Porażki biznesowe – kurs podstawowy. Witamy!
W latach sześćdziesiątych dyrektor generalny firmy IBM, Tom Watson, wezwał do siebie
menedżera, którego projekt przyniósł dziesięciomilionowe straty. Menedżer
przypuszczał, że zostanie zwolniony. Watson powiedział mu jednak: „Zwolniony?
Przecież właśnie wydałem dziesięć milionów dolarów na twoją edukację. Chciałem
tylko mieć pewność, że wyciągnąłeś stosowne wnioski”.
W książce Lekcje warte miliardy dolarów Paul Carroll i Chunka Mui
analizują wyniki badań, którym poddano ponad 750 przypadków porażek biznesowych. Na
tej podstawie opisują błędne taktyki, które niejednokrotnie sprowadziły na różne
firmy poważne kłopoty. O sukcesach firm napisano tysiące książek, nikt jednak nie
zajmuje się tym, jakie wnioski należałoby wyciągać z ich niepowodzeń.
Lekcja pierwsza. Obiektywne fakty
W latach 1981–2006 423 firmy dysponujące łącznie aktywami o wartości
1,5 biliona dolarów złożyły wniosek o postawienie ich w stan upadłości.
Setki innych dokonały ogromnych odpisów, zrezygnowały z prowadzenia rozległej
działalności w pewnych obszarach lub zostały przejęte ze względu na trudną
sytuację. Kolejne firmy powtarzają te same błędy i wdrażają te same źle
pomyślane strategie.
Lekcja druga. Schematy porażek
Carroll i Mui doszli do wniosku, że podstawową przyczyną porażek jest
przyjęcie błędnej strategii: nie kiepskie wykonanie, brak odpowiednich przywódców czy
pech. Opisywane przez autorów błędy strategiczne zaliczają się do siedmiu kategorii,
takich jak:
• Dążenie do osiągnięcia nieosiągalnych efektów synergii
• Wejście na rynki „poboczne”, które w rzeczywistości
wcale nie są poboczne
• Błędna konsolidacja, w wyniku której dochodzi do nabycia
większych problemów niż korzyści
Lekcja trzecia. Jak nie powtarzać tych samych błędów
Lekcje warte miliardy dolarów można by uznać za drugą stronę monety, która
ma na awersie książkę Od dobrego do wielkiego. Dorównuje ona tej klasycznej pozycji
pod względem przełomowości i doniosłości. Lekcje warte miliardy dolarów
pozwolą uniknąć sytuacji, w której od dobrego zmierza się w kierunku
nieistniejącego.
PRZYKŁADOWE SCHEMATY PORAŻEK
Dążenie do osiągnięcia nieosiągalnych efektów synergii
Firma Quaker Oats kupiła Snapple z myślą o osiągnięciu efektów synergii
w dziedzinie dystrybucji, tymczasem cała ta operacja wygenerowała 1,4 miliarda
dolarów straty.
Wejście na rynki „poboczne”, które w rzeczywistości wcale nie są
poboczne
Firma Avon zdecydowała się nawiązać do swojej „kultury troski” i zająć się
prowadzeniem domów spokojnej starości; w wyniku tej operacji musiała dokonać
odpisu na kwotę 545 milionów dolarów.
Błędna konsolidacja, w wyniku której dochodzi do nabycia większych
problemów niż korzyści
Firma Ames, pionier na rynku dyskontowych domów towarowych, poniosła porażkę przy
realizacji wysiłków konsolidacyjnych; po dwukrotnym bankructwie doszło ostatecznie do
jej likwidacji.
Lekcje warte miliardy dolarów to studia MBA w jednej książce. Autorzy
poddali analizie wnioski płynące z licznych nieudanych przejęć i fuzji
i przedstawili je w prostej, ale fascynującej i przemawiającej do
wyobraźni postaci. Książka ta niesie ze sobą sporą dawkę wyjaśnień i nadziei,
ponieważ przedstawia koncepcję adwokata diabła i zachęca do upełnomocniania
pracowników do wyrażania własnych opinii.
– Larry Kramer, założyciel, prezes i dyrektor generalny Marketwatch.com,
były szef działu mediów cyfrowych CBS
Rewelacyjne spojrzenie w świat podejmowania decyzji na najwyższym szczeblu
kierowniczym. Sukces zawsze staje się przyczynkiem do świętowania, o porażkach
tymczasem rzadko się rozmawia. Perspektywa przedstawiona przez autorów przyda się
każdemu, kto w swojej pracy podejmuje decyzje biznesowe.
– Phil Fasano, dyrektor ds. informacji Kaiser Permanente
Po co marnować miliard dolarów, skoro tę książkę można kupić już za 25,95
dolara? Okazuje się jednak, że firmy i ludzie, którym najbardziej przydałyby się
rady zawarte w tej książce, będą najmniej skłonni zapoznać się z jej
treścią. Nie naśladuj ich! Albo ty zapłacisz teraz, albo twoi akcjonariusze zapłacą
później.
– Guy Kawasaki, współzałożyciel Alltop.com, autor książki Sztuka
rozpoczynania
Paul B. Carroll od siedemnastu lat pisze dla „The Wall Street
Journal”. Napisał książkę zatytułowaną Big Blues, a w 1997 roku
założył czasopismo „Context”, pierwszy magazyn „nowej gospodarki”.
Chunka Mui jest współautorem biznesowego bestsellera Unleashing the
Killer App. Pracuje w Diamond Management and Technology Consultants. Prowadzi
wykłady i udziela porad w zakresie szeroko rozumianej strategii
i innowacyjności.
412 stron, oprawa twarda z obwolutą