cena netto + 5% vat.
Wbrew oczywistemu, szkolnemu podziałowi na fikcję i nie-fikcję, obszary
dziennikarstwa i literatury przenikają się na różne sposoby.
To, co zdaje się wykazywać cechy wspólne obu obszarom, bywa określane jako
gatunki pograniczne. Taka nazwa może być wprawdzie przydatna do sporządzenia
tymczasowej klasyfikacji, lecz przecież nie stanowi rozwiązania problemu wzajemnych
związków literatury i dziennikarstwa. Związki dziennikarstwa i literatury w tomie
Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa? są rozpatrywane na konkretnych przykładach
twórczości mniej lub bardziej współczesnych polskich autorów. Podstawę konstrukcji
tomu stanowią kolejne gatunki dziennikarskie – od szeroko pojętej publicystyki,
poprzez felieton, reportaż i fotoreportaż, aż po gatunki radiowe i portal internetowy.
W każdym z tych gatunków można się doszukać mniej lub bardziej wyraźnych związków
z dziełami literackimi. Widoczne są jednak również zdecydowane odstępstwa.
Choć o związkach literatury i dziennikarstwa napisano w Polsce bardzo wiele,
wydaje się, że problematyka ta nigdy nie zostanie wyczerpana. Dowodzi tego niniejszy tom
Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, zawierający kilkanaście ciekawych opracowań
dotyczących zarówno historii, jak i współczesności literatów uprawiających
dziennikarstwo oraz dziennikarzy piszących książki. Jak barwne i nieszablonowe jest to
środowisko świadczą choćby trzy postaci: Hanna Krall, Leopold Tyrmand i Ryszard
Kapuściński, o których, ale nie tylko o nich, znowu czegoś nowego dzięki tej
publikacji możemy się dowiedzieć.
Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa? śmiało wkroczyli w świat
współczesnej prasy, występują w radiu i w telewizji, są obecni w internecie. Autorzy
publikacji próbują za nimi podążać, dokonać analizy tej aktywności, przewidywać,
jak będzie wyglądała w przyszłości. To właśnie stanowi walor tego podręcznika,
ukazującego mistrzów i klasyczne gatunki funkcjonujące we współczesnej komunikacji
społecznej.
prof. zw. dr hab. Tomasz Mielczarek
Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Spis treści:
Słowo wstępne
RUCHOME GRANICE
Barbara Bogołębska
Przekraczanie granic publicystyki i literatury (na wybranych przykładach)
Ewelina Ławecka
Reporterskie widzenie świata w prozie wojennej Stanisława Rembeka
Barbara Klimek
Leopold Tyrmand - od polskiego bikiniarza do amerykańskiego konserwatysty
Magdalena Przybysz-Stawska
Literatura w prasie polskiej na przykładzie tygodnika "Polityka"
FELIETON
Olga Dąbrowska-Cendrowska
Krystyna Koftajako reprezentantka felietonistów "Twojego Stylu" w
latach 1990-2009
Magdalena Mateja
Artyści - rzemieślnicy - chałturnicy. Poczet felietonistów polskich
Anna Mlekodaj
Gawęda, felieton, opowiadanie? - dylematy genologiczne na pograniczu dyskursów
REPORTAŻ
Magdalena Piechota
Techniki narracyjne we współczesnym polskim reportażu literackim
Kazimierz Wolny-Zmorzyński
Między dziennikarstwem a literaturą - casus Ryszarda Kapuścińskiego
Bogusław Nierenberg
Ryszard Kapuściński - wielkim artystą jest
Tomasz Goban-Klas
Świat Ryszarda Kapuścińskiego
Magdalena Winiarska
Dwa oblicza rzeczywistości - PRL w reportażach Hanny Krall i dokumentach
filmowych Wojciecha Wiszniewskiego
Paweł Urbaniak
Literackość w twórczości współczesnych polskich reportażystów
Andrzej Adamski
Fotoreportaż jako forma narracji
W MEDIACH ELEKTRONICZNYCH
Andrzej Ostrowski
Poeci mikrofonu i atleci prozy, czyli dziennikarz sportowy jako literat. Od
Wierzyńskiego do Tomaszewskiego
Aleksandra Pawlik
Literatura a radio artystyczne. Wokół literackich inklinacji słuchowiska
Kinga Klimczak
Reportaż radiowy - między dziennikarstwem a literaturą
Katarzyna Bernat
Literatura "dźwiękiem pisana". Radiowe audycje literackie
Joanna Bachura
O sytuacji odbiorcy współczesnego słuchowiska
Michał Kaczmarczyk
Rola lokalnego portalu internetowego w popularyzowaniu tematyki literackiej (na
przykładzie serwisu e-sosnowiec.pl)
Indeks nazwisk
230 stron, B5, oprawa miękka