ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 279.00 265,05   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KONSTYTUCYJNE PODSTAWY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ


HAUSER R. NIEWIADOMSKI Z. WRÓBEL A. /SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO T2

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 279.00 Twoja cena  265,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Konstytucyjne podstawy funkcjonowania adminiostracji publicznej 

SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO T. 2


Tom 2 Systemu Prawa Administracyjnego porządkuje wiedzę na temat konstytucyjnych podstaw funkcjonowania administracji publicznej, w sposób szczegółowy i usystematyzowany .

Publikacja zawiera usystematyzowaną, szczegółową charakterystykę omawianych zagadnień wraz z kontekstem historycznym oraz bogatą literaturą tematu. Autorzy prezentują swoje poglądy, uwzględniając liczne publikacje i orzecznictwo, zarówno sądów administracyjnych jak i Trybunału Konstytucyjnego.

Znakomite grono Autorów, praktyków prawa zapewnia przy tym wysoki poziom merytoryczny publikacji, która stanowi niezwykle użyteczne źródło wiedzy na temat Konstytucji – podstawowego aktu prawnego w systemie źródeł prawa polskiego. Pozycja ta będzie więc zarówno przydatna dla osób, w których kręgu zainteresowań znajduje się prawo konstytucyjne, jak i dla tych, którzy poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące szeroko pojętej administracji i prawa administracyjnego.

W wielu fragmentach opracowania Czytelnik z łatwością odnajdzie opinie naukowe nawiązujące do glos, publikacji i głośnych debat prawniczych na temat miejsca, pozycji i znaczenia Konstytucji dla kształtu prawa administracyjnego.


Przedmowa

Wykaz skrótów

Rozdział I. Konstytucyjne zasady prawa i ich znaczenie dla interpretacji zasad ogólnych prawa i postępowania administracyjnego
§ 1.Konstytucyjne zasady prawa
I.Konstytucyjne zasady prawa - problemy definicyjne
II.Kryteria i metody rekonstrukcji konstytucyjnych zasad prawa
III.Normatywny charakter konstytucyjnych zasad prawa i jego konsekwencje
§ 2.Konstytucja jako źródło zasad ogólnych prawa i postępowania administracyjnego
I.Zasady ogólne - zagadnienia węzłowe
II.Metody rekonstrukcji i zakres zastosowania zasad ogólnych postępowania administracyjnego
III.Znaczenie konstytucyjnych zasad prawa (wybrane zagadnienia)
§ 3.Kolizja (zakresu) zasad i konflikt wartości
I.Metody rozwiązania kolizji (zakresu) zasad i konfliktu wartości
II.Kolizyjna funkcja zasady proporcjonalności

Rozdział II. Konstytucyjne źródła prawa administracyjnego
§ 4.Wprowadzenie
§ 5.Konstytucyjna regulacja systemu źródeł prawa
§ 6.Źródła prawa powszechnie obowiązującego - prawo krajowe
I.Ustawa
II.Rozporządzenie
III.Akty prawa miejscowego
§ 7.Akty prawa wewnętrznego
§ 8.Prawo międzynarodowe i prawo Unii Europejskiej
§ 9.Konkluzje

Rozdział III. Znaczenie prawa międzynarodowego i unijnego dla prawa administracyjnego i administracji publicznej w świetle Konstytucji RP
§ 10.Geneza rozwiązań konstytucyjnych
§ 11.Zasada przestrzegania prawa międzynarodowego i jej funkcje (art. 9 Konstytucji RP)
§ 12.Prawo międzynarodowe a prawo unijne w świetle Konstytucji
§ 13.Pozycja Konstytucji RP wobec prawa międzynarodowego i unijnego
§ 14.Prawo międzynarodowe i unijne w systemie prawa obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej
I.Miejsce prawa międzynarodowego i unijnego w ramach konstytucyjnego systemu źródeł prawa
II.Umowy międzynarodowe
§ 15.Umowy międzynarodowe przekazujące kompetencje na rzecz organizacji międzynarodowej (art. 90 Konstytucji RP)
I.Uwagi ogólne
II.Granice przekazania kompetencji na podstawie art. 90 Konstytucji RP
§ 16 Umowy międzynarodowe o istotnym znaczeniu dla prawa administracyjnego i administracji publicznej
I.Traktaty stanowiące podstawę Unii i inne umowy międzynarodowe Unii Europejskiej
II.Umowy międzynarodowe poza zakresem prawa unijnego
§ 17.Prawo tworzone przez organizacje międzynarodowe
I.Prawo pochodne Unii Europejskiej o znaczeniu dla prawa administracyjnego i administracji publicznej
II.Prawo innych organizacji międzynarodowych
§ 18.Prawo międzynarodowe i unijne a zasada praworządności w administracji publicznej (art. 7 Konstytucji RP)
I.Uwagi ogólne
II.Zmiana roli ustawy jako źródła prawa administracyjnego
III.Kwestia zmiany roli rozporządzenia wykonawczego do ustawy
IV.Zmiany położenia organów administracji publicznej
V.Zagadnienie ogłaszania źródeł prawa międzynarodowego i unijnego
VI.Normy prawa międzynarodowego i unijnego jako podstawa prawna czynności organów administracji publicznej i orzeczeń sądów administracyjnych
§ 19.Prawo międzynarodowe i unijne a wolności i prawa jednostki
I.Uwagi ogólne
II.Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
III.Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej
IV.Zbieżność standardów ochrony prawnej w prawie konstytucyjnym, międzynarodowym i unijnym
§ 20.Kwalifikacja teoretyczna relacji między prawem międzynarodowym i unijnym a prawem krajowym (polskim)
I.Kwalifikacja miejsca prawa międzynarodowego: monizm czy dualizm.
II.Kwalifikacja roli prawa unijnego: jednolitość systemu prawa czy pluralizm konstytucyjny

