Media globalne stanowią całościowy i aktualny przegląd zagadnień
związanych z produkcją i odbiorem mediów na całym świecie.
Poruszane w książce zagadnienia obejmują:
- historyczny rozwój nowych mediów oraz zmiany, jakie nastąpiły w sektorze
mediów za sprawą globalizacji;
- różnice pomiędzy funkcjonowaniem usług medialnych na poszczególnych
rynkachregionalnych i narodowych;
- sposoby adaptacji na świecie takich programów, jak Big Brother czy Milionerzy,
oraz czynniki lingwistyczne i kulturowe wpływające na odbiór formatów tych programów;
- zakres i funcjonowanie regulacji dotyczących globalnych organizacji medialnych.
Terry Flew jest profesorem nadzwyczajnym i dyrektorem studiów
podyplomowych w Katedrze Przemysłów Kreatywnych na Uniwersytecie Technologii Queensland
w Brisbane, w Australii.
Spis treści:
Spis rysunków, tabel i analiz
Przedmowa
Podziękowania
1 Wprowadzenie do globalnych mediów: podstawowe pojęcia
Media i władza
Rynki medialne: odbiorcy, reklamodawcy, finansowanie i treści
Organizacje medialne i polityka medialna
Media i kultura
Nowe technologie medialne
Media w przestrzeni: media globalne
2 Teorie globalnych mediów
Wstęp
Krytyczna ekonomia polityczna
Studia kulturowe
Instytucjonalizm, korporacje medialne i polityka publiczna
Nowe spojrzenie na kompetencje państwa: badania polityki kulturalnej
Geografia kulturowa i gospodarcza
Teorie silnej globalizacji i ich przedstawiciele
Teorie silnej globalizacji: krytyka
3 Globalizacja i globalne korporacje medialne
Wprowadzenie: globalizacja i media
Krytyczna ekonomia polityczna i globalne media
Przeciw tezie o globalizacji mediów
Przeciw tezie o globalizacji mediów: instytucjonalizm i teorie gospodarcze
Przeciw tezie o globalizacji mediów: "wskaźnik transnarodowości"
Komisji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD)
Nowe teorie globalizacji a inwestycje zagraniczne z perspektywy geografii gospodarczej
4 Globalne media, gospodarka oparta na wiedzy i nowa konkurencja
Wprowadzenie
Gospodarka oparta na wiedzy
Nowa konkurencja
Organizacja sieciowa
Klastry i geografia gospodarcza przewagi konkurencyjnej
Globalne sieci produkcyjne
Globalizacja i trwałe, społeczne zakorzenienie relacji rynkowych
Asymetryczna współzależność i rekonwersja kulturowa: różne spojrzenia na
płaszczyzny globalne i lokalne
Ponowna ocena imperializmu kulturowego z perspektywy kulturowej i gospodarczej
Globalizacja centrów produkcji medialnej: "wyścig do dna" czy transfer
technologii kulturalnych?
5 Globalne kultury medialne
Wprowadzenie: cztery ujęcia kultury
1. Kultura jako wspólne doświadczenie bezpośrednie
2. Kultura jako zapośredniczone komunikowanie symboliczne
3. Kultura jako kapitał
4. Kultura jako dyskurs polityczny
Na styku różnych koncepcji kultury
1 i 2: Kultura jako wspólne doświadczenie bezpośrednie/kultura jako zapośredniczone
komunikowanie symboliczne
1 i 3: Kultura jako wspólne doświadczenie bezpośrednie/kultura jako kapitał
1 i 4: Kultura jako wspólne doświadczenie bezpośrednie/kultura jako dyskurs polityczny
2 i 4: Kultura jako zapośredniczone komunikowanie symboliczne/ kultura jako dyskurs
polityczny
2 i 3: Kultura jako zapośredniczone komunikowanie symboliczne/ kultura jako kapitał
3 i 4: Kultura jako kapitał/kultura jako dyskurs politycznyl80
Kultura i obywatelstwo
Globalna kultura, tożsamość i hybrydowość
6 Od suwerenności do oprogramowania: narodowe polityki medialne w erze globalnych
mediów
Wprowadzenie: poza kulturę narodową?
Polityka medialna a państwo regulacyjne
Polityka kulturalna a państwo ochronne: zwyczajny wymiar państwa
Ograniczenia polityki kulturalnej w kontekście współczesnych globalnych mediów
Polityka wobec przemysłów kreatywnych a państwo wspomagające
Polityka kulturalna na szczeblu subnarodowym: kreatywne miasta i kreatywne klastry
Polityka medialna i kulturalna na szczeblu ponadpaństwowym: umowy o wolnym handlu,
różnorodność kulturowa i globalne społeczeństwo obywatelskie
Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego
Zakończenie: raz jeszcze o teoriach globalnych mediów
Znaczenie globalizacji mediów
Gospodarka oparta na wiedzy i przemysły kreatywne: różne koncej globalnych mediów
Polityka globalizacji a polityka medialna: poza entuzjazm i krytykę
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
306 stron, B5, oprawa miękka