusji o różnych modelach ZZL, lecz na podstawie badań empirycznych określają ich wpływ na innowacyjność i konkurencyjność mierzoną wartością rynkową. Rozważania teoretyczne zostały poparte przykładami z praktyki gospodarczej, przedstawiającymi konkretne rozwiązania, stosowane w firmach charakteryzujących się wysokim poziomem ZZL, które w istotny sposób przyczyniły się do wzrostu ich innowacyjności, a co za tym idzie – znacznego wzmocnienia pozycji konkurencyjnej.

Publikacja jest kierowana zarówno do wykładowców i studentów szkół wyższych na kierunkach zarządzania, ZZL i ekonomii, jak również do praktyków – menedżerów firm pragnących, dzięki innowacyjności i odpowiedniemu zarządzaniu kadrami, uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku.


Ze względu na aktualność tematu, szerokie ujęcie problematyki związku ZZL z poziomem innowacyjności organizacji oraz znakomitą podbudowę empiryczną formułowanych twierdzeń i wniosków, książka ta ma szanse stać się hitem wydawniczym z dziedziny zarządzania. (...) może być potraktowana jako wzorcowy przykład pracy naukowej spełniającej wszechstronne wymagania, (...) praca empiryczna, wykorzystująca wyniki niezwykle rzetelnie przeprowadzonych badań na imponującej liczbie firm i respondentów, a zarazem prezentująca koncepcje teoretyczne, z którymi Autorzy dyskutują i formułują oryginalne twierdzenia. Jest to praca, która równie dobrze może służyć jako źródło wiedzy studentom i jako źródło inspiracji praktykom.

Prof. zw. dr hab. Czesław Sikorski

Uniwersytet Łódzki



Prof. dr hab. Stanisława Borkowska jest kierownikiem Katedry Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, kierownikiem Zakładu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie, redaktor naczelną dwumiesięcznika „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” w tym Instytucie oraz autorką wielu cenionych publikacji w tej dziedziny.


Spis treści:

Wprowadzenie (Stanisława Borkowska)

Rozdział 1. Innowacyjność wyzwaniem dla organizacji gospodarczych w GOW (Stanisława Borkowska)
1.1. Innowacyjność; znaczenie problemu
1.1.1. Innowacyjność w Unii Europejskiej na tle krajów Triady: UE-USA-Japonia oraz OECD
1.1.2. Innowacyjność w Polsce na tle UE i OECD
1.2. O rodzajach innowacji; kwestie terminologiczne
1.3. Mierniki innowacyjności
1.4. Czynniki rozwoju innowacji
Podsumowanie

Rozdział 2. ZZL dźwignią innowacyjności przedsiębiorstw (Stanisława Borkowska)
2.1. W poszukiwaniu wysoce efektywnego HRM
2.1.1. Korzenie systemów wysoce efektywnej pracy; z teorii i praktyki
2.1.2. Dwie koncepcje systemów wysoce efektywnej pracy
2.1.3. Podstawowe praktyki w wysoce efektywnych systemach zarządzania zasobami ludzkimi
2.2. HIWP i HPWS a innowacyjność organizacji
Podsumowanie

Rozdział 3. Czy to działa w praktyce? Wyniki badań (Stanisława Borkowska, Iwona Laskowska)
3.1. Słowo o metodyce badań
3.1.1. Kogo objęto badaniami?
3.1.2. Cele i hipotezy badawcze
3.2. Poziom ZZL a innowacyjność i konkurencyjność oraz wyniki ekonomiczne firm
3.3. Modele ZZL a innowacyjność i wartość rynkowa firm
3.3.1. Reakcja indeksu dynamiki innowacyjności na zmiany modelu ZZL oraz jego spójności ze strategią organizacji i na homogeniczność praktyk
3.3.2. Reakcja indeksu innowacyjności na zmiany modelu ZZL
3.3.3. Reakcja wartości rynkowej firmy na zmiany poszczególnych modeli ZZL
3.3.4. Współczynniki ważności (elastyczności) zmiennych objaśniających poziom i dynamikę innowacyjności
3.3.5. Co niezbyt sprzyja silnemu związkowi ZZL z innowacyjnością?....
3.4. ZZL a innowacyjność i efektywność organizacji; punkt widzenia szefów B+R i przedstawicieli ZOZ
3.5. Poziom i model ZZL a zaangażowanie, satysfakcja i otwartość pracowników na innowacje
3.5.1.Poziom ZZL a otwartość pracowników na innowacje oraz ich zaangażowanie i satysfakcja
3.5.2.Model ZZL a otwartość pracowników na innowacje oraz ich zaangażowanie i satysfakcja
3.5.2.1. Model ZZL a otwartość na innowacje
3.5.2.2. Model ZZL a satysfakcja pracowników
3.5.2.3. Zaangażowanie pracowników a model ZZL
3.5.2.4. Współczynniki ważności
3.5.2.5. Zmienne kontrolne
3.5.3. Model ZZL a postawy pracowników; ujęcie syntetyczne
3.6. Postawy pracowników wobec innowacyjności
3.6.1. Zaangażowanie i otwartość pracowników; dźwignie wzrostu
3.6.2. Bariery wzrostu innowacyjności w opinii respondentów
3.6.3. Czynniki wzrostu innowacyjności
Podsumowanie

