Przygotowania do wstąpienia Polski do Unii Europejskiej sprawiły, że media w
naszym kraju stanęły w obliczu licznych zadań i wyzwań. Na środkach masowego
komunikowania spoczęła odpowiedzialność za dostarczanie obywatelom wiedzy o UE;
jednocześnie wokół wszystkich problemów, korzyści i obaw, wiążących się z
akcesją Polski do struktur zjednoczonej Europy. Odgrywając - z większym lub mniejszym
sukcesem - rolę edukacyjną oraz kształtując opinię publiczną, media pozwoliły
jednocześnie na ujawnienie się społecznych nadziei i niepokojów związanych z
planowanym przełomem. Prasa, radio, telewizja, Internet znalazły się w centrum
społecznych procesów i przemian poznawczych, jakie pociąga za sobą wejście Polski do
UE.
Odpowiedzi na pytanie, czy i jak polskim mediom udaje się sprostać temu
zadaniu, a także konfrontacji ich roli w procesach akcesyjnych z rolą, jaką odegrały w
nich systemy medialne w krajach, które procesy integracyjne mają już za sobą,
poświęcona jest niniejsza praca zbiorowa, przygotowana przez autorów z Instytutu
Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Spis treści:
Słowo wstępne
Tomasz Goban-Klas Polska chata w globalnej wiosce
Roman Bartoszcze Rola komunikowania masowego
Część pierwsza SYSTEMY MEDIALNE WYBRANYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH
Roman Bartoszcze Europejskie systemy medialne ("wprowadzenie)
Lucyna Słupek Rynek mediów w Wielkiej Brytanii. Wybrane zagadnienia
Teresa Sławińska Media regionów? Cechy charaktery styczne francuskiego systemu
medialnego
Maria Magoska Kultura polityczna we Włoszech. Fenomen Silvio Berlusconiego
Agnieszka Hess Tańcowały dwa Michały... Podobieństwa, różnice i wzajemne
przenikanie rynków medialnych Niemiec i Austrii
Beata Klimkiewicz Medialna przestrzeń przepływów? Podobieństwa i różnice
reformy medialnej w Polsce, Czechach i Słowacji
Część druga OPINIA PUBLICZNA I ROLA MEDIÓW W PROCESIE INTEGRACJI
Teresa Sasińska-Klas Stosunek Polaków do Unii Europejskiej przed i po
referendum unijnym (w świetle badań opinii publicznej)
Marek Świerczyński Polskie media w kampanii przed- i poreferendalnej
Małgorzata Lisowska-Magdziarz Niech tyje lepszy świat? Polski intemauta myśli o
Europie
Weronika Głownia-Świerczyńska Rola telewizji publicznej w procesie integracji
Polski z Unią Europejską
Andrzej Wojnach Dekonstrukcja czy mitologizacja Europy?
Ewa Nowińska Dziennikarz "wyjęty spod prawa", czyli "prawo do
błędu"
Katarzyna Pokoma-Ignatowicz Etyka we współczesnym polskim dziennikarstwie
Zakończenie
Nota o autorach
198 stron, B5, oprawa miękka