Modele relacji jednostek medycznych z pacjentami w otoczeniu wirtualnym
Wirtualne otoczenie jednostek medycznych składa się ze współistniejących w
globalnej sieci obiektów, niektóre z nich są odpowiednikami organizacji lub osób
działających w tradycyjnie pojmowanym otoczeniu przedsiębiorstwa. Składnikami
otoczenia wirtualnego mogą być zatem: strony internetowe, statyczne lub generowane
dynamicznie, tworzone przez internautów fora dyskusyjne, wyszukiwarki internetowe, jawne
i ukryte zasoby wiedzy, klienci. W otoczeniu tym realizowana jest koncepcja e-zdrowia, a
jej narzędzia służą między innymi komunikacji między pacjentem a usługodawcami z
branży opieki zdrowotnej, przekazywaniu danych między poszczególnymi instytucjami oraz
bezpośrednim kontaktom zarówno między pacjentami, jak i pracownikami służby zdrowia.
Mogą one również obejmować sieci informacji o zdrowiu, elektroniczne kartoteki,
usługi telemedycyny oraz przenośne lub nadające się do noszenia na sobie urządzenia
komunikacyjne, wspomagające pacjenta i umożliwiające monitorowanie jego stanu zdrowia.
Tak, więc można przypuszczać, iż nowe formy organizacyjne pojawiające się na rynku
usług zdrowotnych będą miały duży wpływ na funkcjonowanie jednostek medycznych jak i
na pacjentów. Możliwości, jakie dają nowe technologie jeśli chodzi o kontakt z
pacjentami, pozwalają m.in. na wykorzystanie ich konsumenckiego doświadczenia w procesie
tworzenia nowych usług (wykorzystanie koncepcji prosumenta), komunikację z innymi
pacjentami, gdzie występują w roli doradcy lub eksperta, czy w rozpowszechnianiu
informacji marketingowych. Elementem nabierającym szczególnego znaczenia w kontekście
wirtualnego otoczenia staje się problematyka budowania i kształtowania relacji między
podmiotami rynku usług zdrowotnych. Wynika to z faktu, iż polskie jednostki medyczne
funkcjonowały wcześniej w systemie centralnie planowanym i zupełnie nie były
przygotowane do kształtowania owych relacji w warunkach gospodarki rynkowej. Obecnie
obserwuje się dynamiczny rozwój różnego typu więzi (relacji) łączących podmioty
rynku działające w układach kooperacyjnych lub/i konkurencyjnych, na które mocno
wpływa rozwój nowych technologii. Celem tego opracowania jest identyfikacja i
charakterystyka związków (relacji) zachodzących w otoczeniu wirtualnym między
jednostkami medycznymi a ich klientami indywidualnymi (pacjentami) oraz próba opracowania
modeli kształtowania się relacji jednostek medycznych z pacjentami w otoczeniu
wirtualnym.
Wstęp
Rozdział I. Rynek usług zdrowotnych w Polsce i jego otoczenie
1.1.System ochrony zdrowia w Polsce
1.1.1.Koncepcja i reforma systemu ochrony zdrowia w Polsce
1.1.2.Źródła finansowania systemu ochrony zdrowia w Polsce - wybrane zagadnienia
1.2.Charakterystyka podmiotów rynku usług zdrowotnych
1.2.1.Charakterystyka jednostek opieki zdrowotnej
1.2.2.Pacjent jako podmiot rynku
1.3.Wpływ otoczenia na funkcjonowanie jednostek opieki zdrowotnej
1.3.1.Otoczenie makroekonomiczne
1.3.2.Otoczenie sektorowe/konkurencyjne
1.3.3.Otoczenie rynkowe a rynki docelowe pacjentów
Rozdział II. Usługi zdrowotne w środowisku wirtualnym
2.1.Koncepcja usług zdrowotnych jako produktu marketingowego - podejście klasyczne i
współczesne
2.2.Tworzenie produktów systemowych w rynkowym sektorze usług zdrowotnych
2.3.Otoczenie wirtualne rynku usług zdrowotnych
Rozdział III. Rola i znaczenie relacji podmiotów rynku usług zdrowotnych w
świetle teorii
3.1.Funkcjonowanie podmiotów na rynku zdrowotnym a paradygmaty marketingu relacji
3.2.Relacje w teorii zachowań konsumentów
3.3.Istota i zakres relacji podmiotów na rynku usług zdrowotnych
3.4.Jakość relacji i jej wymiary na rynku usług zdrowotnych
Rozdział IV. Wpływ otoczenia wirtualnego na zachowania podmiotów rynku usług
zdrowotnych - ujęcie modelowe
4.1.Metodyczne aspekty badania zachowań i relacji podmiotów rynku usług zdrowotnych w
otoczeniu wirtualnym
4.2.Modele strukturalne zmiany w zachowaniach podmiotów rynku usług zdrowotnych w
otoczeniu wirtualnym
4.3.Modele wartości oczekiwanej na rynku usług zdrowotnych w otoczeniu wirtualnym
Rozdział V. Charakterystyka modeli relacji podmiotów rynku usług zdrowotnych w
otoczeniu wirtualnym,
5.1.Ocena jakości relacji podmiotów rynku usług zdrowotnych
5.2.Trój czynnikowe modele relacji podmiotów rynku usług zdrowotnych w otoczeniu
wirtualnym
5.3.Typologia podmiotów rynku usług zdrowotnych w aspekcie budowania relacji w otoczeniu
wirtualnym
5.4.Kierunki wykorzystania modeli relacji podmiotów rynku usług zdrowotnych w otoczeniu
wirtualnym
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków, tabel, wykresów
208 stron, B5, oprawa miękka