Rozdział 4. System pozyskiwania pracowników jako narzędzie budowania innowacyjności (Maciej Gruza, Łukasz Sienkiewicz)
4.1. Formułowanie strategii pozyskiwania pracowników innowacyjnych
4.2. Określanie profilu innowatora zgodnego z potrzebami strategicznymi firmy na etapie planowania zatrudnienia
4.3. Dobór źródeł i metod rekrutacji właściwych dla pracowników innowacyjnych
4.4. Wybór narzędzi i procedur selekcji pozwalających na trafne wychwycenie kandydatów o najwyższym potencjale innowacyjności
4.5. Pozyskiwanie pracowników w badanych organizacjach
4.5.1. Rekrutacja i selekcja w spółkach giełdowych
4.5.2. Rekrutacja i selekcja w opinii pracowników organizacji innowacyjnych
Podsumowanie

Rozdział 5. Rola szkoleń i rozwoju w budowaniu innowacyjności pracowników i przedsiębiorstwa (Łukasz Sienkiewicz)
5.1. Wprowadzenie
5.2. Czy system szkoleń i rozwoju odgrywa rolę w budowaniu innowacyjności?
5.3. System szkoleń i rozwoju kluczową kompetencją organizacji w budowaniu innowacyjności
Podsumowanie

Rozdział 6. Motywowanie do innowacyjności (Barbara Sajkiewicz)
6.1. Rola i narzędzia motywowania do innowacyjności
6.1.1. Wynagradzanie, ale jakie?
6.1.2. W kierunku motywowania kompleksowego
6.2. Motywowanie a innowacyjność: wyniki badań
6.2.1. Związek wynagradzania z innowacyjnością w spółkach giełdowych
6.2.2. Związek nagradzania z postawami pracowników
6.3. Proinnowacyjne instrumenty motywowania w praktyce
6.3.1. Poziom wynagrodzeń
6.3.2. Wynagradzanie za efekty
6.3.3. Wynagradzanie innowatorów
6.3.4. Motywowanie niematerialne
Podsumowanie

Rozdział 7. Rola komunikacji i informacji w promowaniu innowacyjności (Anna Jawor-Joniewicz)
7.1. Procesy komunikacji w firmach o zróżnicowanych strukturach organizacyjnych
7.2. Komunikacja i informacja w proinnowacyjnych kulturach organizacyjnych
7.3. Komunikacja a innowacyjność
7.4. Systemy informacji i komunikacji w świetle badań
7.4.1. Komunikacja i informacja a cele strategiczne badanych firm
7.4.2. Wpływ struktury organizacyjnej na jakość komunikacji i obiegu informacji
7.4.3. System komunikacji i informacji a kultura organizacyjna
Podsumowanie

Rozdział 8. Partycypacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi a innowacyjność (Andrzej Woźniakowski)
8.1. Specyfika procesów pracy we współczesnych firmach
8.1.1. Nowy kontakt psychologiczny
8.1.2. Heterarchia
8.1.3. Rosnące znaczenie kapitału strukturalnego
8.1.4. Autonomiczne (samorządne) zespoły pracownicze i grupy autonomiczne
8.2. Wzrost zainteresowania problematyką partycypacji
8.2.1. Różne formy partycypacji
8.2.2. Znaczenie partycypacji w zarządzaniu firmą
8.2.3. Ryzyko związane z wprowadzaniem partycypacji
8.2.4. Partycypacja a rola związków zawodowych
8.2.5. Nowe pojęcie demokracji we współczesnych firmach
8.3. Korzyści z partycypacji
8.4. Kompetencyjne przygotowanie kadry menedżerskiej
8.5. Partycypacja w koncepcji HPWS
8.5.1. Partycypacja a innowacyjność
8.5.2. Partycypacja a postawy pracowników wobec innowacji
Podsumowanie

Rozdział 9. Wnioski i rekomendacje (Stanisława Borkowska)
9.1. Dobór modelu ZZL
9.2. Kształtowanie zachowań pracowników
9.3. O potrzebie dalszych badań i penetracji naukowych

Aneks A. Dobre praktyki. Studia przypadków
A. l. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako czynnik rozwoju innowacyjności w Grupie TP SA (Jacek Kowalski)
A.2. Zarządzanie zasobami ludzkimi i innowacyjność w IBM Polska Sp. z o.o. (Agnieszka Rakowiecka)
A.3. Strategia wspierania innowacyjności źródłem przewagi konkurencyjnej; studium przypadku Mondi Świecie S.A.
(Jarosław Ożóg)
A.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi i innowacyjnośc - przypadek firmy konsultingowej Hay Group Polska (Andrzej Woźniakowski)

Aneks B. Przebieg badań
B.1. Metody liczenia innowacyjności; przegląd badań i opracowań " (Maciej Gruza)
B.2. Dobór próby i narzędzia badawcze (Anna Jawor-Joniewicz)
B.3. Indeksy HRM (Barbara Sajkiewicz, Iwona Laskowska)
B.4. Metodyka liczenia indeksu innowacyjności (Maciej Gruza)
B.5. Badania ekonometryczne (Iwona Laskowska)

Bibliografia

Słowniczek

Indeks


376 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022