Benchmarking to metoda
rozwijania oraz poprawy funkcjonowania przedsiębiorstw, polegająca na porównywaniu
efektywności własnej organizacji z wynikami uzyskiwanymi przez firmy, które można
uznać za wzór, a następnie - na wdrażaniu zmian wynikających z przeprowadzonej
analizy. Niniejsza publikacja wprowadza czytelnika w zagadnienia związane z
projektowaniem i realizacją procesu benchmarkingu w zakresie usprawniania zarządzania
personelem. Poruszone zostały następujące kwestie:
- istota i zakres stosowania
benchmarkingu,
- proces i metody
benchmarkingu,
- znaczenie działu zasobów
ludzkich w przeprowadzaniu procesu benchmarkingu,
- wpływ kultury i wartości
organizacyjnych na projektowanie procesu benchmarkingu,
- wybór organizacji
przyjmowanych za punkty odniesienia w celu dokonania porównań,
- tworzenie programu
pilotażowego,
- zaangażowanie
konsultantów zewnętrznych w proces analizy,
- wskaźniki używane w
benchmarkingu, przede wszystkim dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi,
- restrukturyzacja procesów
zachodzących w firmie po zakończeniu analizy porównawczej.
John Bramham jest
niezależnym konsultantem i założycielem firmy doradczej HR Group. Jest członkiem
Institute of Personnel and Development, Manpower Society oraz British Psychological
Society. Posiada bogate doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi,
szczególnie w zakresie relacji ze związkami zawodowymi, planowania zatrudnienia,
rekrutacji i szkoleń. Jest autorem kilku książek, w tym bestsellerów Practical
Manpower Planning oraz Human Resource Planning.
Spis treści
O autorze
Podziękowania
Wstęp
Rozdział 1. Benchmarking -
wprowadzenie
Rozdział 2. Rodzaje i etapy
benchmarkingu
Rozdział 3. Mapa
organizacji
Rozdział 4. Kultura,
wartości i ludzie
Rozdział 5. Organizacja
procesowa
Rozdział 6. Zwiększanie
wartości dodanej organizacji
Rozdział 7. Mierniki w
benchmarkingu
Rozdział 8. Wybór
partnerów benchmarkingu
Rozdział 9. Strategiczna
rola działu zasobów ludzkich
Rozdział 10. Tworzenie
strategii zarządzania zasobami ludzkimi
Rozdział 11. Program
pilotażowy benchmarkingu
Rozdział 12. Korzystanie z
usług konsultantów
Rozdział 13. Przyczyny
niepowodzeń benchmarkingu i sposoby unikania problemów
Rozdział 14. Re-engineering
procesów
Rozdział 15. Benchmarking w
przyszłości
Dodatek 1. Mierniki
benchmarkingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi
Dodatek 2. Adresy organizacji zajmujących się zagadnieniami benchmarkingu
Bibliografia
Indeks
236 stron