Reguły small biznesu
Własna firma w praktyce
Sektor MSP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw, ma prawie 47% udziału w
tworzeniu polskiego produktu krajowego brutto. Co roku powstaje kilkaset tysięcy firm, z
których zdecydowana większość nie przetrwa dziesięciu lat. Dlaczego tak się dzieje?
Może odpowiedź znowu kryje się w statystyce: z tych firm, które przetrwały pierwszy,
najtrudniejszy okres, jedynie 36% ma strategię rynkową, 17% planuje budowę kultury
organizacji i opracowywanie wizji przedsiębiorstwa, 20% zdefiniowało role i funkcje
poszczególnych działów firmy i aż 66% nie podejmuje działań zmierzających do
podporządkowania procesów operacyjnych zdefiniowanym celom nadrzędnym.
Książka Zbigniewa Mendla odpowiada na pytanie, jak prowadzić firmę w sposób
zwycięski - zarówno finansowo, jak i pod kątem osobistych przekonań czy wartości.
Autor oprowadza czytelnika po świecie realnego biznesu, od momentu podjęcia decyzji o
prowadzeniu firmy o konkretnym profilu działalności, przez pierwsze kluczowe decyzje,
aż po ewentualną sprzedaż dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa. Porusza wszystkie
aspekty istotne dla dobrego działania firmy: wybór siedziby, definiowanie klienta,
identyfikację wizualną, proces planowania, relacje z pracownikami, konkurentami i
lokalną społecznością. Wszystko to w oparciu o najlepszą wiedzę i doświadczenia -
własne oraz właścicieli firm, którym od lat pomaga zmagać się z twardymi regułami
obowiązującymi w świecie small biznesu.
Zbigniew Mendel jest doktorem nauk humanistycznych, absolwentem Uniwersytetu
Śląskiego, Politechniki Śląskiej i SGH w Warszawie. Do 1998 roku był nauczycielem
akademickim. W 1993 roku rozpoczął pracę w biznesie. Od piętnastu lat zajmuje kluczowe
stanowiska (prezesa zarządu, dyrektora generalnego) w przedsiębiorstwach polskich i
zagranicznych. Jest też prezesem i właścicielem firmy Mendel Company, podmiotu o
szerokim spektrum działania. Pracuje jako konsultant i doradca strategiczny
przedsiębiorstw oraz trener biznesu. Jest autorem wielu publikacji naukowych o
współczesnej Francji i zarządzaniu.
Spis treści:
Wprowadzenie (9)
Rozdział 1. Czy i kiedy oraz na jakich warunkach warto być właścicielem, a nie
pracownikiem najemnym (13)
- 1.1. Własny biznes - świadomy wybór czy ekonomiczny determinizm? (16)
- 1.2. Działalność gospodarcza - początek czy zwieńczenie kariery zawodowej? (20)
- 1.3. Ułańska fantazja - romantyczny element naszej historii, ale niekoniecznie
wartość własnej firmy (24)
- 1.4. Czy naprawdę zawsze pierwszy milion trzeba ukraść? - czyli o etyce w biznesie
(28)
Rozdział 2. Między marzeniami a rzeczywistością - przesłanki wyboru rodzaju
działalności gospodarczej (33)
- 2.1. Czy warto startować, jeżeli nie jesteś Steve'em Jobsem - czyli od
rzemieślniczej solidności do wyróżniającej innowacyjności (34)
- 2.2. Oceń realnie swoje predyspozycje, kompetencje i zasoby, rzetelnie scharakteryzuj
otoczenie - lepszy jest bolesny szacunek szans niż kosztowna diagnoza przyczyn porażek
(36)
- 2.3. Bądź realistą: jeżeli nie potrafisz kreować nowych potrzeb, skoncentruj się
na zaspokajaniu już istniejących (43)
- 2.4. Nie musisz być omnibusem - gdzie szukać wsparcia (47)
Rozdział 3. Nazwa, logotyp, przedmiot działania, siedziba - pierwsze kluczowe decyzje
(51)
- 3.1. Tożsamość wizualna firmy - bądź kreatywny, ale nie pozwalaj sobie na
amatorstwo (52)
- 3.2. Siedziba firmy a miejsce wykonywania działalności - optymalna lokalizacja
działalności gospodarczej (55)
- 3.3. Co robisz, co zamierzasz robić, a czego na pewno nie będziesz robił - podejście
do przedmiotu działalności (61)
Rozdział 4. Kto jest moim klientem, kształt mojej oferty, gdzie jest moja konkurencja
- czyli zręby strategii (67)
- 4.1. Segmentacja klientów - uniwersalny patent na biznes? (68)
- 4.2. Oferta handlowa i usługowa - czy można ignorować zasadę Pareto? (73)
- 4.3. Produkty oraz usługi substytutywne i komplementarne - zlokalizuj i zdefiniuj
konkurencję (78)
- 4.4. W czym muszę być lepszy? - poszukiwanie źródeł przewagi konkurencyjnej (83)
Rozdział 5. Intuicja to nie wszystko, czyli podstawy planowania biznesu (87)
- 5.1. Poznaj swoją firmę, zwłaszcza strukturę przychodów i kosztów, oraz określ
