|
INNOWACYJNOŚĆ PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO W POLSCE
GRZELAK M. / OCENA UWARUNKOWANIA ROZWÓJ wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 58.60 Twoja cena 55,67 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
Innowacyjność przemysłu spożywczego w Polsce.
Ocena, uwarunkowania, rozwój
Wstęp 5
1. Procesy innowacyjne w gospodarce – wybrane aspekty teoretyczne 11
Wprowadzenie 11
1.1. Zmiany a innowacje 11
1.2. Definicje innowacji 14
1.3. Systematyka innowacji 21
1.4. Modele innowacji 31
1.5. Innowacje w teorii ekonomii 36
1.6. Paradygmat gospodarki opartej na wiedzy 39
1.7. Innowacje a konkurencja i konkurencyjność 44
Podsumowanie 49
2. Innowacyjność polskiej gospodarki w świetle badań statystycznych
51
Wprowadzenie 51
2.1. Pojęcie i istota Narodowych Systemów Innowacji 51
2.1.1. Narodowe Systemy Innowacji w wybranych krajach europejskich 57
2.1.2. Specyfika Narodowego Systemu Innowacji w Polsce 60
2.1.3. Nakłady, zatrudnienie w działalności B+R krajów Unii Europejskiej 65
2.2. Teoria i praktyka statystyczna badań nad innowacyjnością 69
2.2.1 Metodologia OECD 69
2.2.2. Metodologia Unii Europejskiej 77
2.2.3. Metodologia badań GUS 80
2.3. Ranking innowacyjności krajów UE według sumarycznego wskaźnika innowacyjności 82
Podsumowanie 86
3. Analiza produkcyjno-ekonomicznej sytuacji przemysłu spożywczego w Polsce 87
Wprowadzenie 87
3.1. Miejsce przemysłu spożywczego w polskiej gospodarce 87
3.2. Tendencje rozwojowe przemysłu spożywczego w latach 1999–2008 93
3.2.1. Rozwój i przemiany struktury produkcji przemysłu spożywczego. 93
3.2.2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne 98
3.2.3. Produktywność przemysłu spożywczego 101
3.2.4. Wyniki ekonomiczno-finansowe przemysłu spożywczego 109
3.3. Ocena konkurencyjności branż przemysłu spożywczego w latach 2002–2008 113
Podsumowanie 124
4. Analiza innowacyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce
127
Wprowadzenie 127
4.1. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce w latach
1999–2008 127
4.1.1. Nakłady na działalność innowacyjną 129
4.1.2. Efekty działalności innowacyjnej 134
4.1.3. Współpraca w zakresie działalności innowacyjnej 142
4.1.4. Bariery rozwoju innowacji 144
4.2. Miejsce przemysłu spożywczego w przetwórstwie przemysłowym – analiza
innowacyjności według głównych składowych 145
4.2.1. Metodologia głównych składowych 146
4.2.2. Ranking działów przetwórstwa przemysłowego według innowacyjności 151
Podsumowanie 158
5. Ocena innowacyjności przedsiębiorstw w poszczególnych branżach przemysłu
spożywczego – próba budowy i empirycznej weryfikacji syntetycznego miernika
161
Wprowadzenie 161
5.1. Wskaźniki innowacyjności przedsiębiorstw przemysłowych 161
5.2. Procedura porządkowania liniowego 163
5.3. Wybrane zagadnienia metod analizy skupień 171
5.4. Wstępna analiza danych – dobór wskaźników diagnostycznych 179
5.5. Syntetyczna ocena innowacyjności branż przemysłu spożywczego w latach 2004–2008
186
6. Ekonometryczna analiza efektów innowacyjności w przemyśle spożywczym
207
Wprowadzenie 207
6.1. Przegląd ekonomicznych modeli wzrostu gospodarczego 207
6.2. Ocena wpływu innowacjności na konkurencyjność przedsiębiorstw funkcjonujących w
przemyśle spożywczym 213
6.2.1. Przemysł spożywczy ogółem 215
6.2.1.1. Model produkcji sprzedanej 215
6.2.1.2. Model wydajności pracy 218
6.2.1.3. Model wartości dodanej brutto 220
6.2.1.4. Model łącznej produktywności czynników produkcji (TFP) 221
6.2.2. Branże przemysłu spożywczego . 224
Podsumowanie 233
Zakończenie 237
Bibliografia 243
Spis rysunków 255
Spis tabel 257
Innovativeness of the Food Industry in Poland (summary ) 259
Od redakcji 263
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|