Mimo różnorodności rozwiązań stosowanych w poszczególnych krajach,
specjaliści są zgodni, że istnieje specyficzny europejski model zarządzania zasobem
ludzkim.
Autorzy tej książki - pracownicy naukowi Katedry Gospodarowania Zasobami
Pracy SGH - przedstawiają współczesne standardy europejskie w pięciu węzłowych dla
"nowej gospodarki" kwestiach. Problemami tymi są: organizacja zasobów
ludzkich, rozwój kompetencji pracowników, zarządzanie wynagrodzeniami, społeczna
odpowiedzialność przedsiębiorstw w sferze zasobów pracy oraz kształtowanie szeroko
pojętych warunków pracy.
Niniejsza publikacja zawiera informacje o rozwiązaniach typowych lub
wzorcowych we wskazanych obszarach. Wiedza tego rodzaju jest niezbędna, by właściwie
ocenić ewentualny dystans w sferze zarządzania zasobem ludzkim. Autorzy podjęli także
próbę określenia stopnia implementacji standardów europejskich w praktyce polskich
firm oraz oceny adaptacyjności kultury organizacyjnej do europejskich standardów
zarządzania. W tym celu przeprowadzili badania empiryczne w polskich oddziałach firm,
mających centralę w państwach Unii Europejskiej. Konfrontacja praktyk europejskich z
polskimi realiami pozwoliła Autorom przedstawić konkretne propozycje działań
dostosowawczych w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Standardy organizacji zasobów ludzkich (Alicja Sajkiewicz)
1. Megatrendy organizacji zarządzania zasobami ludzkimi (HRM)
2. Standardy organizacji HR w wybranych krajach europejskich
3. Organizacja HR w Polsce w świetle badań empirycznych
4. Orientacja organizacji HR w Polsce na standardy europejskie
5. Controlling jako narzędziowy standard
Rozdział II
Zarządzanie kompetencjami w UE (Tomasz Rostkowski)
1. Definicje kompetencji w UE
2. Podejścia uniwersalne i specyficzne dla konkretnej organizacji
2.1. Podejścia uniwersalne
2.2. Podejścia uniwersalne w UE
2.3. Podejścia specyficzne dla konkretnej organizacji
2.4. Podejścia specyficzne dla konkretnej organizacji w UE
3. Budowa profili kompetencyjnych
4. Sposób definiowania kompetencji
5. Poziomy spełnienia kompetencji
6. Wykorzystanie kompetencji - zintegrowane zarządzanie kompetencjami
Rozdział III
Standardy unijne w dziedzinie ustawicznego kształcenia kadr (UKZ) (Anna
Kwiatkiewicz)
1. Standardy i narzędzia standaryzujące w dziedzinie UKZ na poziomie Wspólnoty
1.1. Standardy w dziedzinie UKZ
1.2. Narzędzia standaryzujące w dziedzinie UKZ
2. Zastosowanie standardów unijnych w polskich oddziałach firm mających centralę w
jednym z krajów UE
Rozdział IV
Zastosowanie nowoczesnych programów szkoleniowych. Metody pomiaru efektywności
(Dariusz Danilewicz)
1. Instrumenty rozwoju zasobów ludzkich
2. Nowoczesne programy szkoleniowe
3. Analiza efektywności programów szkoleniowych
Rozdział V
Wynagrodzenia w krajach Piętnastki - implikacje dla polskich firm (Marta
Juchnowicz)
1. Różnice w poziomie wynagrodzeń
2. Refleksje na temat zróżnicowania wynagrodzeń
3. Standaryzacja systemów wynagrodzeń w świetle badań
4. Cechy europejskich systemów wynagrodzeń
Rozdział VI
Płaca minimalna według standardów europejskich (Ewa Smyk)
1. Pojęcie płacy minimalnej i godziwej według prawa wspólnotowego
2. Sposób ustalania poziomu wynagrodzenia minimalnego w krajach UE i krajach
kandydujących
3. Praktyka wynagradzania na poziomie płacy minimalnej w krajach UE
4. Płaca minimalna w Polsce
Rozdział VII
Standardy społecznej odpowiedzialności w sferze zasobów pracy (Mirosława
Rybak)
1. Inicjatywy Unii Europejskiej w dziedzinie społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
2. Prawa pracownicze jako podstawa odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa wobec
pracowników
3. Mierniki służące do oceny społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w sferze
zatrudnienia i polityki społecznej
4. Raportowanie społecznych wyników przez firmy działające zgodnie z ideą społecznej
odpowiedzialności
Rozdział VIII
Kariery zawodowe kobiet - perspektywy rozwoju na tle tendencji do uelastyczniania
pracy (Beata Jamka)
1. Koncepcja drugiego przejścia demograficznego a aktywność zawodowa kobiet
2. Strategia Lizbońska a zatrudnienie kobiet
3. Obowiązki rodzinne jako balast w życiu zawodowym kobiet
3.1. Obciążenia rodzinne jako utrudnienie wejścia na rynek pracy
3.2. Życie rodzinne a możliwości rozwoju kariery
3.3. Wsparcie w opiece nad dziećmi - standardy UE
4. Elastyczne formy pracy szansą godzenia obowiązków rodzinnych i zawodowych
4.1. Elastyczne formy organizacji czasu pracy
4.2. Praca tymczasowa
4.3. Telepraca
5. Perspektywy rozwoju karier zawodowych kobiet
Rozdział IX
Derekrutacja i outplacement według standardów europejskich (Kazimierz
Makowski, Anna Kwiatkiewicz)
1. Derekrutacja a polityka wewnętrznego rynku pracy
2. Zatrudnienie retencyjne (buforowe)
3. Zwolnienia monitorowane, czyli outplacement
4. Outplacement w polskich oddziałach firm europejskich - czy istnieje rozwiązanie
standardowe?
Rozdział X
Kształtowanie warunków pracy w świetle regulacji europejskich (Joanna
Górska)
1. Warunki pracy - pojęcie i zakres rzeczowy
2. Ramy instytucjonalno-prawne kształtowania warunków pracy
3. Kultura bezpieczeństwa
4. Zaplecze informacyjno-techniczne
Rozdział XI
Wpływ implementowania standardów europejskich zarządzania informacją na
wizerunek menedżerów (Marzena Mandziej-Jeżyna)
1. Informacja i komunikacja w zarządzaniu informacją
2. Wpływ informacji na pracę menedżera
3. Problemy zarządzania informacją w firmach Unii Europejskiej
4. Zarządzanie informacją w wybranych firmach
Literatura
212 stron, B5, oprawa miękka