Docendo discimus - ucząc
innych sami się uczymy, rozwijamy nasze zainteresowania, umiejętności, zdobywamy nowe
doświadczenia dydaktyczne, badawcze, gospodarcze. Dewiza ta towarzyszy nam w codziennej
działalności w różnych aspektach życia społecznego, zawodowego czy osobistego.
Znajduje ona również wyraz w kontynuowaniu rocznika Prace Naukowe
Profesjonalnej Szkoły Biznesu - Szkoły Wyższej w Krakowie. Inicjatywa ta w dalszym
ciągu ma charakter prekursorski, jeśli chodzi o niepaństwowe uczelnie wyższe.
Głównym celem publikowanych prac naukowych i badawczych jest ich aktualność i
uniwersalność osiągana dzięki łączeniu teoretycznych aspektów poruszanych
zagadnień z ich praktyczną aplikacją odnoszącą się do zjawisk biznesowych,
charakterystycznych dla gospodarki o demokratycznych i rynkowych parametrach.
Tytuł aktualnego rocznika Dydaktyka
i Rynek nawiązuje do jednej z ważniejszych funkcji wyższej szkoły niepaństwowej,
jaką jest łączenie działalności dydaktycznej ze stałą analizą zmian zachodzących
na rynku usług edukacyjnych w zakresie potrzeb i popytu klientów-studentów na
określony rodzaj wiedzy i specjalności stanowiącej w przyszłości o ich
konkurencyjności zawodowej na lokalnym rynku pracy. W tym znaczeniu dydaktyka i rynek
stanowią podstawowe kategorie analityczne wskazujące na ich współzależność w
postępujących procesach traktowania wiedzy jako wartości rynkowej.
Prezentowana problematyka
stała się tematem dwóch konferencji zorganizowanych przez Profesjonalną Szkołę
Biznesu - Szkołę Wyższą w latach 1996-1998. Pierwsza miała miejsce w Zawoi w 1996 r.
i poświęcona była koncepcjom i perspektywom rozwoju nauk o zarządzaniu. Druga odbyła
się 1998 r. w Ustrzykach Górnych, a tematem wygłaszanych na niej referatów i dyskusji
była problematyka doskonalenia programu studiów dla menedżerów. Niektóre z
wygłoszonych referatów zostały zawarte w obecnym roczniku prac naukowych Profesjonalnej
Szkoły Biznesu - Szkoły Wyższej.
Układ treści prezentowanego
rocznika podporządkowany jest analizie dwóch problemów:
1. Znaczenie i rola procesów
dydaktycznych w nauczaniu przedmiotów z zakresu nauk o zarządzaniu. Tematyka ta znajduje
wyraz w artykułach: L. H. Habera, A. Dziuby-Burczyk, Z. J. Brody, J. K. Klimy, W.
Kasperczyka, E. Bluszcz-Rybotyckiej oraz Cz. K. Cieplika.
2. Uwarunkowania rynkowe
różnorodnych sytuacji gospodarczych mogących stanowić propozycje tematycznego
wzbogacenia wykładanych przedmiotów z zakresu nauk o zarządzaniu. Zagadnienia te
zawarte są w artykułach: R. Borowieckiego i J. Kaczmarka, J. Spiechowicza, W.
Szczepankiewicza, A. Dębskiej-Rup, B. Trzęsickiej, M. Kujdy i H. Czarneckiej.
Wspólną cechą
publikowanych artykułów jest chęć doskonalenia warsztatu dydaktycznego nauczyciela
akademickiego, specjalizującego się w określonej dyscyplinie wiedzy, poprzez
poszukiwanie nowych rozwiązań i koncepcji związanych ze wzrostem atrakcyjności
rynkowej wykładanego przedmiotu.
237 stron