Urzędnicy i przedsiębiorcy
Kulturowe bariery współpracy
Media często informują o skandalach związanych z realizacją dużych projektów
publicznych, takich jak problemy przy budowie autostrad, korupcja w Komendzie Głównej
Policji, czy podejrzenia korupcji przy wdrażaniu projektów informatycznych dla MSWiA.
Książka omawia źródła tych patologii, pokazując uwarunkowania relacji między
urzędnikiem a przedsiębiorcą.
Książka jest efektem szeroko zakrojonego projektu badawczego wśród urzędników
polskiej administracji publicznej. Autorzy poszukiwali odpowiedzi na pytanie, na ile
prawdziwa jest powszechna opinia polskich przedsiębiorców, że jedną z podstawowych
barier prowadzenia biznesu w Polsce jest źle działająca administracja publiczna.
Wyniki przedstawione w książce są niezwykle interesujące. Urzędnicy źle traktują
przedsiębiorców nie tylko z powodu negatywnego wizerunku biznesmenów wśród znacznej
liczby Polaków. Równie istotny problem stanowi tożsamość polskich urzędników,
którzy wiedzą, kim nie chcą być – urzędnikami z filmów Stanisława Barei, lecz nie
bardzo potrafią określić, kim chcieliby być. Polski urzędnik, często zagubiony,
pozbawiony pewności siebie i orientacji w rzeczywistości, nie może nikomu pomóc,
ponieważ sam potrzebuje pomocy. Jednocześnie polski urzędnik nieustannie jest poddawany
eksperymentom, polegającym na próbach przeszczepiania zachodnich wzorców zarządzania
do krajowej administracji publicznej, przy czym te wzorce przyjmowane są często
niechętnie.
Książka adresowana jest do trzech grup odbiorców: 1. naukowców, zajmujących się
administracją publiczną i biznesem, 2. studentów administracji publicznej i biznesu,
oraz 3. czytelników zainteresowanych sprawami państwa i gospodarki.
Spis treści:
Wstęp
1.Przedsiębiorczość w Polsce
1.1.Istota przedsiębiorczości
1.2.Przedsiębiorczość a rozwój
1.3.Przedsiębiorczość w Polsce - charakterystyka ogólna
1.4.Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w teorii i praktyce
Kontekst działań przedsiębiorczych w teorii
Kontekst działań przedsiębiorczych w Polsce - opinie przedsiębiorców i wyniki badań
Uwarunkowania przedsiębiorczości - Polska w kontekście międzynarodowym
2.Administracja publiczna i przedsiębiorcy
2.1.Instytucjonalne uwarunkowania relacji urzędnik-przedsiębiorca
Paradygmaty reformowania administracji po 1989 roku
Zróżnicowanie tradycji administracji publicznej
Kapitał społeczny, zaufanie a jakość administracji
Rola i tożsamość urzędnika
Wartości sektora publicznego i motywacja publiczna
Podsumowanie - instytucjonalne uwarunkowania administracji a relacje z przedsiębiorcami
2.2.Organizacyjne uwarunkowania relacji urzędnik-przedsiębiorca
Model biurokratyczny - krytyka
Gry o unikanie odpowiedzialności w administracji publicznej
Podsumowanie - uwarunkowania organizacyjne a konsekwencje dla relacji z przedsiębiorcami
3.Omówienie wyników badania
3.1.Badanie jakościowe
Aktorzy
Wizerunek przedsiębiorcy w oczach urzędnika
Bariery rozwoju przedsiębiorczości w opinii urzędników
Relacja między urzędnikiem a przedsiębiorca
Urzędnicy i przepisy
Zaufanie
Stan administracji i jej usprawnienia
Stosunek do konkurencji
3.2.Wyniki badania ankietowego
Opinie o przedsiębiorcach
Zaufanie do przedsiębiorców
Opinie o relacjach pomiędzy urzędnikami a przedsiębiorcami
Opinie dotyczące przepisów
Opinie na temat prestiżu zawodu urzędnika i wysokości wynagrodzeń w administracji
publicznej
Opinie o konkurencji rynkowej i o ograniczaniu roli państwa
Wnioski
Bibliografia
Aneks 1
250 stron, B5, oprawa miękka