KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Kolej dużych prędkości (KDP) jest elementem systemu transportowego w wielu krajach
na świecie (np. w Japonii, w Hiszpanii czy we Francji). Są też przykłady państw,
gdzie budowa kolei dużych prędkości jest w fazie projektów lub na etapie dyskusji
politycznych. W Polsce rozważana jest budowa linii KDP pomiędzy Warszawą a Poznaniem i
Wrocławiem. Planowane jest także uruchomienie szybkich połączeń kolejowych pomiędzy
największymi miastami przy wykorzystaniu pociągów typu Pendolino, poruszających się z
prędkością ponad 200 km/h.
Z ekonomicznego punktu widzenia podstawowe pytanie dotyczy opłacalności projektów
KDP.
Czy korzyści wynikające z oszczędności czasu podróży oraz inne korzyści
gospodarcze uzasadniają ponoszenie wysokich nakładów inwestycyjnych? Jaki wpływ na
rynek transportowy ma uruchomienie KDP? Odpowiedzi na te pytania różnią się w
zależności od uwarunkowań rynkowych właściwych dla danego regionu, przede wszystkim
od prognozowanego popytu, wartości czasu, oczekiwanej oszczędności czasu oraz szerszych
korzyści ekonomicznych.
Spis treści:
WSTĘP
Rozdział 1. TEORETYCZNE ASPEKTY EKONOMIKI TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO
1.1. Transport jako wyraz konsumpcji pośredniej
1.2. Teoria uogólnionych kosztów podróży a korzyści dla użytkowników transportu
1.3. Specyfika kolei dużych prędkości
Rozdział 2. PRZESŁANKI BUDOWY KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI W ROŻNYCH REGIONACH
ŚWIATA
2.1. Dynamika popytu na przewozy pasażerskie kolejami dużych prędkości
2.2. Azja - od pierwowzoru do ekspansji gospodarczej
2.3. Europa - ku zintegrowanej sieci
2.4. USA - kryzys gospodarczy a inwestycje w infrastrukturę
2.5. Przykłady KDP w innych państwach
2.6. Polityka transportowa Unii Europejskiej w odniesieniu do kolei dużych prędkości
Rozdział 3. KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI A KONKURENCJA MIĘDZYGAŁĘZIOWA W
TRANSPORCIE
3.1. Oczekiwania użytkowników transportu a rynek usług transportowych
3.2. Liberalizacja i deregulacja jako warunek konkurencji międzygałęziowej
3.3. Model kosztu i czasu przejazdu a substytucyjność usług transportowych
3.4. Konkurencja pomiędzy kolejami dużych prędkości i transportem lotniczym
3.5. Współpraca międzygałęziowa - pasażerski transport intermodalny
Rozdział 4. PROJEKT BUDOWY KDP W POLSCE - ANALIZA ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH ORAZ
BADANIE POPYTU
4.1. Zarys koncepcyjny kolei dużych prędkości w Polsce - analiza założeń
programowych
4.2. Empiryczne badanie preferencji pasażerów transportu kolejowego w Polsce
Rozdział 5. KORZYŚCI I KOSZTY BUDOWY KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI
5.1. Inwestycje w infrastrukturę i ich potencjalny wpływ gospodarczy
5.1.1. Korzyści wynikające z realizacji budowy kolei dużych prędkości
5.1.2. Rynek pracy i wzrost populacji
5.1.3. Rewitalizacja miast - stacje szybkiej kolei jako czynnik rozwojowy
5.1.4. Wzrost spójności i dostępność rynku
5.2. Transport a jakość życia
5.3. Wpływ transportu na środowisko naturalne
5.4. Bezpieczeństwo i niezawodność
5.5. Kolej dużych prędkości a rozwój cywilizacyjny
5.6. Koszty i kontrowersje związane z budową kolei dużych prędkości
Rozdział 6. FINANSOWANIE KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI PRZEZ SEKTOR PRYWATNY
6.1. Ekonomiczne aspekty finansowania projektów infrastrukturalnych przez sektor prywatny
6.2. Istota partnerstwa publiczno-prywatnego jako modelu finansowania projektów
6.3. Podział ryzyka jako warunek uczestnictwa sektora prywatnego w partnerstwie
publiczno-prywatnym
6.4. Przykłady stosowania PPP w projektach kolei dużych prędkości
ZAŁĄCZNIK. LISTA LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI NA ŚWIECIE W 2011 R.
BIBLIOGRAFIA
192 strony, B5, oprawa twarda