Dobry reportaż to taki – jak dowiadujemy się ze Wstępu do prezentowanego
tomu – o którym mówi się, że jest to tekst, który „się czyta”. Wyraźnie
pokazuje zamiar, intencję, wysiłek konstrukcyjny, pierwotny i dobrze zrealizowany
zamysł opowiedzenia historii, która opisuje, objaśnia zawiłości albo prostotę tego
świata.
Zbiór pod redakcją Igora Borkowskiego prezentuje teksty różnorodne,
biorące za temat rozmaite kwestie bliżej i dalej sięgające w przeszłość,
analizujące warsztat poszczególnych reportażystów oraz ponowne wykorzystywanie
reportażu – do celów dyskursywnych, edukacyjnych, promocyjnych, reklamowych.
WPROWADZENIE
IGOR BORKOWSKI, Po pierwsze nie nudzić, po pierwsze nie szkodzić, po pierwsze
słuchać
TEKSTY
JĘDRZEJ MORAWIECKI, Rosyjski oczerka zachodnioeuropejski feature. Dwa wektory
rozwoju współczesnego reportażu
PAWEŁ URBANIAK, Reportaż jako źródło wiedzy o społeczeństwie
URSZULA GLENSK, Tekst bezwarunkowej kapitulacji. O reportażach wojennych
ostatniego dwudziestolecia
AGATA LISTOŚ, Ewolucja bohatera reportażu prasowego w ostatnim dwudziestoleciu
na wybranych przykładach
WARSZTAT REPORTERA
IGOR BORKOWSKI, Reportaż społeczny, czyli sztuka płynięcia pod prąd
ILONA GODLEWSKA, Im nie jest wszystko jedno. Reportażyści "Dużego
Formatu" i ich teksty
MARTA KOWERKO, Wokół środka Europy, pograniczy, peryferii i polskich Kresów -
reportażysta wobec mniejszości narodowych na przykładzie tekstów o Wilnie po 1990 roku
ZJAWISKA MEDIALNE
AGNIESZKA CHAMERA-NOWAK, Reportaż jako produkt, na przykładzie dodatku
reporterskiego "Gazety Wyborczej"
MAGDALENA MAZIARZ, Reportaż bez granic pozwala przekraczać granice... sali
lekcyjnej?
ALICJA WOSIK, Między dosłownością a artystyczną kreacją - narracja i relacja
tekst-obraz we współczesnym reportażu telewizyjnym
JUSTYNA JANUS-KONARSKA, News reportażowy, czyli o wpływie reportażu na
telewizyjne przekazy informacyjne
PAULINA POPIÓŁ-WOJCIECHOWSKA, Reportaż i kryteria jego oceny przez odbiorców
INDEKS NAZW OSOBOWYCH
SPIS ILUSTRACJI
182 strony, oprawa miękka