Ideologie codzienności to druga książka serii Oblicza Komunikacji
poświęcona problemom ideologii.
Wrocławscy lingwiści zaprosili do udziału w niej reprezentantów różnych
dziedzin wiedzy, których artykuły (w sumie 33 teksty) tworzą interdyscyplinarną
perspektywę badań relacji zachodzących w obszarze język – komunikacja – ideologia.
Prace składające się na tom, zebrane w czterech grupach tematycznych:
Polityka – media – społeczeństwo, Religia, Reklama oraz Płeć w kulturze masowej,
są cennym przyczynkiem w dyskusji nad rolą ideologii i mediów we współczesnej
kulturze.
Spis treści:
Wstęp
Polityka i media
JERZY BARTKOWSKI, Ideologia populistyczna a lokalne ruchy wyborcze
JERZY BINIEWICZ, Figura wroga we współczesnym dyskursie publicznym
KAMILA BISKUPSKA, "Ocet" i "Teleranek", czyli o pamięci
społecznej w dyskursie współczesnych trzydziestolatków
ANNA DĄBROWSKA, Zacieranie granic między sferą prywatną i publiczną.
Seksafera w "Samoobronie"
JAROSŁAW KLEBANIUK, Prawicowy autorytaryzm - orientacja osobowościowa i
predykator preferencji politycznych
PIOTR KULAS, Konserwatyzm, liberalizm i resentymenty
KRZYSZTOF NOWAKOWSKI, Ewolucja debaty publicznej - od propagandy do komunikacji
społecznej
MARTA RAKOCZY, Ideologia liberalizmu w ujęciu Richarda Rorty'ego
RAFAŁ RIEDEL, Demokracja medialna
DOROTA SAJEWSKA, Teatr jako fetysz. Ideologia - polityka - estetyka we
współczesnym teatrze polskim
MAGDALENA STECIĄG, Struktury konceptualne w rożnych politycznych orientacjach
dyskursywnych (na przykładzie exposés premierów)
ANNA SZEWCZYK, Funkcje metafor potocznych w tekstach prasowych o polityce
ARKADIUSZ ŚCIEPURO, "Przyj dziewczyno, przyj do sukcesu", czyli
Różewiczowska krytyka ochlokracji
Reklama
AGNIESZKA DYTMAN-STASIEŃKO, "Kultura zachciankowa" a polski
antykonsumpcjonizm
MICHAŁ GRECH, AGNIESZKA KSIĄŻEK, ANNA PRZYBORSKA-BORKOWICZ, Dyskurs firm i
instytucji - konstrukcja rzeczywistości
DOMINIK LEWIŃSKI, Komunikacja marketingowa a ideologia. Rzecz o kulturalizacji
rynku
339 stron, B5, oprawa miękka