W dzisiejszych czasach
rośnie zapotrzebowanie na wydajne zespoły programistów, a także na jak najlepsze
oprogramowanie. W takiej sytuacji wytrawni profesjonaliści stają się bezcennym skarbem
firm programistycznych. Nowi menedżerowie muszą szybko zdobyć umiejętności wymagane
na ich stanowisku, a wytrawni profesjonaliści muszą się nauczyć nowych metod pracy
zespołowej, aby sprostać ciągłemu skracaniu procesu tworzenia oprogramowania.
W książce tej Czytelnik
znajdzie rady, jak być dobrym menedżerem i jak stworzyć sprawny zespół programistów,
umiejący radzić sobie w świecie konkurencji. Zrozumie, jak ważne są dla każdego
kompetentnego przywódcy zagadnienia dotyczące jakości oprogramowania, wydajności
pracy, dynamiki grupowej i właściwego stylu zarządzania. Dowie się, jak kierować
zespołem, żeby dostarczyć produkt programowy na czas i zgodnie z przyjętymi kosztami.
Spis treści
Słowo wstępne
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział 1. Jakość
oprogramowania
1.1. Ostrzegawczy przykład
1.2. Udziałowcy produktu
1.3. Atrybuty jakości
1.4. Jaka jest cena jakości?
1.5. Mit braku defektów
1.6. Ostatnie słowo: zapewnienie jakości w projekcie
Rozdział 2. Architektura
systemu
2.1. Definicja architektury
2.2. Specyfikowanie architektury systemu
2.3. Architektura systemu
2.4. I znowu jakość
2.5. Zasada naczelna: architektura przede wszystkim
Rozdział 3.
Przedsięwzięcie programistyczne
3.1. Problem tworzenia
oprogramowania
3.2. Wytwarzanie produktów
3.3. Przedsięwzięcia programistyczne są nieliniowe
3.4. Zespoły tworzące oprogramowanie jako systemy o dynamice nieliniowej
3.5. Plan przedsięwzięcia
3.6. Szacowanie ryzyka związanego z przedsięwzięciem
3.7. Słowo przestrogi: nie ma srebrnych kul
Rozdział 4. Efektywność
przedsięwzięcia programistycznego
4.1. Ekonomiczny model
przedsięwzięcia programistycznego
4.2. Zarządzanie utrudnieniami w realizacji przedsięwzięcia
4.3. Redukcja pracochłonności
4.4. Poprawianie efektywności firmy
4.5. Autoryzacja zadań rutynowych
4.6. Inżynieria wahadłowa
4.7. Marsz ku klęsce: nadużywanie nadgodzin
Rozdział 5. Rational
Unified Process
5.1. Przyjmij proces
standardowy
5.2. Procesy dobre i złe
5.3. Technologia
5.4. Tworzenie iteracyjne
5.5. Etapy RUP
5.6. Przepływ czynności i artefakty
5.7. Zarządzanie przedsięwzięciem
5.8. Najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić
5.9. Nagroda: lepsze wyniki
Rozdział 6. Zarządzanie i
kierowanie
6.1. Styl kierowania
6.2. Kierowanie zespołem
6.3. Zobowiązanie i polityka zatrudniania
6.4. Ostatnie słowo: nowoczesne zarządzanie
Dodatek. Trzy podejścia do
tworzenia oprogramowania, które się nie sprawdziły
A.1. Niektóre mylące
analogie
A.2. Proces kaskadowy
A.3. Podejście nieinterwencyjne
A.4. Szybkie prototypowanie
A.5. Wnioski dla całej branży informatycznej
Bibliografia
Skorowidz
219 stron