Nowe media to wyczerpujące wprowadzenie do kultury, historii, technologii
i teorii nowych mediów.
Książka ta powstała z myślą o studentach, a jej celem jest znalezienie
odpowiedzi na pytanie, na czym polega nowatorstwo „nowych mediów”, poddanie
krytycznej ocenie tezy, zgodnie z którą jesteśmy świadkami rewolucji medialnej i
technicznej, oraz wytyczenie nowych kierunków w badaniach nad mediami.
Autorzy poruszają szeroki wachlarz zagadnień, takich jak: charakterystyka nowych
mediów; społeczne i polityczne zastosowania nowych mediów i nowych technik
komunikowania się; nowe technologie medialne i ich związek z polityką i globalizacją;
nowe media i życie codzienne; teorie interaktywności; symulacja; ekonomia nowych
mediów; cybernetyka i cyberkultura oraz historia robotów i sztucznego życia.
Jon Dovey, Seth Giddings, Kieran Kelly i Martin Lister są
pracownikami Instytutu Kultury, Mediów i Dramatu na Wydziale Sztuk Kreatywnych
Uniwersytetu Zachodniej Anglii w Bristolu.
Iain Grant jest kierownikiem Instytutu Filozofii na Wydziale Nauk
Społecznych i Humanistycznych tego samego uniwersytetu.
Spis treści:
Spis ilustracji
Spis studiów przypadku
Biografie autorów
Przedmowa do drugiego wydania
Wstęp
Cel książki
Nasze podejście
Historyczny wymiar książki
Szersze spojrzenie na kulturę i techniką
Układ książki
Jak korzystać z książki
Części książki
Część 1.Nowe media i nowe technologie
1.1 Nowe media: czy wiemy, czym są?
1.2 Charakterystyka nowych mediów: niektóre z kluczowych pojęć
1.3 Zmiana i ciągłość
1.4 Różne ujęcia historyczne
1.5 Kto był niezadowolony ze starych mediów?
1.6 Nowe media: czynnik kształtujący czy kształtowany?
Bibliografia
Część 2.Nowe media i kultura wizualna
2.1 Co się stało z wirtualną rzeczywistością?
2.2 Kultura wirtualna i wizualna
2.3 Cyfrowy świat wirtualny
2.4 Historia immersji
2.5 Perspektywa, aparat fotograficzny, oprogramowanie
2.6 Świat obrazów wirtualnych/obrazy świata wirtualnego
2.7 Kino cyfrowe
Bibliografia
Część 3.Użytkownicy sieci a ekonomia
3.1 Wprowadzenie
3.2 Czym jest Internet?
3.3 Historia badań nad siecią
3.4 Ekonomia a kultura mediów sieciowych
3.5 Ekonomia polityczna
3.6 Społeczne formy nowych mediów
3.7 Ograniczenia wpływów komercyjnych
3.8 Globalizacja, neoliberalizm i Internet
3.9 Wykluczenie cyfrowe
3.10 Wzrosty i spadki w gospodarce informacyjnej
3.11 Prawa własności intelektualnej jako czynniki determinujące i podlegające
determinacji
3.12 Muzyka jako nowe medium
3.13 "Długi ogon"
3.14 Wirusy umysłu
3.15 Fragmentaryzacja i konwergencja
3.16 Wiki-światy i Web 2.0
3.17 Internetowe tożsamości i społeczności
3.18 Anonimowość
3.19 Poczucie przynależności
3.20 Życie w interfejsie
3.21 Internet a sfera publiczna
3.22 Zawartość tworzona przez użytkowników: teraz każdy jest fanem
3.23 YouTube i media posttelewizyjne?
3.24 Podsumowanie
Bibliografia
Część 4.Nowe media w życiu codziennym
4.1 Życie codzienne w cyberprzestrzeni
4.2 Życie codzienne w zmediatyzowanym domu
4.3 Technika w życiu codziennym
4.4 Codzienność człowieka postludzkiego: nowe media i tożsamość
4.5 Gry
4.6 Podsumowanie: codzienna cyberkultura
Bibliografia
Część 5.Cyberkultura: technologia, natura i kultura
Wstęp
5.1 Cyberkultura i cybernetyka
5.2 Ponowne spojrzenie na determinizm: fizykalizm, humanizm i technologia
5.3. Technologie biologiczne - historia automatów
5.4 Teorie cyberkultury Bibliografia
Glosariusz
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
658 stron, B5, oprawa miękka