Nowa wersja „grubej kreski” to przekonanie badaczy, że skoro
tradycyjne media masowe schodzą ze sceny, warto zajmować się jedynie nowymi mediami,
internetem oraz nowymi technologiami. Ale media jeszcze nie zginęły: podlegają
„internetyzacji”, ale też kolonizują („mediatyzują”) internet, okazując się
niezbędnym dostawcą treści „internetowych”.
Nie przestaną być mediami nawet po ewentualnej migracji do sieci
szerokopasmowych. Naiwne wizje całkowitej przemiany w systemie mediów i wzorach
komunikowania masowego utrudniają działalność i przedsiębiorców, i twórców
polityki publicznej. Dlatego autor poddaje szczegółowej analizie procesy konwergencji,
mediamorfozy i remediacji, tworzące „nową ekologię mediów”, a także prognozy
przyszłości mediów i internetu. Zajmuje się też przyszłością dziennikarstwa i
demokracji, które za sprawą nowych mediów (choć bynajmniej nie tylko) będą musiały
przejść gruntowną metamorfozę.
Doktor Karol Jakubowicz jest medioznawcą i ekspertem o uznanej pozycji
międzynarodowej, specjalizującym się w zagadnieniach mediów elektronicznych. Obecnie
jest doradcą Przewodniczącego KRRiT. Pełnił wiele funkcji w kraju i zagranicą w
zakresie działalności medialnej, regulacji mediów i polityki medialnej. Jest autorem,
współautorem i redaktorem licznych krajowych i zagranicznych publikacji naukowych
poświęconych mediom elektronicznym i komunikacji społecznej. Za „wybitne
osiągnięcia oraz reprezentowanie polskiego środowiska medioznawców na całym
świecie” otrzymał w 2011 r. honorowe członkostwo Polskiego Towarzystwa Komunikacji
Społecznej.
Media są żywiołem Karola Jakubowicza – czuje się w nich jak ryba w wodzie. Z
niezwykłą starannością wynajduje wszelkie dostępne źródła informacji i wiedzy na
temat błyskawicznie zmieniającej się medialnej rzeczywistości, która w coraz
większym stopniu decyduje o tym, jak postrzegamy świat i jak porozumiewamy się z
innymi. Nowa ekologia mediów to jednocześnie mapa i encyklopedia, obowiązkowa, choć
uprzedzam – wymagająca lektura dla wszystkich zainteresowanych współczesnymi mediami.
Edwin Bendyk, dziennikarz tygodnika „Polityka”, autor blogu „Antymatrix”
Nowa ekologia mediów jest niczym brakująca instrukcja obsługi internetu, telewizora czy
komórki. Jednocześnie solidny i porywający przegląd najważniejszych trendów i teorii
pozwala zrozumieć świat mediów, w którym żyjemy często w sposób nieświadomy. Karol
Jakubowicz, wybitny znawca mediów tradycyjnych, podchodzący bez uprzedzeń do nowej
ekologii medialnej, jest szczególnie wiarygodnym po niej przewodnikiem.
dr Alek Tarkowski, dyrektor – Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, socjolog nowych
mediów
Spis treści:
Wstęp
Koniec świata nie nastąpił
Cyfryzacja przekształca media
Dematerializacja: media odrywają się od swoich tradycyjnych nośników
Archiwa w całości wychodzą z "lochu"
Media linearne i nielinearne: koniec z zasadą trzech jedności
Personalizacja: media masowe dostosowują się do potrzeb pojedynczych osób
Indywidualizacja: media na jednostkowe zamówienie
Odbiorca dziennikarzem
Media jednoosobowe: dezinstytucjonalizacja i dezintermediacja
Crowdsourcing: cała Polska produkuje serial telewizyjny
Rzut oka na książkę
Co wykluje się z poczwarki
ROZDZIAŁ 1. Konwergencja i jej konsekwencje
Definicje i przejawy konwergencji
Konwergencja techniczna
Konwergencja korporacyjna, socjo-funkcjonalna
Konwergencja przemysłowa i rynków
Konwergencja odbiorcza
Konwergencja polityki publicznej i prawa
Konwergencja przestrzenna i kulturowa
ROZDZIAŁ 2. Media, nowe media, definicja medium
Definicja "medium"
Nowe media 1.0
Nowe media 2.0
Nowe media 3.0
Nowe spojrzenie na definicję mediów
Prasa i e-prasa: zbiory rozłączne czy kontinuum?
ROZDZIAŁ 3. Scenariusze przyszłości mediów elektronicznych
Przyszłość mediów
Przyszłość internetu
ROZDZIAŁ 4. Prawa i zasady mediamorfozy
Determinizm technologiczny
Determinizm społeczno-kulturowy
Remediacja
Mediów "życie po życiu"
Płyta gramofonowa
Prasa
Telewizja: nadał supermedium?
ROZDZIAŁ 5. Wpływ konwergencji na system medialny
Odbiorca, uczestnik, prosument - granice przemiany
roli odbiorcy w procesie komunikowania masowego
Media publiczne i obywatelskie w nowej ekologii mediów
Media publiczne
Media obywatelskie
Media regionalne i lokalne
System prawny i regulacja
ROZDZIAŁ 6. Dziennikarstwo w społeczeństwie informacyjnym
Zmieniające się definicje i wizje dziennikarstwa
Dziennikarstwo obywatelskie
Dziennikarstwo profesjonalne a nowe technologie
Dziennikarstwo partycypacyjne/obywatelskie
w mediach profesjonalnych
Dziennikarstwo obywatelskie poza mediami profesjonalnymi
ROZDZIAŁ 7. Nowe media a demokracja
Demokracja, ale jaka?
Kryzys demokracji
Jaka przyszłość demokracji?
Media w demokracji: wybrane uwagi
E-demokracja: podpora, czy bariera dla demokracji?
Akt oskarżenia e-demokracji
Społeczeństwo obywatelskie: wybrane zagadnienia
Sfery publiczne społeczeństwa nowych technologii
Nowe media i nowa demokracja?
ROZDZIAŁ 8. Posłowie
Bibliografia
Indeks
326 stron, B5, oprawa miękka