Analizując wywiady przeprowadzone z 111 przedsiębiorcami, właścicielami małych i
średnich firm m.in. z województw: małopolskiego, mazowieckiego śląskiego i
świętokrzyskiego autorzy pracy próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, do jakiego
stopnia rodzimy kapitalizm, którego początki często - choć nie zawsze - miały
charakter "awanturniczo-handlarski" ma szanse przekształcenia się w solidny a
zarazem nowoczesny kapitalizm korporacyjny, tym bardziej, że proces kształtowania się
polskiej przedsiębiorczości odbiegał od wzorca symbolizowanego przez tytułowych
Buddenbroków. Polski współczesny kapitalizm na skutek zupełnego zniszczenia jego
podstaw, a więc tworzącej się z wielkim historycznym opóźnieniem klasy
przedsiębiorców, powstaje bowiem bez oparcia w rodzinnych tradycjach
przedsiębiorczości.
Spis treści:
Grażyna Skąpska: O zasobach indywidualnych, społecznych oraz kulturowych w procesie
tworzenia kapitalistycznej gospodarki
Jerzy Sobczak: Polski small business - próba rekonstrukcji jego kulturowych wzorców
Andrzej Bukowski: Awans materialny i jego tło kulturowe
Grażyna Skąpska: Kultura prawna w procesie tworzenia wolnej gospodarki
Kaja Gadowska: Społeczne zasoby: Obywatelskie zaangażowanie polskich
przedsiębiorców
Barbara Worek: Przedsiębiorcy i przedsiębiorczość w Małopolsce w kilkanaście lat
od rozpoczęcia procesu transformacji
248 stron, A5, miękka oprawa