Publikacja jest aktualnie niedostępna
W książce potencjalny czytelnik może odnaleźć odpowiedź na pytania dotyczące
istoty, metod, barier i warunków sprawnego komunikowania się w organizacji i organizacji
z otoczeniem. Przedstawione w niej zagadnienia odgrywają zarówno teoretyczne, jak i
praktyczne oblicze komunikowania się. Dzięki tym aspektom książka daje możliwości
pogłębiania wiedzy tym, którzy odczuwają jej niedostatek i zapewnia konkretne
narzędzia usprawniające procesy komunikowania się tym, którzy popełniają błędy w
procesie zarządzania.
Przedstawiona książka wpisuje się do rejestru opracowań przygotowujących
organizację gospodarcze do sprostania wymaganiom m.in. takim, jak: potrzeba permanentnej
adaptacji, potrzeba stawiania czoła narastającej liczbie paradoksów i optymalizowania
sprzecznych tendencji oraz potrzeba integrowania różnorodności, nasilająca się w
związku z rozwojem relacji interkulturowych w ramach gospodarki światowej oraz w
organizacjach.
prof. UŁ dr hab. Wanda Błaszczyk
Spis treści
Wstęp
1. Potrzeby komunikacyjne przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej
1.3. Kategoria potrzeby w relacji do systemów
1.4. Komunikacyjne "korzenie" uwarunkowań potrzeb przedsiębiorstwa
1.5. Obszary potrzeb komunikacyjnych
2. Elementy organizacji komunikacji w przedsiębiorstwie
2.1. Istota i składniki procesu komunikowania się
2.2. Kierunki i sieci przepływu informacji
2.3. Komunikacja interpersonalna: formalna pisemna i formalna ustna. Zasady mówienia i
słuchania
2.4. Komunikacja nieformalna i sieć przepływu pogłosek
2.5. Języki niewerbalne, ich narzędzia i znaczenia
2.6. Typy zachowań uczestników komunikowania się
3. Techniczne instrumenty wspomagania procesów komunikowania się
3.1. Telefon i faks
3.2. Wideokonferencje
3.3. Intranet
3.4. Internet
4. Komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem
4.1. Komunikacja marketingowa organizacji gospodarczych
4.1.1. Promocja jako narzędzie wspierania sprzedaży
4.1.2. Rola public relations w kształtowaniu wizerunku przedsiębiorstwa
4.1.3. Badania marketingowe jako element komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem
4.2. Negocjacje zewnętrzne
5. Metody rozwiązywania problemów i tworzenia innowacji oparte na odpowiednio
zorganizowanej komunikacji
5.1. Grupy, zespoły zadaniowe, komitety
5.2. Obrady i ich formy
5.3. Wspólnoty praktyków (Communities of practice)
5.4. Grupy wspólnych interesów
5.5. Grupy i zespoły wiedzy Grup-TeamWare
5.6. Technologia otwartej przestrzeni (Open Space Technology)
5.7. Quality Audit Meeting
5.8. Koła jakości
5.9. Zespoły twórczego kształtowania jakości D. Petersena
5.10. Koncepcja "fermentacji drożdży"
5.11. Zespół do spraw przeprowadzenia oceny przełożonego - "radar
personalny"
5.12. Metoda wewnętrznego marketingu personalnego
5.13. "Gorąca grupa"
5.14. Grupa T - zespołowy trening wrażliwości
6. Wybrane metody racjonalizacji procesów i systemów komunikowania się
6.1. KIWA - analiza wartości informacji i komunikowania się
6.1.1. Uwagi wstępne
6.1.2. Przebieg analizy wartości informacji i komunikowania
6.2. KSS - metoda analizy i projektowania systemu komunikacji
7. Komunikacja interkulturowa w przedsiębiorstwie
7.1. Uwagi wprowadzające
7.2. Kultura i powiązania komunikacyjno-kulturowe
7.3. Zakres komunikacyjnych uwarunkowań kulturowych
7.3.1. Płaszczyzna werbalna
7.3.2. Płaszczyzna niewerbalna
7.3.3. Płaszczyzna kognitywna - bariery komunikacji interkulturowej: stereotypy,
uprzedzenia i etnocentryzm
7.4. Interkulturowa kompetencja komunikacyjna
7.4.1. Istota kompetencji komunikacyjnej
7.4.2. Kreowanie interkulturowej kompetencji komunikacyjnej
7.4.3. Kultura organizacyjna jako zmienna pośrednicząca w kształtowaniu interkulturowej
kompetencji komunikacyjnej
Spis rysunków
Spis tabel
Literatura
319 stron