Prezentowana książka jest bogata w treść obejmującą problemy i propozycje
sposobów ich rozwiązywania z zakresu zachowań ludzi w organizacjach. Stanowi wnikliwe
studium dylematów z jakimi prawie na co dzień spotykają się kierownicy i pracownicy
każdego typu organizacji. Rozważa się w niej szereg zagadnień, które można uznać za
klasyczne w zakresie zachowań organizacyjnych i rozpatrywane od dziesiątków lat w
ramach nauki o organizacji i zarządzaniu czy psychologii i socjologii pracy, jak:
indywidualne uwarunkowania zachowania się człowieka, zachowania grupowe, komunikowanie
się, konflikty w organizacji, przywództwo i style kierowania, teoria motywacji, kultura
organizacyjna czy zmiany organizacyjne. Jednak problemy związane z tymi zagadnieniami są
jak najbardziej aktualne i dla wielu instytucji gospodarczych i administracyjnych
stanowią źródło niesprawności i dodatkowych kosztów. Dodatkowo książka omawia
bardzo obecne współcześnie, zwłaszcza ze względu na wstąpienie Polski do Unii
Europejskiej i procesy globalizacji, kwestie zachowań ludzi w warunkach różnorodności
kulturowej. Wreszcie porusza zagadnienie procesów uczenia się organizacji, zdobywania za
ich pomocą wiedzy i jej zastosowania. Stanowi to novum w domenie zachowań
organizacyjnych, które ma miejsce od kilku lat w publikacjach zachodnich tej dyscypliny,
a w Polsce do tej pory było raczej rzadko uwzględniane. Książka zawiera wiedzę
niezbędną osobom zajmującym stanowiska menedżerskie bez względu na szczebel
zarządzania czy realizowane funkcje. Elementy jej mają charakter naukowy, tak więc
można ją polecić każdemu kogo interesuje zdobycie najnowszej wiedzy z zakresu
zachowania się ludzi w organizacjach.
Prof. zw. dr hab. Mariusz Bratnicki
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział I. Zachowania organizacyjne w wymiarze indywidualnym
Rozdział II. Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym -zespołowym
Rozdział III. Komunikowanie się jako instrument kreowania pożądanych zachowań
organizacyjnych
Rozdział IV. Konflikty w organizacji
Rozdział V. Kultura organizacji
Rozdział VI. Przywództwo i style kierowania
Rozdział VII. Wybrane teorie motywacji
Rozdział VIII. Procesy uczenia się organizacji jako zmiana zachowań organizacyjnych
Rozdział IX. Zmiana i doskonalenie organizacji
Rozdział X. Różnorodność kulturowa w organizacji
338 stron, B5, oprawa miękka