ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIENNIKARSTWO RADIOWO-TELEWIZYJNE TECHNIKI TWORZENIA PROGRAMÓW INFOR.


BOYD A. STEWART P. ALEXANDER R.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie VI

cena netto: 65.90 Twoja cena  62,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podobnie jak wcześniejsze, niniejsze – szóste wydanie Dziennikarstwa radiowo-telewizyjnego (wyd. 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006) – skupia się na podstawach dziennikarstwa informacyjnego, takich jak wyszukiwanie źródeł informacji, przeprowadzanie wywiadów, konstruowanie programu, pisanie relacji, relacjonowanie, w tym relacjonowanie na żywo, montaż, praca w studiu itd. Informacje te uzupełniono o nowe zagadnienia roli multimediów w działalności informacyjnej oraz możliwych kierunkach rozwoju mediów.

Konsekwencją współczesnych technologii jest łączenie się informacji globalnych i lokalnych. Interaktywność w relacjonowaniu z miejsca zdarzenia oraz możliwość niemal natychmiastowego informowania o rozwoju sytuacji doprowadziły do konieczności zmiany sposobu myślenia i działania wśród dziennikarzy, w tym metod pisania relacji i samego relacjonowania, które odbywa się obecnie 24 godziny na dobę. W niniejszym wydaniu uwzględniono zagadnienia związane z cyklem produkcji cyfrowej i konwergencją. Studenci i nauczyciele dziennikarstwa znajdą tu najbardziej aktualne informacje.


Spis treści:

Wstęp
O autorach

Część l. Zasady dziennikarstwa informacyjnego, 1

1 Kariera dziennikarza informacyjnego 3

Po co to wszystko? 4
Umiejętność pisania 5
Cechy dziennikarza informacyjnego 6
Trzeba się gdzieś „zahaczyć" 6
Rozmowa kwalifikacyjna 9
Wszechstronność 10
Przetrwać kolegium redakcyjne 12

Formalne i praktyczne przeszkolenie dziennikarza radiowo-telewizyjnego 13

 

2 Co to jest news? 14

Odbiorcy: co ma znaczenie? 15
Praktyczne informacje 17
Gdzie to się stało? 17

Istotność 18
Aktualność 18
Zainteresowanie 19
Dramatyzm 19

Rozrywka i sławne osobistości 20
Nowe, prawdziwe, interesujące 21
Rodzaje newsów 22

Nagłe zdarzenia 23
Przestępczość 23
Władze centralne i lokalne 23
Planowanie, rozwój i inwestycje 24
Konflikt i kontrowersyjność 24
Grupy nacisku 25
Przemysł i biznes 25
Zdrowie i medycyna 25
Prawdziwe historie 26
Sport 26
Informacje sezonowe 26
Informacje o znaczeniu lokalnym 27
Pogoda 28
Ruch drogowy 29
Zwierzęta 29

Lista kontrolna 30

 

3. Etyka i odpowiedzialność 31

Działalność regulacyjna 33
Prawo 34

E-maile 36
Seksualność 36
Powiedzieć znaczy upowszechnić 36
Strony internetowe 36

Rozsądek w sieci 37
Mit obiektywizmu 38
Dzieci 39
Etyka w dziennikarstwie obywatelskim 39
Relacjonowanie rozruchów społecznych 40

Tendencyjność kamer 41
Pogoń za sensacją 42

Prywatność i podglądactwo 43

 

4. Źródła informacji 44

Reporterzy 44
Informacje od odbiorców 45
Fałszywe informacje 46
Informatorzy i źródła informacji 48
Grafik newsroomu 49
Kartoteki i foldery 49
Telefony kontrolne 50
Częstotliwości radiowe służb ratowniczych 51

Kod dziesiętny 52

Politycy 52
Grupy nacisku 53
Wydarzenia zainscenizowane 53

Protest 54
Komunikat 55
Zaplanowane wydarzenie 55

Komunikaty dla mediów 56
Nagrania promocyjne 58
Wolni strzelcy 59

Zalety i wady zatrudniania niezależnych dziennikarzy 60

Serwisy i agencje informacyjne 60
Sieć 61
Inne media informacyjne 64

„Znaleźć ojca..." 65

Różne platformy 66

 