Rozdział IV. Rada Ministrów i administracja rządowa
§ 21.Uwagi wstępne
§ 22.Pozycja ustrojowa Rady Ministrów
§ 23.Skład i struktura wewnętrzna Rady Ministrów
§ 24.Powoływanie Rady Ministrów i zmiany w jej składzie
§ 25.Role ustrojowe, zadania oraz kompetencje Rady Ministrów
§ 26.Zasady funkcjonowania Rady Ministrów
§ 27.Prezes Rady Ministrów
§ 28.Ministrowie i ministerstwa
§ 29.Akty prawne Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i ministrów
§ 30.Odpowiedzialność Rady Ministrów i członków jej składu
§ 31.Administracja rządowa

Rozdział V. Konstytucyjne podstawy struktury i funkcji samorządu terytorialnego
§ 32.Uwagi wstępne
§ 33.Samorząd terytorialny jako przedmiot regulacji konstytucyjnych
I.Dotychczasowe tradycje regulowania kwestii ustrojowych samorządu terytorialnego w konstytucjach polskich
II.Samorząd terytorialny w konstytucjach państw europejskich
III.Samorząd terytorialny w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
§ 34.Konstytucyjne podstawy struktury samorządu terytorialnego
I.Zasada domniemania kompetencyjnego na rzecz samorządu terytorialnego
II.Gmina i inne jednostki samorządu terytorialnego
III.Ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego
§ 35.Samodzielność samorządu terytorialnego
I.Osobowość prawna
II.Władztwo zadaniowe
III.Władztwo majątkowe
IV.Władztwo finansowe
V.Władztwo personalne
VI.Władztwo administracyjne
VII.Samodzielność w zakresie form współdziałania jednostek samorządu terytorialnego
§ 36.Prawne determinanty działania jednostek samorządu terytorialnego
I.Konstytucyjna zasada praworządności działania organów władzy publicznej
II.Ochrona danych osobowych
III.Jawność działania organów władzy publicznej
IV.Prawa mniejszości narodowych i etnicznych
§ 37.Nadzór i kontrola nad działalnością samorządu terytorialnego
I.Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego w Konstytucji
II.Kontrola nad działalnością samorządu terytorialnego w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
§ 38.Ochrona samodzielności samorządu terytorialnego
I.Sądowa ochrona samodzielności przed nieuprawnionym działaniem organów nadzoru
II.Prawo do skargi konstytucyjnej

