ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI UWARUNKOWANIA EKONOMICZNE


GORLEWSKI B.

wydawnictwo: SGH , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 46.80 Twoja cena  44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI


Kolej dużych prędkości (KDP) jest elementem systemu transportowego w wielu krajach na świecie (np. w Japonii, w Hiszpanii czy we Francji). Są też przykłady państw, gdzie budowa kolei dużych prędkości jest w fazie projektów lub na etapie dyskusji politycznych. W Polsce rozważana jest budowa linii KDP pomiędzy Warszawą a Poznaniem i Wrocławiem. Planowane jest także uruchomienie szybkich połączeń kolejowych pomiędzy największymi miastami przy wykorzystaniu pociągów typu Pendolino, poruszających się z prędkością ponad 200 km/h.

Z ekonomicznego punktu widzenia podstawowe pytanie dotyczy opłacalności projektów KDP.

Czy korzyści wynikające z oszczędności czasu podróży oraz inne korzyści gospodarcze uzasadniają ponoszenie wysokich nakładów inwestycyjnych? Jaki wpływ na rynek transportowy ma uruchomienie KDP? Odpowiedzi na te pytania różnią się w zależności od uwarunkowań rynkowych właściwych dla danego regionu, przede wszystkim od prognozowanego popytu, wartości czasu, oczekiwanej oszczędności czasu oraz szerszych korzyści ekonomicznych.


Spis treści:

WSTĘP


Rozdział 1. TEORETYCZNE ASPEKTY EKONOMIKI TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO

1.1. Transport jako wyraz konsumpcji pośredniej

1.2. Teoria uogólnionych kosztów podróży a korzyści dla użytkowników transportu

1.3. Specyfika kolei dużych prędkości


Rozdział 2. PRZESŁANKI BUDOWY KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI W ROŻNYCH REGIONACH ŚWIATA

2.1. Dynamika popytu na przewozy pasażerskie kolejami dużych prędkości

2.2. Azja - od pierwowzoru do ekspansji gospodarczej

2.3. Europa - ku zintegrowanej sieci

2.4. USA - kryzys gospodarczy a inwestycje w infrastrukturę

2.5. Przykłady KDP w innych państwach

2.6. Polityka transportowa Unii Europejskiej w odniesieniu do kolei dużych prędkości


Rozdział 3. KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI A KONKURENCJA MIĘDZYGAŁĘZIOWA W TRANSPORCIE

3.1. Oczekiwania użytkowników transportu a rynek usług transportowych

3.2. Liberalizacja i deregulacja jako warunek konkurencji międzygałęziowej

3.3. Model kosztu i czasu przejazdu a substytucyjność usług transportowych

3.4. Konkurencja pomiędzy kolejami dużych prędkości i transportem lotniczym

3.5. Współpraca międzygałęziowa - pasażerski transport intermodalny


Rozdział 4. PROJEKT BUDOWY KDP W POLSCE - ANALIZA ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH ORAZ BADANIE POPYTU

4.1. Zarys koncepcyjny kolei dużych prędkości w Polsce - analiza założeń programowych

4.2. Empiryczne badanie preferencji pasażerów transportu kolejowego w Polsce


Rozdział 5. KORZYŚCI I KOSZTY BUDOWY KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI

5.1. Inwestycje w infrastrukturę i ich potencjalny wpływ gospodarczy

5.1.1. Korzyści wynikające z realizacji budowy kolei dużych prędkości

5.1.2. Rynek pracy i wzrost populacji

5.1.3. Rewitalizacja miast - stacje szybkiej kolei jako czynnik rozwojowy

5.1.4. Wzrost spójności i dostępność rynku

5.2. Transport a jakość życia

5.3. Wpływ transportu na środowisko naturalne

5.4. Bezpieczeństwo i niezawodność

5.5. Kolej dużych prędkości a rozwój cywilizacyjny

5.6. Koszty i kontrowersje związane z budową kolei dużych prędkości


Rozdział 6. FINANSOWANIE KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI PRZEZ SEKTOR PRYWATNY

6.1. Ekonomiczne aspekty finansowania projektów infrastrukturalnych przez sektor prywatny

6.2. Istota partnerstwa publiczno-prywatnego jako modelu finansowania projektów

6.3. Podział ryzyka jako warunek uczestnictwa sektora prywatnego w partnerstwie publiczno-prywatnym

6.4. Przykłady stosowania PPP w projektach kolei dużych prędkości


ZAŁĄCZNIK. LISTA LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI NA ŚWIECIE W 2011 R.

BIBLIOGRAFIA


192 strony, B5, oprawa twarda

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- KOLEJE DUŻYCH PRĘDKOŚCI INFRASTRUKTURA DROGI KOLEJOWEJ
TOWPIK K.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022