5. Jak powstaje materiał? 68

Kolegium redakcyjne 68
Selekcja 70
Równowaga informacyjna 71
Realia i materiały wizualne 71
Wytyczne 72
Punkt widzenia 73
Szukanie informatorów 75
Zorganizowana konferencja prasowa 77
Wyścig z czasem 78
Właściwa kolejność 78
Bez paniki 79

 

6. Potoczny styl pisania 80

Opowiadanie 81
Pisanie dla masowej publiczności 82
Tylko jedna szansa 83
Niejednoznaczność w zdaniach 85
Zdania odwrócone 86
Zwyczajny język 86
Wyrazy powszechnie zrozumiałe 87
Łatwe słuchanie 88
Poprawność języka 89
Konkretność języka 91
Wzbudzanie zainteresowania 92
Rytm 93

 

7. Pisanie relacji informacyjnych 95

Punkt widzenia w informacjach 95
Ujęcie wielowątkowe 96
Zasada klasycznych pytań 97
Wprowadzenie (intro) 98
Rozmieszczenie słów kluczowych 100
Początek relacji reportażowej 101
Przedstawienie informacji 102
Formuła przedstawienia informacji 102
„Drogowskazy" 103
Ostatnie zdanie 105
Ostatnie słowa 106
Ścisłość 106

 

8.  Instrukcja pisania relacji informacyjnych 110

Wyświechtane frazesy 111
Żargon dziennikarski 113
Hiperbola 114
Przymiotniki 115
Cytaty 116
Atrybucja (przypisanie) 116
Stwierdzenia dyskusyjne 117
Natychmiastowość 118
Strona czynna 120
Zdania twierdzące 120
Redundancje 121
Powtórzenia 122
Homonimy 122
Zaimki 122
Interpunkcja 123
Pisownia 123
Skrótowce 124
Liczby 124
Korekta 125
Dwuznaczność 125

 

9. Wywiad 127

Umiejętności osoby przeprowadzającej wywiad 127
Rodzaje wywiadów 129
Porażka dziennikarska 129

Wywiad klasyczny 131
Wywiad informacyjny 132
Wywiad śledczy 133
Wywiad konfrontacyjny 134
Wywiad interpretacyjny 136
Wywiad osobisty 137
Wywiad emocjonalny 137
Wywiad rozrywkowy 138
Wywiad bez dziennikarza 139
Wywiad telefoniczny / na odległość 140
Wywiad vox populi, sonda uliczna 140
Wywiad wymuszony 141

Dziennikarskiej porażki ciąg dalszy... 142

 

10. Organizacja wywiadu 144

Kontekst 144
Plan działania 145
Ścisłość faktów 145
Zgodność z wytycznymi 146
Sprawdzenie ustaleń 146
Sposób prowadzenia wywiadu 148

Mowa ciała 149
Omówienie pytań 150

Pytania 151

Wykorzystanie notatek 151
Odpowiedzi na pytania 152
Pytania typu tak/nie 152
Unikanie pytań wywołujących monolog 153
Krótka, pojedyncza myśl 154
Porządek „punkt po punkcie" 154
Budowanie pomostów 155
Unikanie podwójnych pytań 155
Istotność pytań 155
Unikanie podchwytliwych pytań 156
Mieszanie stwierdzeń i pytań 157
Unikanie nieaktualnych pytań 158
Jak zareagowała pani na dzisiejsze wydarzenia? 158
Unikanie wrażenia niewiedzy 158

Zakończenie wywiadu 159

Mocne zakończenie 159

Wywiad z reporterem: pytanie / odpowiedź 159

Wprowadzenie realiów 160

 

11. Od dwuminutowego skrótu do informacji przez całą dobę 161

Biuletyn 161
Programy informacyjne 162
Programy dokumentalne 163
Technika verite 163
24-godzinny kanał informacyjny 166
Podział obowiązków 168

