Autorzy książki nie ograniczają się tylko do edukacji szkolnej/formalnej,
lecz edukację pojmują szeroko.
Są świadomi, że młode pokolenie zdobywa wiedzę, kształtuje swoje poglądy
i postawy nie tylko pod wpływem szkoły, ale także w środowisku rodzinnym, w grupach
rówieśniczych, w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z życiem spolecznym i
kulturalnym.
Spis treści:
Wprowadzenie
Introduction
Zbigniew Nęcki, Kompetencje i umiejętności komunikacyjne nauczyciela - zarys problemów
CZĘŚĆ I
PSYCHOLOGICZNA, PEDAGOGICZNA I MEDIALNA PERSPEKTYWA KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO W
EDUKACJI
Katarzyna Borawska, Trudności językowe dziecka jako bariera komunikacji w edukacji
wczesnoszkolnej
Kazimierz Czerwiński, Zajęcia ze studentami jako próba dialogu
Beata Dziedzic, Dyskurs sieciowy - fenomen ponowoczesny
Marek Furmanek, Wielisława Osmańska-Furmanek, Komunikat multimedialny w procesie
komunikacji społecznej
Jan Franciszek Jacko, Zarządzanie dystansem w edukacji i w biznesie:
Antropologiczne założenia proksemiki i ich wpływ na strategie komunikowania
Bożena Janda-Dębek, Alicja Kuczyńska, Przyzwolenie na dotyk jako jeden z aspektów
komunikacji międzyludzkiej a poziom samooceny
Monika Kowalczyk-Gnyp, Komunikacja dydaktyczna w edukacji instytucjonalnej
Jarosław Klebaniuk, Czy nauczyciele są bardziej odporni na telewizyjną deformację
świata? Wybrane przejawy i uwarunkowania efektu kultywacji
Andrzej Kościółek, Cechy ponowoczesności i człowieka ponowoczesnego a wyzwania
edukacji medialnej
Adam Kucharski, To nie jest śmieszne - humor w komunikacji językowej
Halina Laskowska, Głos ludzki (technika głosowa) a kompetencje komunikacyjne
nauczyciela- stan głosu wśród nauczycieli (doniesienie z badań)
Mieczysław Madziewicz, Teoria atrybucji w komunikacji społecznej
Wojciech Jan Maliszewski, Ryszard Bania, Osobowość nauczyciela a jego kompetencje
Katarzyna Markiewicz, Katarzyna Wiejak, Kobiece piersi, czyli odwrócone serce o
szumach w łańcuchowym systemie komunikacji
Jerzy Nikitorowicz, Kompetencje do komunikacji między kulturowej w przestrzeni
wielokulturowej
Monika Obrębska, Problematyka barier komunikacyjnych z perspektywy lingwistyki
systemowo-funkcjonalnej
Józef Podgórecki, Osobowościowe wyznaczniki komunikacji społecznej.
Kompetencje komunikacyjne nauczyciela
Monika Rudy, Tożsamość grupy społecznej internautów
Alina Wróbel, Wybrane techniki manipulacji jako elementy komunikacji perswazyjnej
Monika Zińczuk, Sztuka autoprezentacji nauczyciela
CZĘŚĆ II
KOMUNIKOWANIE SPOŁECZNE A SYSTEM SZKOLNY I JEGO OTOCZENIE
Elżbieta Gaweł-Luty, Pedagogiczny model komunikacji językowej w procesie
optymalizowania współdziałania nauczyciela z rodzicami uczniów
Marlena Grzelak-Klus, Kształtowanie się świadomości pedagogicznej a komunikacja i
dialog akademicki
Dorota Jankowska, Edukacja nauczycielska w dialogu krokiem ku dialogowi w szkole
Katarzyna Jankowska, W stronę komunikacji muzycznej. Rola wychowania muzycznego we
wspieraniu kompetencji socjalnych ucznia
Lech Kacprzak, Związki i zależności komunikacyjne pomiędzy nauczycielem a uczniem
Krzysztof Klimek, Dialog edukacyjny we współczesnej uczelni wojskowej
Andrzej Pieczywok, Negocjacje w procesie dydaktycznym
Agata Dorota Popławska, Komunikowanie się nauczyciela z uczniem w szkole społecznej
Jacek Posłuszny, Terroryzm wąskiego pola konfliktu - problemy i perspektywy komunikacji
społecznej
Anna Radomska, "Animacja, afirmacja, afiliacja" - o roli humoru w procesie
edukacji
Joanna Rajang, Krzysztof Piórowski, Asertywność w edukacji psychologów i oficerów
Mirosława Rokitiańska, Zachowania higieniczne w umiejętnościach komunikacyjnych
INDEKS RZECZOWY
INDEKS NAZWISK
398 stron, B5, oprawa miękka