Polityka wydaje się dziś tyleż kwestią ideologii, co estetyki. Politycy i partie
polityczne wynajmują agencje reklamowe i specjalistów od badań rynku, aby stworzyć
odpowiedni wizerunek i opracować właściwe slogany. Wkładają niemało wysiłku w
aranżowanie zdjęć z wykonawcami muzyki pop czy aktorami z Hollywood. Tradycyjne masowe
spotkania polityczne i dokumenty programowe zostały zastąpione przez wystąpienia w
programach typu talk show.
Media, relacjonując politykę, wolą sprawy trywialne od poważnych, przedkładają
skandale seksualne nad kryzysy społeczne. Jednocześnie Internet stwarza nowe
możliwości głoszenia idei politycznych, umożliwiając spotkania przeciwników
globalizacji czy żywności modyfikowanej genetycznie, pozornie spontaniczne i bez
„prowodyrów”.
Mass media, polityka i demokracja poddaje krytycznej analizie powyższe tematy i
związaną z nimi dyskusję. Autor przedstawia systematyczną ocenę wszystkich aspektów
obrazu polityki w mediach oraz wpływu mediów na politykę. Wraz z globalizacją i nowymi
technologiami zarówno polityka jak i mass media ulegają przemianom o zasadniczym
znaczeniu dla dystrybucji władzy i funkcjonowania demokracji. Książa Johna Streeta
stanowi swego rodzaju przewodnik po politycznych aspektach mediów u progu dwudziestego
pierwszego wieku.
Napisana w oryginalnym stylu, łatwa w odbiorze, pełna dających dużo do myślenia
przykładów z całego świata, książka pt. Mass media, polityka i demokracja obejmuje
szeroki zakres różnych mediów i gatunków. W coraz trudniejszym do zrozumienia świecie
łatwych sformułowań i wielorakich konfliktów politycznych, John Street może nam
służyć za pouczającego, a nierzadko zabawnego przewodnika.
Prof. Douglas Kellner, University of California w Los Angeles.
John Street jest wykładowcą politologii na University of East
Anglia.
254 strony, B5, oprawa miękka