Modelowanie organizacji procesowej
Jest to kompendium wiedzy o identyfikacji i modelowaniu procesów zachodzących w
różnych przedsiębiorstwach.
Odwołuje się do stworzonej przez APQC metodyki Process Classification Framework,
opisując:
· strukturę modelu,
· kategorię procesów,
· hierarchię procesów.
Omówiono w niej narzędzie identyfikacji procesów przydatne dla każdego, kto podejmuje
się opisania przedsiębiorstwa poprzez pryzmat procesów w nich zachodzących.
Zaprezentowany jest także przykład innego narzędzia, zaprojektowanego przez firmę
Philips w celu doskonalenia procesów.
Modelowanie organizacji procesowej podpowiada, jak zidentyfikować procesy, jak je
doskonalić. Narzędzia zaprezentowane w książce mogą być zastosowane we wdrożeniach
systemów ERP czy ISO, można z nich również skorzystać podczas zajęć dydaktycznych
dla przyszłych ekonomistów .
Bardzo cenna jest propozycja tłumaczeń na język polski terminów dotyczących wielu
obszarów działalności gospodarczej, przedstawionych w sposób spójny i kompleksowy.
Przyczyni się to z pewnością do dyskusji o sposobie ujmowania złożonych zjawisk
prezentowanych w innych publikacjach często skrótowo i wycinkowo. Wielkim wyzwaniem dla
autorów było zaproponowanie tłumaczenia łączącego w sobie zwyczajowe praktyki,
zapożyczenia angielskie i poprawną polszczyznę.
Książka jest adresowana do szerokiego grona odbiorców zajmujących się zagadnieniami
procesowego ujęcia przedsiębiorstwa - do ludzi biznesu:
· analityków biznesowych wspierających proces wdrażania systemów informatycznych
zarządzania,
· osób wdrażających i certyfikujących ISO,
· kadry zarządzającej, korzystającej z nowoczesnych metod zarządzania opartych na
monitoringu i doskonaleniu procesów;
a także do kadry nauczycielskiej, szkoleniowej – dla nich może stanowić doskonałe
wsparcie w procesie nauczania o nowoczesnych metodach zarządzania, a studentom może
ułatwić zrozumienie procesowej specyfiki organizacji.
Spis treści:
Wstęp
1.Problematyka podejścia procesowego
1.1.Wprowadzenie
1.2.Źródła powstania i definicja procesu gospodarczego
1.3.Proces a zdarzenie gospodarcze
2.Wybrane obszary zastosowań
2.1.System zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2008
2.2.Podejście procesowe we wdrożeniach systemów ERP
2.2.1.Referencyjny model procesów w systemach ERP
2.2.2.Przed zakupem oprogramowania
2.2.3.Biznesowa analiza przedwdrożeniowa
2.2.4.Wdrożenie systemu ERP
2.2.5.Podsumowanie
3.Dojrzałość procesowa organizacji
3.1.Wstęp - pięć miesięcy z życia rodzica
3.2.Modele dojrzałości
3.3.Założenia modeli
3.4.Zawartość poziomów dojrzałości
3.5.Odbiorcy modeli dojrzałości
3.6.Wdrożenie modelu
3.6.1.Definicja zadań
3.6.2.Uświadamianie
3.6.3.Audyt wewnętrzny
3.6.4.Wybór sektorów priorytetowych
3.6.5.Wdrożenie
3.7.Zagrożenia i szansę
3.8.Podsumowanie
4.Zarządzanie wzrostem dojrzałości procesowej za pomocą narzędzia PST firmy
Philips
4.1.Konstrukcja i logika narzędzia
4.1.1.Ocena procesu "Zarządzanie produktem" według narzędzia PST
4.1.2.Ocena procesu "Strategia marketingowa" według narzędzia PST
4.1.3.Ocena procesu "Planowanie marketingowe" według narzędzia PST
4.1.4.Ocena procesu "Wywiad rynkowy" według narzędzia PST
4.2.Podsumowanie
5.Model APQC - Uniwersalny Model Klasyfikacji Procesów
5.1.Idea modelu APQC
5.2.Budowa modelu
5.2.1.Pierwszy poziom: Kategorie procesów
5.2.2.Drugi poziom: Grupy procesów
5.2.3.Trzeci poziom: Procesy
5.2.4.Czwarty poziom: Działania/czynności
5.3.Hierarchiczna prezentacja modelu
5.4.Podsumowanie
Załącznik
5.2.0 Uniwersalny Model Klasyfikacji Procesów - wersja polska
Process Classification Framework - wersja oryginalna
Bibliografia
O autorach
176 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka