Cykl życia produktu bankowego i jego implikacje dla polityki produktu bankowości
detalicznej
Niniejsza publikacja stanowi próbę skonfrontowania założeń teoretycznych w
zakresie cyklu życia produktu bankowego z realiami polskiego sektora bankowego oraz
doświadczeniami banków detalicznych.
Przeprowadzone badania nad przebiegiem cyklu życia produktu bankowego przyczyniły
się do wzbogacenia pracy w opisy i wnioski związane z wykorzystaniem tej koncepcji do
skutecznych działań w obszarze kreowania produktu bankowego oraz wyodrębnienia różnic
i podobieństw w przebiegu krzywych cyklu życia dla wybranych „klas” i „typów”
produktów bankowych z uwzględnieniem kwestii długości (czasu) życia danego produktu
na rynku. Badania empiryczne pozwoliły również na zdiagnozowanie stanu wiedzy o cyklu
życia produktu wśród kadry menedżerskiej i wykorzystaniu jej w polityce produktu
banku.
Książka ta może posłużyć jako źródło poszerzenia wiedzy na temat koncepcji
cyklu życia produktu oraz jej zakresu zastosowania do działań w obrębie polityki
produktu finansowego, w szczególności bankowego. Przeznaczona ona jest przede wszystkim
dla studentów zarządzania i marketingu, menedżerów produktu oraz pracowników działu
badań nad produktami finansowymi.
Wstęp
Rozdział I. Cykl życia produktu w literaturze przedmiotu
1. Cykl życia produktu w literaturze z zakresu marketingu
1.1. Fazy cyklu życia produktu
1.1.1. Przebieg klasycznego cyklu życia produktu
1.2. Rodzaje i długość krzywych cyklu życia produktu
1.3. Czynniki wpływające na kształt krzywych cyklu życia produktu
2. Strategie marketingowe w cyklu życia produktu
2.1. Metody analizy strategicznej wykorzystywane do zarządzania produktem
3. Metody i modele określania cyklu życia produktu
3.1. Metody określania faz cyklu życia produktu
3.1.1. Programy działań w poszczególnych fazach cyklu życia produktu
3.2. Modele matematyczne wykorzystywane do określania cyklu życia produktu
Rozdział II. Polityka produktu w polskiej bankowości detalicznej
1. Produkt bankowy na rynku bankowości detalicznej
1.1. Produkt w ujęciu marketingu dóbr konsumpcyjnych i marketingu bankowego
1.2. Produkt bankowy a segment klienta bankowości detalicznej
2. Cechy specyficzne produktów bankowych i ich klasyfikacja
2.1. Charakterystyka produktów bankowych
2.2. Struktura produktu bankowego
2.3. Klasyfikacja produktów bankowych
3. Kreowanie produktu bankowego
3.1. Nowy produkt na rynku usług bankowych
3.2. Kreowanie asortymentu produktu bankowego
4. Sytuacja produktów bankowych na rynku polskim
5. Cykl życia produktu bankowego
6. Działania banku zgodnie z cyklem życia produktu
7. Rodzaje krzywych cyklu życia produktu bankowego
8. Model cyklu życia produktu bankowego – zakres analiz i decyzji marketingowych
Rozdział III. Cykl życia produktu bankowego w Polsce – wyniki badań
1. Zakres prowadzonych badań empirycznych nad cyklem życia produktu bankowego
2. Krzywe cyklu życia wybranych rodzajów produktów bankowych
2.1. Cykl życia „klasy” produktu bankowego na rynku
2.2. Cykl życia „typu” produktu bankowego na rynku
3. Analiza porównawcza krzywych cyklu życia klasy i typu produktów bankowych
4. Postrzeganie koncepcji cyklu życia produktu przez menedżerów banków detalicznych w
Polsce
4.1. Użyteczność koncepcji cyklu życia w obrębie polityki produktu bankowego
4.2. Czynniki wspomagające działania w obszarze polityki produktu bankowego
4.3. Opinie menedżerów banków na temat koncepcji cyklu życia produktu oraz zakres
prowadzonych badań nad produktem w polskiej bankowości detalicznej
Podsumowanie
Bibliografia
Załącznik
140 stron