ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

CONTROLLING OPERACYJNY W PRZEDSIĘBIORSTWIE CENTRA ODPOWIEDZIALNOŚCI...


SIERPIŃSKA M. NIEDBAŁA B.

wydawnictwo: WYD.NAUKOWE PWN , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 51.90 Twoja cena  49,31 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Rozwój gospodarki rynkowej, zmienne otoczenie przedsiębiorstw, wzrost konkurencyjnosci, globalizacja, wzrost rozmiarów przedsiębiorstw i coraz większe trudności z koordynacją jednostek wchodzacych w ich skład - wszystkie te czynniki komplikują zarządzanie przedsiębiorstwami, które powinno być nastawione na przyszłość, oraz powodują, że konieczna jest kontrola jakości podejmowanych decyzji prowadzona na bieżąco. Służy do tego controlling operacyjny, który ułatwia stworzenie racjonalnego układu kompetencji i odpowiedzialności na różnych szczeblach zarządzania oraz powiązanie osiągniętych wyników z systemem motywacyjnym.

W niniejszej książce autorzy wykorzystali bogate doświadczenie praktyczne zdobyte w pracy w wielu radach nadzorczych spółek, w doradztwie finansowym, opracowywaniu programów naprawczych i wdrażaniu controllingu.


Prof. dr hab. Maria Sierpińska ukończyła Wydział Ekonomiki Produkcji Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Jest pracownikiem Katedry Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw tej Akademii i rektorem Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie. Za pracę doktorską (1982) otrzymała nagrodę Ministra Nauki, Techniki i Szkolnictwa Wyższego. Jej praca habilitacyjna (1991) Rola przedsięwzięć oszczędnościowych w procesie równoważenia rynku surowcowo-materiałowego została szeroko wykorzystana w praktyce gospodarczej.
Maria Sierpińska posiada bogaty dorobek naukowy. Jest autorką ponad 200 publikacji. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zarządzania finansami przedsiębiorstw, analiz finansowych oraz controllingu w przedsiębiorstwie. Najważniejsze publikacje książkowe to wydana wspólnie z T. Jachną Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, za którą autorzy otrzymali wyróżnienie sądu konkursowego PTE za najlepszy podręcznik akademicki, Zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie, wspólnie z D. Wędzkim, oraz Polityka dywidend w spółkach kapitałowych. Dwie ostatnio wymienione pozycje zostały nagrodzone przez Ministra Edukacji Narodowej. Szerokie doświadczenia praktyczne zdobyte w pracy w wielu radach nadzorczych spółek, doradztwie finansowym, opracowywaniu programów naprawczych i wdrażaniu controllingu zostały wykorzystane do przygotowania przedkładanej Czytelnikom książki.

Bogusław Niedbała ukończył Wydział Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Wiedzę teoretyczną z zakresu controllingu poznawał między innymi podczas stypendium DAAD w Niemczech oraz kursu zarządzania strategicznego i controllingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Wiedniu. Doświadczenie praktyczne zdobywał w komórkach controllingu w zakładach BMW w Niemczech oraz w Plus Discount Sp. z o.o. w Polsce. Obecnie jest kierownikiem Działu Controllingu ComArch SA. Wcześniejsze publikacje Bogusława Niedbały dotyczyły koncepcji wirtualnego przedsiębiorstwa oraz analizy finansowej i BSC.


Spis treści

Wstęp

1. Idea i organizacja controllingu w przedsiębiorstwie

1. Geneza controllingu

2. Idea controllingu w przedsiębiorstwie

3. Koncepcje controllingu

4. Controller w przedsiębiorstwie

5. Organizacja funkcji controllingu w przedsiębiorstwie

6. Kryteria systematyzacji controllingu

7. Wdrażanie controllingu w przedsiębiorstwie

2. Narzędzia controllingu wykorzystywane w przedsiębiorstwach

1. Formułowanie celów przedsiębiorstwa i planowanie

2. Budżetowanie

3. Wyodrębnianie ośrodków odpowiedzialności w przedsiębiorstwie

4. Sprawozdawczość wewnętrzna

5. Rozliczanie budżetów - wykrywanie odchyleń

6. Zasady oceny ośrodków odpowiedzialności

7. Systemy wskaźników i zasady ich tworzenia

8. Motywacja jako istotny element controllingu

9. Informatyka w controllingu

3. Centra odpowiedzialności za koszty

1. Systematyka kosztów dla potrzeb controllingu

2. Idea centrum odpowiedzialności za koszty

3. Budżetowanie w centrach kosztów

4. Porównanie wyników planowanych z rzeczywistymi

5. Przeliczanie kosztów usług pomiędzy centrami kosztów

6. Ocena centrów kosztów

7. Premiowanie w centrach kosztów

4. Centra przychodów

1. Idea centrum przychodów

2. Rachunek marż pokrycia w centrach przychodów

3. Budżetowanie wielkości sprzedaży i kosztów pozyskania sprzedaży

4. Analiza odchyleń marży pozyskanej przez centrum przychodów

5. System ocen centrów przychodów

6. Premiowanie menedżerów w centrach przychodów

5. Centra odpowiedzialności za wyniki

1. Wyodrębnianie centrów odpowiedzialności za wyniki

2. Wyznaczanie zadań ośrodkom odpowiedzialności

3. Analiza odchyleń wyniku centrum zysku

4. System oceny centrum zysku

5. Relacje wewnętrzne

6. Ceny transferowe

7. Motywacja w centrum odpowiedzialności za wyniki

6. Centrum odpowiedzialności za inwestycje

1. Idea centrum inwestycji

2. Budżetowanie w centrach inwestycji

3. Mierniki oceny centrum inwestycji

4. Modyfikacje wskaźnika ROI

5. Mierniki kreowania wartości w centrach inwestycji

6. Premiowanie w centrum inwestycji (mechanizm Grovesa)

7. Balanced Scorecard jako brakujące ogniwo budżetowania

1. Cel wdrożenia karty

2. Konstruowanie systemu zrównoważonej karty dokonań

3. Wdrożenie BSC

4. Przykładowa zintegrowana karta dokonań dla przedsiębiorstwa

8. Wybrane problemy controllingu funkcyjnego

1. Controlling projektów

2. Controlling prac badawczych i rozwojowych

3. Controlling gospodarki materiałowej

4. Controlling produkcji

5. Controlling marketingu i dystrybucji

6. Controlling zasobów ludzkich

7. Controlling finansowy

9. Przykłady rozwiązań controllingowych w firmach i organizacjach

1. Wdrożenie controlligu w firmie produkcyjnej

2. Controlling w przedsiębiorstwie handlowym

3. Controlling w administracji publicznej

4. Budżetowanie i analiza odchyleń w zakładach chemicznych

Literatura

Indeks rzeczowy

420 stron, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022