Przedmiotem pracy jest
budowa modelu konceptualnego korporacyjnej bazy wiedzy, która niezależnie od swej roli
bycia narzędziem zarządzania wiedzą ma stanowić także narzędzie koordynacji rozwoju
technologii informatycznej z rozwojem procesów biznesowych organizacji gospodarczej.
Korporacyjna baza wiedzy powinna reprezentować zarówno nieformalną wiedzę o procesach
związaną z umiejętnościami ludzi pracujących w firmie, jak też formalną wiedzę
zawartą w organizacyjnych systemach informacyjnych i bazach danych oraz informacje
projektowe o rozwoju organizacyjnego systemu informatycznego wspierającego rozwój
procesów w organizacji. Książka jest przeznaczona dla studentów informatyki, a także
organizacji i zarządzania.
Spis treści
1. Wprowadzenie
1.1. Organizacje gospodarcze u progu ekonomii wiedzy
1.2. Problemy i oczekiwania związane z zarządzaniem wiedzą
1.3. Możliwości rozwiązywania problemu zarządzania wiedzą
2. Pojęcie, model i funkcje
korporacyjnej bazy wiedzy
2.1. Dane, informacja, wiedza
2.2. Znaczenie wiedzy dla organizacji gospodarczej
2.3. Zarządzanie wiedzą w organizacji uczącej się
2.4. Typy uczenia organizacyjnego
2.5. Miejsce i kontekst funkcjonowania korporacyjnej bazy wiedzy w organizacji
gospodarczej
2.6. Specyfika pracy intelektualnej
2.7. Transfer, materializacja i inwentaryzacja wiedzy
2.8. Funkcje korporacyjnej bazy wiedzy
3. Infomapy jako narzędzie
reprezentacji wiedzy i modelowania procesów gospodarczych
3.1. Metody organizacji i reprezentacji wiedzy
3.2. Infomapy inna metoda reprezentacji i organizacji wiedzy
3.3. Ograniczenia dotychczasowych technik modelowania
4. Model konceptualny
korporacyjnej bazy wiedzy
4.1. Przekroje reprezentowane w korporacyjnej bazie danych
4.2. Perspektywa procesów
4.3. Konstrukcja perspektywy strategicznej
4.4. Perspektywa systemu informatycznego
5. Dostosowywanie się
organizacji gospodarczych do zarządzania opartego na korporacyjnych bazach wiedzy
5.1. Konieczność zmiany dotychczasowych form organizacyjnych
5.2. Nowe formy organizacyjne
5.3. Metody zmiany form organizacyjnych w kierunku organizacji opartej na wiedzy
6. Baza wiedzy w systemie
wczesnego ostrzegania
6.1. Bazy wiedzy w systemie wczesnego ostrzegania
6.2. Bazy wiedzy w procesie opracowywania metamodeli
6.3. Bazy wiedzy jako narzędzi tworzenia modeli referencyjnych
6.4. Dostosowywanie rozwoju techniki informatycznej do rozwoju procesów biznesowych
6.5. Korporacyjna baza wiedzy jako narzędzie integracji rozwju systemu
informatycznego z reorganizacją procesów organizacyjnych
7. Wnioski
8. Bibliografia
173 strony