Lokalna stacja radiowa 169
Przyszłość 170

 

12. Wybór i kolejność materiałów w programie 172

„Uczciwy obraz..." 172
Analiza przekazu 174
Kolejność materiałów 175

1. Znaczenie informacji 176
2. Materialne oddziaływanie informacji 176
3. Reakcja odbiorców (czynnik ludzkiego zainteresowania) 176
4. Bieżące zainteresowanie informacją 176
5. Czynnik aktualności („ziewania") 177
6. Sport / informacje specjalne 177
7. Łączenie informacji 177
8. Realia / zdjęcia 178
9. I na koniec... 178

Czynnik lokalny 179
Relacjonowanie wydarzeń zagranicznych 179
Ustalanie porządku programu 180

 

13. Tworzenie programu 182

Przyciąganie odbiorców - czołówka 182
Zatrzymanie odbiorców - skróty informacji i promocja 184
Realia 184
Obraz 185
Oprawa graficzna 186
Równowaga w programie - coś dla każdego 188

Grupowanie i różnicowanie doniesień 188
Rytm i tempo 190

A teraz dobra wiadomość? 191

 

14. Redagowanie programu 192

Cięcia 192
Wypełnianie 194
Odliczanie czasu od końca 196

 

15. Prezenterzy i gospodarze programów informacyjnych 198

Talent 198
Cechy prezentera wiadomości 199
Więcej niż prezenter... 200
Profesjonalizm 202
Warunki głosowe 203

 

16. Na antenie 205

Występ 205
Osobowość sceniczna 206
Nić porozumienia z odbiorcą 207
Znajomość materiału 209
Improwizacja 209
Szlaban 210
Powrót do normy po wypadku w studiu 211
Niekontrolowane wpadki 213
Rozluźnienie 214

 

17. Technika prezentowania informacji 216

Tempo 216
Oddech 217
Artykulacja 218
Akcentowanie 219
Intonacja 220
Technika posługiwania się mikrofonem 221
Wykorzystanie telepromptera 222
Hałas, hałas, hałas 224
Jak ożywić materiał 224

 

Część II RADIO

18. Sposób ujęcia materiału 229

Biuletyn informacyjny 230
Skrót informacji 2oo
Depesza informacyjna 234
Relacja słowna 234
Zwiastun 237
Relacja słowna z miejsca zdarzenia 238
Wywiad 241
„Setka" 245
Całość („zielona") 245
Podsumowanie 248

 

19. Nagrywanie dźwięku 252

Zasady nagrywania 253

Dźwięk 253
Jak powstają nagrania 253
Przenośne urządzenia rejestrujące 256

Urządzenia cyfrowe 256

Przed wywiadem 256

Przygotowanie pomieszczenia 256

Unikanie zakłóceń 257
Ustawienie rozmówcy 257
Obsługa mikrofonu 258
Ustawienie poziomów dźwięku 260
Automatyczna a ręczna kontrola poziomów 260
Kontakt wzrokowy 261
I na koniec... 261

 

20. Montaż 262

Montaż ma być niezauważalny 263

Montaż trzydziestosekundowego materiału informacyjnego 264

Nieetyczny montaż 264
Podstawy montażu dźwięku 266

Wytnij wklej 267

Wielościeżkowy montaż dźwięku 267

Gwizdy i jazgoty 268

Miksowanie 268

Regulacja poziomów 269

Rodzaje wyciszeń 270

Podsłuch (pre-fade) 270
Przenikanie (cross-fade) 272
Całkowite wyciszenie / wzmocnienie (fading down / fading up) 272
Gwałtowne wyciszenie (pot-cut) 272
Stopniowe wyciszenie / wzmocnienie (fading in / out) 272

 

21. Studio 273

Główne studio emisyjne 273
Studio do rozmów 274
Studio informacyjne 274
Studio w terenie 275
Wóz transmisyjny 275
Wóz do transmisji spoza studia 276
Telefony komórkowe 276

