Efektywność usług publicznych - teoria i praktyka
Celem zasadniczym pracy jest nowe spojrzenie na dotychczasowy stan teorii sektora
publicznego w zakresie metodyki badania efektywności usług publicznych na poziomie
samorządu lokalnego oraz opracowanie własnych propozycji wzbogacających dorobek
teoretyczny i praktyczny w tym zakresie.
Główną hipotezą badawczą jest stwierdzenie, że orientacja na stały wzrost
efektywności usług publicznych świadczonych na poziomie jednostek samorządu
terytorialnego jest przedsięwzięciem uzasadnionym wobec trudnej sytuacji finansów
publicznych i stale rosnących oczekiwań wspólnot samorządowych. Potrzebna jest więc
adekwatna metodyka badawcza pozwalająca na wartościowanie aktualnego stanu wydatków
oraz identyfikowanie zjawisk dysfunkcyjnych występujących w procesie świadczenia usług
publicznych. Badaniem objęto powiaty województwa dolnośląskiego.
Spis treści:
Wstęp
1. Usługi publiczne jako przedmiot badań ekonomicznych
1.1. Usługi publiczne jako element sektora publicznego
1.2. Pojęcie i klasyfikacja usług publicznych
1.3. Ewolucja poglądów na organizację usług publicznych na świecie
1.4. Światowe trendy a świadczenie usług publicznych w Polsce
1.5. Samorząd lokalny w badaniach ekonomicznych
2. Efektywność usług publicznych
2.1. Efektywność – zagadnienia terminologiczne
2.2. Zasadność określania efektywności usług publicznych
2.3. Efektywność usług publicznych w świetle studiów literaturowych
2.3.1. Ogólny zarys ewolucji kierunków badań efektywności organizacji
2.3.2. Ocena dorobku światowego
2.3.2. Ocena dorobku krajowego
3. Metodyka pomiaru efektywności usług publicznych na poziomie powiatów
3.1. Założenia badawcze
3.2. Charakterystyka przyjętych procedur badawczych
3.3. Uzasadnienie wyboru przedmiotu badań
3.3.1. Obszar badawczy
3.3.2. Struktura i zakres badanych usług
3.4. Źródła i metody pozyskania danych
4. Efektywność usług publicznych na przykładzie powiatów dolno-śląskich
4.1. Prezentacja wyników badań empirycznych
4.1.1. Usługi administracyjne
4.1.2. Usługi komunalne
4.1.3. Usługi społeczne
4.2. Syntetyczna miara efektywności powiatów dolnośląskich
5. Czynniki różnicujące efektywność powiatów ziemskich Dolnego Śląska
5.1. Modernizacja zasobów materialnych
5.2. Sfera zarządzania
5.3. Ekonomia skali
5.4. Wielkość dochodów
5.5. Kapitał ludzki
5.6. Zatrudnienie
6. Orientacja na efektywność w zarządzaniu usługami publicznymi w
jednostkach samorządu lokalnego
6.1. Koncepcja nowego podejścia do oceny efektywności usług publicznych w samorządzie
lokalnym
6.2. Warunki i scenariusze wdrożenia nowych rozwiązań w praktyce samorządowej
6.3. Realne efekty w wymiarze lokalnym i makroekonomicznym
Zakończenie
Aneks
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Summary
267 stron, B5, oprawa miękka