ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 47.20 44,84   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STANDARDY EUROPEJSKIE W ZARZĄDZANIU ZASOBAMI LUDZKIMI


RED. JUCHNOWICZ M.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2004, wydanie I

cena netto: 47.20 Twoja cena  44,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Mimo różnorodności rozwiązań stosowanych w poszczególnych krajach, specjaliści są zgodni, że istnieje specyficzny europejski model zarządzania zasobem ludzkim.

Autorzy tej książki - pracownicy naukowi Katedry Gospodarowania Zasobami Pracy SGH - przedstawiają współczesne standardy europejskie w pięciu węzłowych dla "nowej gospodarki" kwestiach. Problemami tymi są: organizacja zasobów ludzkich, rozwój kompetencji pracowników, zarządzanie wynagrodzeniami, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w sferze zasobów pracy oraz kształtowanie szeroko pojętych warunków pracy.

Niniejsza publikacja zawiera informacje o rozwiązaniach typowych lub wzorcowych we wskazanych obszarach. Wiedza tego rodzaju jest niezbędna, by właściwie ocenić ewentualny dystans w sferze zarządzania zasobem ludzkim. Autorzy podjęli także próbę określenia stopnia implementacji standardów europejskich w praktyce polskich firm oraz oceny adaptacyjności kultury organizacyjnej do europejskich standardów zarządzania. W tym celu przeprowadzili badania empiryczne w polskich oddziałach firm, mających centralę w państwach Unii Europejskiej. Konfrontacja praktyk europejskich z polskimi realiami pozwoliła Autorom przedstawić konkretne propozycje działań dostosowawczych w sferze zarządzania zasobami ludzkimi.


Spis treści

Wstęp

Rozdział I
Standardy organizacji zasobów ludzkich (Alicja Sajkiewicz)

1. Megatrendy organizacji zarządzania zasobami ludzkimi (HRM)
2. Standardy organizacji HR w wybranych krajach europejskich
3. Organizacja HR w Polsce w świetle badań empirycznych
4. Orientacja organizacji HR w Polsce na standardy europejskie
5. Controlling jako narzędziowy standard

Rozdział II
Zarządzanie kompetencjami w UE (Tomasz Rostkowski)

1. Definicje kompetencji w UE
2. Podejścia uniwersalne i specyficzne dla konkretnej organizacji
2.1. Podejścia uniwersalne
2.2. Podejścia uniwersalne w UE
2.3. Podejścia specyficzne dla konkretnej organizacji
2.4. Podejścia specyficzne dla konkretnej organizacji w UE
3. Budowa profili kompetencyjnych
4. Sposób definiowania kompetencji
5. Poziomy spełnienia kompetencji
6. Wykorzystanie kompetencji - zintegrowane zarządzanie kompetencjami

Rozdział III
Standardy unijne w dziedzinie ustawicznego kształcenia kadr (UKZ) (Anna Kwiatkiewicz)

1. Standardy i narzędzia standaryzujące w dziedzinie UKZ na poziomie Wspólnoty
1.1. Standardy w dziedzinie UKZ
1.2. Narzędzia standaryzujące w dziedzinie UKZ
2. Zastosowanie standardów unijnych w polskich oddziałach firm mających centralę w jednym z krajów UE

Rozdział IV
Zastosowanie nowoczesnych programów szkoleniowych. Metody pomiaru efektywności (Dariusz Danilewicz)

1. Instrumenty rozwoju zasobów ludzkich
2. Nowoczesne programy szkoleniowe
3. Analiza efektywności programów szkoleniowych

Rozdział V
Wynagrodzenia w krajach Piętnastki - implikacje dla polskich firm (Marta Juchnowicz)

1. Różnice w poziomie wynagrodzeń
2. Refleksje na temat zróżnicowania wynagrodzeń
3. Standaryzacja systemów wynagrodzeń w świetle badań
4. Cechy europejskich systemów wynagrodzeń

Rozdział VI
Płaca minimalna według standardów europejskich (Ewa Smyk)

1. Pojęcie płacy minimalnej i godziwej według prawa wspólnotowego
2. Sposób ustalania poziomu wynagrodzenia minimalnego w krajach UE i krajach kandydujących
3. Praktyka wynagradzania na poziomie płacy minimalnej w krajach UE
4. Płaca minimalna w Polsce

Rozdział VII
Standardy społecznej odpowiedzialności w sferze zasobów pracy (Mirosława Rybak)

1. Inicjatywy Unii Europejskiej w dziedzinie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
2. Prawa pracownicze jako podstawa odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa wobec pracowników
3. Mierniki służące do oceny społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w sferze zatrudnienia i polityki społecznej
4. Raportowanie społecznych wyników przez firmy działające zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności

Rozdział VIII
Kariery zawodowe kobiet - perspektywy rozwoju na tle tendencji do uelastyczniania pracy (Beata Jamka)

1. Koncepcja drugiego przejścia demograficznego a aktywność zawodowa kobiet
2. Strategia Lizbońska a zatrudnienie kobiet
3. Obowiązki rodzinne jako balast w życiu zawodowym kobiet
3.1. Obciążenia rodzinne jako utrudnienie wejścia na rynek pracy
3.2. Życie rodzinne a możliwości rozwoju kariery
3.3. Wsparcie w opiece nad dziećmi - standardy UE
4. Elastyczne formy pracy szansą godzenia obowiązków rodzinnych i zawodowych
4.1. Elastyczne formy organizacji czasu pracy
4.2. Praca tymczasowa
4.3. Telepraca
5. Perspektywy rozwoju karier zawodowych kobiet

Rozdział IX
Derekrutacja i outplacement według standardów europejskich (Kazimierz Makowski, Anna Kwiatkiewicz)

1. Derekrutacja a polityka wewnętrznego rynku pracy
2. Zatrudnienie retencyjne (buforowe)
3. Zwolnienia monitorowane, czyli outplacement
4. Outplacement w polskich oddziałach firm europejskich - czy istnieje rozwiązanie standardowe?

Rozdział X
Kształtowanie warunków pracy w świetle regulacji europejskich (Joanna Górska)

1. Warunki pracy - pojęcie i zakres rzeczowy
2. Ramy instytucjonalno-prawne kształtowania warunków pracy
3. Kultura bezpieczeństwa
4. Zaplecze informacyjno-techniczne

Rozdział XI
Wpływ implementowania standardów europejskich zarządzania informacją na wizerunek menedżerów (Marzena Mandziej-Jeżyna)

1. Informacja i komunikacja w zarządzaniu informacją
2. Wpływ informacji na pracę menedżera
3. Problemy zarządzania informacją w firmach Unii Europejskiej
4. Zarządzanie informacją w wybranych firmach

Literatura


212 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022