Rozdział VI. Konstytucyjny status proceduralny jednostki jako adresata działań organów administracji
§ 39.Konstytucyjne prawo do zaskarżenia rozstrzygnięć wydanych w pierwszej instancji
I.Wprowadzenie
II.Zakres podmiotowy
III.Zakres przedmiotowy
IV.Pojęcie "instancja"
V.Wyjątki
§ 40.Prawo do skargi konstytucyjnej
I.Wprowadzenie
II.Zakres podmiotowy
III.Zakres przedmiotowy
IV.Wzorce kontroli w postępowaniu inicjowanym skargą konstytucyjną
V.Przesłanka ostatecznego rozstrzygnięcia w rozumieniu art. 79 Konstytucji RP
§ 41.Prawo do wznowienia postępowania administracyjnego po wyroku Trybunału Konstytucyjnego
I.Wprowadzenie
II.Konstytucyjne prawo podmiotowe do wznowienia postępowania
III.Autonomiczny charakter art. 145a KPA
IV.Przesłanki wznowienia postępowania administracyjnego po wyroku Trybunału Konstytucyjnego
V.Pozytywne przesłanki restytucji konstytucyjności w postępowaniu administracyjnym
VI.Negatywne przesłanki restytucji konstytucyjności w postępowaniu administracyjnym
VII.Zakres podmiotowy
VIII.Zakres przedmiotowy
IX.Termin
§ 42.Sankcje administracyjne w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
I.Sankcje administracyjne - zagadnienie interdyscyplinarne
II.Konstytucyjne wzorce kontroli norm ustanawiających sankcje administracyjne
III.Kazuistyczność kontroli konstytucyjności norm ustanawiających sankcje administracyjne
IV.Kryteria identyfikacji sankcji administracyjnych i odróżnienia ich od sankcji karnych
V.Sądowa kontrola decyzji o nałożeniu sankcji administracyjnej w świetle konstytucyjnego standardu prawa do sądu

Rozdział VII. Konstytucyjne podstawy kontroli działalności administracji publicznej
§ 43.Wprowadzenie
§ 44.Pojęcie, istota i rodzaje kontroli
§ 45.Kontrola parlamentarna
§ 46.Kontrola państwowa działalności administracji publicznej
§ 47.Sądowa kontrola legalności działalności administracji

Rozdział VIII. Konstytucyjne podstawy służby cywilnej
§ 48.Konstytucjonalizacja prawa służby cywilnej
I.Co to jest konstytucjonalizacja?
II.Uregulowania dotyczące służby cywilnej w konstytucjach niektórych państw zachodnioeuropejskich
III.Konstytucje byłego bloku wschodniego
IV.Prawo dostępu do służby cywilnej osób niemających obywatelstwa państwa, w którym służba ta funkcjonuje
§ 49.Służba cywilna w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
I.Art. 153 - uwagi ogólne
II.Cel działania korpusu służby cywilnej
III.Zadania państwa i ich wykonawca
IV.Urzędy administracji rządowej
V.Zwierzchnictwo
§ 50.Prawo dostępu do służby publicznej - art. 60 Konstytucji RP
I.Uwagi ogólne
II.Wymóg obywatelstwa
III.Wymóg pełni praw publicznych
IV.Jednakowe zasady dostępu
V.Roszczenie o przyjęcie do służby publicznej
VI.Środki prawne w razie odmowy przyjęcia do służby
VII.Zalecenie Rady Europy w sprawie statusu pracowników publicznych w Europie - reguły rekrutacji i selekcji
§ 51.Model służby cywilnej według Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej
I.Modele służby cywilnej
II.Model służby cywilnej według Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
§ 52.Podsumowanie
§ 53.Europeizacja służby cywilnej

Rozdział IX. Konstytucyjna formuła odpowiedzialności odszkodowawczej administracji publicznej
§ 54.Wprowadzenie
§ 55.Konstytucyjne prawo do wynagrodzenia szkody wyrządzonej niezgodnym z prawem działaniem władzy publicznej
I.Podstawa tekstowa konstytucyjnego prawa do wynagrodzenia szkody
II.Charakter i istotna treść prawa do wynagrodzenia szkody wyrządzonej niezgodnym z prawem działaniem organu władzy publicznej
III.Treść konstytucyjnego prawa do odszkodowania - uwagi szczegółowe
IV.Czasowy zakres zastosowania art. 77 ust. 1 Konstytucj RP - zagadnienia intertemporalne
V.Przedawnienie roszczeń z art. 77 ust. 1 Konstytucji RP
§ 56.Implementacja art. 77 ust. 1 Konstytucji RP do prawa powszechnego
I.Zagadnienia wprowadzające
II.Artykuł 417 KC - ogólna podstawa odpowiedzialności
III.Odpowiedzialność za wydanie albo niewydanie aktu normatywnego
IV.Odpowiedzialność za wadliwe orzeczenia i decyzje administracyjne
V.Szczególne podstawy odpowiedzialności
§ 57.Konstytucyjna formuła odpowiedzialności za szkody legalne
I.Uwagi wprowadzające
II.Odpowiedzialność za wywłaszczenie
III.Implementacja konstytucyjnej formuły
IV.Problem wynagrodzenia szkody na osobie - art. 4172 KC.

Indeks rzeczowy


624 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022