Zdecydowana większość artykułów w tomie dotyczy zjawiska
medializacji.
Punkt widzenia większości autorów jest raczej empiryczny niż teoretyczny.
Medializacja dotyczy przeróżnych dziedzin społecznej komunikacji, zaś jej zawrotna
kariera związana jest niewątpliwie z dynamiką rozwoju funkcyjnego systemu mediów. W
konsekwencji inne społeczne systemy funkcyjne jakoś temu wzrostowi usiłują sprostać,
a medializacja jest ceną, jaką za to płacą. Na przykład społecznego zainteresowania
rozmaitymi epidemiami, które przecież nie są charakterystyczne wyłącznie dla naszych
czasów, nie da się wytłumaczyć jakimiś osobliwymi postępami nauk przyrodniczych, w
tym szczególnie medycznych. Natomiast świetnie się one tłumaczą zainteresowaniem
medialnym. Nie inaczej jest ze sportem, edukacją oraz polityką.
Spis treści:
Spis treści
Wstęp
Michael Fleischer
Wartości w wymiarze komunikacyjnym
Aleksander Kiklewicz
Modelowanie parametryczne przestrzeni komunikacyjnej (aspekty stylistyczne)
Łukasz Afeltowicz
Autopoiesis, czarne skrzynki i dyskurs naukowy. Studium przypadku: dyskurs naukowy
wokół przyczyn AIDS w latach 1982-1986
Barbara Brodzińska
Międzywyborcze komunikowanie polityczne
Aleksandra Seklecka
Wpływ polityków na tworzenie regulacji prawnych jako determinanta manipulacji
medialnej
Łukasz Wojtkowski
Media masowe a polityka. Modele relacji
Marek Sokołowski
Barwy tęczowego sztandaru. Problematyka homoseksualizmu w polskich mediach.
Rekonesans badawczy
Jerzy Biniewicz
Mediatyzacja dyskursu naukowego
Michał Grech
"Wszystko jest komunikacją". Projekt opisu struktury społecznej i
metodologii badań
Jędrzej Morawiecki
Wątki religijne i ezoteryczne w normach konwersacyjnych współczesnej Rosji.
Próba operacjonalizacji wskaźników w badaniach jakościowych
Magdalena Piechota
Edurozrywka - przyczynek do opisu zjawiska
Agnieszka Kucharska, Mariusz Wszołek
Projekcja wzornictwa na percepcję grup odniesienia na przykładzie logo wybranej
firmy
Magdalena Szpunar
Nowe media a paradygmat kultury uczestnictwa
Andrzej Ostrowski
Media - sport - polityka na przykładzie telewizji
Grzegorz Adamczewski
Euranet - edukacja w Europie, Europa w edukacji
274 strony, B5, oprawa miękka