Autorzy artykułów chcą wywołać dyskusję, ale i diagnozować
problematykę zarządzania oraz negocjacji w odniesieniu do zagadnień edukacyjnych,
zwłaszcza do problematyki szkolnictwa wyższego.
Próbują dokonać identyfikacji twardych i miękkich kompetencji kadry
kierowniczej oraz nauczycieli warunkujących sprawność procesów planowania,
organizowania, przewodzenia i kontrolowania.
Umożliwiają też poznanie oraz propagują nowoczesne myśli naukowe
dotyczące roli komunikacji oraz negocjacji w procesie zarządzania procesem edukacji we
współczesnej szkole
Spis treści:
Wprowadzenie
I. EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE WYZWANIEM DLA ZREFORMOWANEJ SZKOŁY
Beata Przyborowska
Kultura organizacji w procesie zarządzania edukacją
Klaudia Błaszczyk
Szkoła wobec międzynarodowych tendencji edukacyjnych w perspektywie zarządzania
Inetta Nowosad
Efektywność szkoły a autonomia szkoły - w poszukiwaniu zależności
Wojciech Jan Maliszewski
Współbrzmiące kierowanie w szkole wyższej (edukacji) w perspektywie teorii kompetencji
i koncepcji F. Schultz von Thuna
Ewa Augustyniak
Zarządzanie zespołem, kultura organizacji a misja szkoły
II. ZARZĄDZANIE W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH
Dawid Stanik
Zarządzanie poprzez moderację poziomu niezależności pracowników placówek
oświatowych
Jerzy Rosiński
Nauczyciele jako pracownicy wiedzy - konteksty zarządzania zespołem w oparciu o
typologię M. Belbina
Roman Uździcki
Standardy kwalifikacji zawodowych i standardy edukacyjne. Pomiędzy misją kształcenia a
rynkiem pracy
Klaudia Błaszczyk
Pomiar jakości pracy szkoły w opinii nauczycieli
III. KOMPETENCJE NAUCZYCIELI WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE
Janusz Ropski
Komunikacja społeczna jako warunek skutecznego zarządzania
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
Kompetencje komunikacyjne i dydaktyczne nauczyciela w modelu szkoły zarządzającej
wiedzą
Jolanta Andrzejewska
Kompetencje komunikacyjne nauczyciela a konstruowanie wiedzy dziecka
Małgorzata Schneider
Kompetencje szkolnego doradcy zawodowego dla dzieci i młodzieży gimnazjalnej
Elżbieta Perzycka
Neokompetencje informacyjne nauczyciela w zakresie komunikowania się za pomocą sieci
Internet z uczniami, rodzicami i innymi podmiotami edukacji
Jan Franciszek Jacko
Nauczanie etykiety a jej uzasadnienie. Uwagi o konieczności jej edukacji
IV. OSOBOWOŚĆ I AUTORYTET NAUCZYCIELA A JEGO KOMUNIKACJA Z UCZNIAMI
Monika Jaworska-Witkowska
Ryzyko, czas i zysk symboliczny o pozyskaniu, wyzyskaniu i odzyskaniu kapitału
kulturowego człowieka
Marian Marcinkowski
Wybrane osobowościowe uwarunkowania efektywności zawodowej nauczycieli
Małgorzata Schneider
Pożądana osobowość wychowawcy w zakresie komunikacji
Anita Stefańska, Marta Szabelska-Holeksa
Między autorytetem a tożsamością zawodową nauczycieli
Daniel Kukła
Dialog empatyczny jako forma budowania autorytetu
Wojciech Wiesner, Krystyna Zatoń
Poziom autorytaryzmu nauczycieli wychowania fizycznego a struktura komunikacji
dydaktycznej
Mirosław Drzewowski
Samoprzywódzlwo nauczyciela i ucznia. Najważniejsze umiejętności samoprzywódcy
V. NEGOCJACJE JAKO WAŻNY OBSZAR KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
Zbigniew Nęcki
Problemy edukacyjne - niewyczerpana przestrzeń negocjacji
Jan F. Jacko
Strategie proksemiczne w negocjacjach
Jacek Żbikowski
Style rozwiązywania konjliktów w świetle teorii i praktyki kierowania
Bożena Tołwińska
Style zachowania się dyrektorów szkół w sytuacjach konfliktowych
Małgorzata Makiewicz
Między dyskusją a eiystycznym sporem. Rozważania o nauczaniu komunikacji uczniów
podczas lekcji logiki
VI. KOMPETENCJE NAUCZYCIELI AKADEMICKICH WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNOŚCI
Tadeusz Oleksyn
Kompetencje pracowników naukowo-dydaktycznych
Aleksander Kobylarek
Kompetencje komunikacyjne w systemie umiejętności nauczyciela akademickiego
Iwona Maciejowska
Rozwój kompetencji pracowniczych nauczycieli akademickich na przykładzie Wydziału
Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Anna Guzy
Kilka uwag o kompetencjach komunikacyjnych nauczycieli (w ocenie studentów)
Anna Pawiak
Wybrane kompetencje miękkie przyszłych absolwentów studiów w świetle wymagań
pracodawców
VII. W TROSCE O JAKOŚĆ SZKÓŁ WYŻSZYCH
Zofia Godzwon
Ewaluacja osiągnięć nauczycieli akademickich na Wydziale Zarządzania i Komunikacji
Społecznej UJ według systemu EON
Danuta Kajrunajtys
SIS - koncepcja prowadzenia dydaktyki akademickiej - założenia i przesłanki
metodologiczne
Justyna M. Bugaj
SIS- koncepcja prowadzenia dydaktyki akademickiej - metody i techniki szczegółowe
Kazimierz Czerwiński
Możliwości zwiększania kapitału społecznego w relacjach nauczyciela akademickiego ze
studentami
Walentyna Wróblewska
Autoedukacja studentów w kontekście relacji nauczyciel akademicki-student
426 stron, B5, oprawa miękka