Poziomy dźwięku 277

Przycisk ochrony przed niecenzuralnym językiem 277

 

Część III TELEWIZJA

22. Niekończąca się historia - telewizyjne studio informacyjne 281

Newsroom i relacja informacyjna 282

Zalety i wady 284
Zbieranie informacji i produkq'a 285

Główny serwer newsroomu 285
Opanowanie chaosu - co każdy dziennikarz wiedzieć powinien 288
Rodzaje scenariuszy relacji informacyjnych 290

Skrót informacji (headline) 290
Tekst na żywo (off) 291
Biała, link lub intro 292
Komentarz do zdjęć i grafik 292

Informacje z ostatniej chwili newsroom 24-godzinny 293
Treść wytwarzana przez użytkownika (User Generated Content) 295
Rodzaje dziennikarstwa obywatelskiego 296

 

23. Komentarz do relacji informacyjnej 300

Wprowadzenie (biała, sygnał, łącznik) 301
Uzupełnienie obrazu komentarzem 302
Słowo a dźwięk 303
Ograniczenie liczby szczegółów 305
Pełna relacja telewizyjna 306
Równowaga między słowem a obrazem 309
Korzystanie z archiwów 310
Podsumowanie 312

 

24. Zbieranie informacji 314

Filmowanie w dziennikarstwie telewizyjnym 314
Kamerzysta / Kamerzystka / Człowiek za kamerą 316

Technik dźwięku 316
Technik oświetlenia 318

Wideoreporter 319

Lista kontrolna wideoreportera 321

„Newsy kieszonkowe" i filmowanie z ukrycia 324
Dziennikarski rekonesans 326

Co trzeba wiedzieć przy dużych transmisjach 326

Przesłanie materiału 328

 

25. Ujęcia kamery 330

Czas trwania ujęć 335
„Łapanie" ujęć 337
Efektowność ujęcia 338
Sekwencje ujęć 338
Kontekst 339
Dźwięk 339
Soundbites i „setki" 340
Przebitki i „mostki" 340
Ujęcia przeciwne 341
Rozminięcie ujęć 342 Ciągłość 343
Wypowiedź do kamery (stand-up) 345
Wyposażenie specjalne 346

Statyw 347
Kółka 347
Minikamery 347
Zaczepy samochodowe 348
Osłona przeciwdeszczowa 349
Steadicam 349
Oświetlenie 350

 

26. Montaż dźwięku i obrazu 351

Sekwencja ujęć 351
Długość ujęć 353
Skondensowanie akcji 354
Montaż komputerowy 354
Montażysta 356
Kod czasu 357
Urządzenia montażowe 358
Miksowanie obrazu 359
Nagranie komentarza 359
Miksowanie dźwięku 359
Montaż wywiadu 360
Ujęcie dwójkowe 361
Przeciwujęcie dwójkowe 361
Plan szeroki i kontrplan szeroki 363
Ujęcie wprowadzające 363
Sondy uliczne 363
Muzyka 364

 

27 Relacje na żywo 365

Co się sprawdza? 367
Co się nie sprawdza? 367
Przydatne wskazówki 368

 

28 Elementy graficzne 371

Zdjęcia i stop-klatki 375
Tekst na grafikach 375
Techniki ouerlay i chromakey 376
Telebim i wideościana 377
Skrótowce 378

 

29 Prezenterzy programów informacyjnych 381

Co sprawdza się w telewizji 382
Mężczyźni i krawaty 383
Kolory i tkaniny 383
Dreszcz emocji 385
Wypełnić 10 sekund! 386
Nerwy 387
Makijaż i wizerunek 388
Nagranie demo 389
Prawie na wizji 389

 

30 Studio informacyjne 391

Gotowi do emisji 391

Scenografia 392
Oświetlenie 392
Kamery 393
Dźwięk 394

Kierownik studia 394
Reżyserka studia 395

Reżyser 395
Kolejność materiałów 397

Słowniczek 399
Indeks 409


440 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022