"wąskie gardła" (88)
- 5.2. Uwzględnij wszystkie czynniki wpływające na Twój biznes (90)
- 5.3. Rozmawiaj ze swoimi odbiorcami i dostawcami (94)
- 5.4. Biznesplan (plan prowadzenia biznesu) - uniwersalne, sprawdzone narzędzie czy
jedynie przejaw ulegania ogólnym tendencjom? (99)
- 5.5. Monitoruj wykonanie założeń i koryguj je w zależności od wyników i rozwoju
sytuacji (101)
Rozdział 6. Etapy rozwoju firmy a decyzje właścicielskie (105)
- 6.1. Koncepcyjne narodziny firmy - dominacja właścicielskiej kreatywności (107)
- 6.2. Pozytywistyczna praca u podstaw - konieczna formalizacja (109)
- 6.3. Kres spontanicznego rozwoju - początki struktury organizacyjnej (112)
- 6.4. Korekta "błędów młodości" przedsiębiorstwa - ewolucja czy
rewolucja? (114)
- 6.5. Mikroprzedsiębiorstwo czy mała firma - dylematy wyboru skali działania (116)
- 6.6. Czas profesjonalizacji: autonomia - delegowanie - kontrola - biurokracja (119)
- 6.7. Strategiczne dylematy - czy już czas na ład korporacyjny? (120)
- 6.8. Jeszcze mała, średnia czy już duża firma - czy dalszy rozwój wart jest ryzyka,
które trzeba podjąć? (123)
Rozdział 7. Nie myl przychodów z kosztami - o właścicielskich priorytetach (125)
- 7.1. Przychody - marże - koszty: w żelaznym uścisku "świętej" triady
(126)
- 7.2. Dochody a konsumpcja i inwestycje: w poszukiwaniu "złotego środka"
(131)
- 7.3. Racjonalnie buduj reputację i prestiż (135)
- 7.4. Jesteś przedsiębiorcą, a nie feudałem! (137)
Rozdział 8. Konkurencja - kooperacja - konsolidacja, czyli jak egzystować z rywalami
rynkowymi (141)
- 8.1. Konkurencja - trwały element rynkowej egzystencji Twojej firmy (142)
- 8.2. Nadużywanie pozycji rynkowej - groźny i kosztowny w skutkach proceder (144)
- 8.3. Zabronione praktyki nie dotyczą tylko wielkich - zmowy cenowe (146)
- 8.4. Pokojowe współistnienie czy technologiczny wyścig - granice i płaszczyzny walki
konkurencyjnej (150)
Rozdział 9. Delegowanie kompetencji - bolesny wymóg, znak czasu czy naturalna kolej
rzeczy? (157)
- 9.1. Jeżeli nie potrafisz zaufać, musisz zbankrutować! (158)
- 9.2. Buduj priorytety i strategię, to powinna być Twoja domena! (163)
- 9.3. Delegujesz kompetencje czy tylko odpowiedzialność? (165)
- 9.4. Pańskie oko konia tuczy - czy aby na pewno w biznesie jest to uniwersalna zasada?
(168)
Rozdział 10. Właściciel przedsiębiorstwa w życiu lokalnej społeczności -
społeczna percepcja przedsiębiorcy (171)
- 10.1. Przedsiębiorca jako pracodawca (173)
- 10.2. Właściciel jako klient: zamawiający, usługobiorca (176)
- 10.3. Przedsiębiorca jako członek lokalnej społeczności (178)
- 10.4. Polityczne preferencje przedsiębiorcy a bierne i czynne prawo wyborcze (182)
Rozdział 11. Efektywna, czyli jaka? Praktyczne metody oceny, monitorowania oraz
podnoszenia skuteczności biznesowej i bezpieczeństwa rynkowego firmy (185)
- 11.1. Efektywność przez pryzmat finansów (187)
- 11.2. Efektywność w aspekcie otoczenia rynkowego (202)
- 11.3. Efektywność w odniesieniu do organizacji i kształtu oraz przebiegu procesów
biznesowych (207)
- 11.4. Efektywność a zasoby ludzkie przedsiębiorstwa (215)
- 11.5. Efektywność przez pryzmat jakości, innowacyjności i rozwoju (221)
- 11.6. Benchmarking - czyli popatrz i podpatrz, jak funkcjonuje Twoja konkurencja (224)
Rozdział 12. Jak kupić/sprzedać firmę i nie dać się oszukać (227)
- 12.1. Kryteria atrakcyjności inwestycji kapitałowych (229)
- 12.2. Uwaga na "okazje" - faktyczne motywy zmian właścicielskich (231)
- 12.3. Nie aspiruj do roli omnibusa - proces kupna/sprzedaży firmy a doradcy i
konsultanci (233)
- 12.4. Wycena firmy - podstawowe metody (235)
- 12.5. Due diligence - formalność czy próba minimalizacji ryzyka? (239)
- 12.6. Umowa inwestycyjna - baza konsensusu i potencjalnych roszczeń (242)
- 12.7. Zasady współpracy z byłym właścicielem (245)
- 12.8. Kupujesz firmę, czyli żywy organizm - kadra zarządzająca i pracownicy w
procesie zmian właścicielskich (248)
- 12.9. Budowa synergii - czy jako kupujący masz wymagane zasoby i doświadczenie? (250)
- 12.10. Zmiany właścicielskie a relacje z otoczeniem (253)
Zakończenie (257)
Bibliografia (261)
304 strony, format: 140x208, oprawa miękka
- msp