ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

EKONOMIA ¦WIATOWEGO SYSTEMU HANDLU WTO ZASADY I MECHANIZMY NEGOCJACJI


HOEKMAN B. KOSTECKI M.

wydawnictwo: AE WROC£AW , rok wydania 2002, wydanie I

cena netto: 79.50 Twoja cena  75,53 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Prof. dr Micha³ Maciej Kostecki jest dyrektorem Instytutu Ekonomiki Przedsiêbiorstw i Zarz±dzania na Uniwersytecie w Neuchâtel w Szwajcarii i konsultantem przedsiêbiorstw i organizacji miêdzynarodowych. Autor dziesiêciu ksi±¿ek i licznych artyku³ów naukowych. Urodzony we Wroc³awiu, jest absolwentem Wydzia³u Handlu Zagranicznego SGPiS (obecnie SGH) w Warszawie i doktorem Instytutu Spraw Miêdzynarodowych Uniwersytetu Genewskiego. Tytu³ profesora otrzyma³ na Uniwersytecie Montrealskim w Kanadzie. Uczestniczy³ w Rundzie Urugwajskiej GATT, by³ mened¿erem w miêdzynarodowej firmie finansowej, profesorem ekonomii w Wy¿szej Szkole Handlowej na Uniwersytecie w Montrealu i pracownikiem naukowym Harvard Business School.

Dr Bernard Hoekman jest znanym specjalist± w dziedzinie handlu miêdzynarodowego i polityki handlowej oraz g³ównym ekonomist± ds. handlu w Banku ¦wiatowym w Waszyngtonie. Narodowo¶ci holenderskiej, B. Hoekman pracowa³ w Sekretariacie GATT w Genewie w okresie Rundy Urugwajskiej. Jest doktorem ekonomii Uniwersytetu Michigan oraz Research Fellow w Centrum Badañ Polityki Ekonomicznej w Londynie i autorem wielu prac naukowych w dziedzinie polityki handlowej; by³ odpowiedzialny za kilka wa¿nych projektów badawczych Banku ¦wiatowego i ¦wiatowej Organizacji Handlu.

Ta ksi±¿ka jest per³± ...!

Economic Journal

Znakomita lektura - powinna staæ siê jednym z najwa¿niejszych nabytków ka¿dego ekonomisty o zaciêciu akademickim czy te¿ krêgów w³adzy lub biznesu, interesuj±cego siê sprawami handlu miêdzynarodowego.

Business Economist

Nominowana do tytu³u Outstanding Academic Book (wyró¿niaj±cy siê podrêcznik akademicki) przez Choice, wydawnictwo Zwi±zku Bibliotekarzy Amerykañskich, ksi±¿ka sk³ada siê z piêciu czê¶ci. Czê¶æ I stanowi krótki przegl±d historyczny ewolucji systemu handlu i przedstawia podstawowe jego funkcje oraz stoj±ce przed nim wyzwania (rozdz. l). Czê¶æ II dotyczy WTO: w rozdziale 2 opisano strukturê organizacyjn±, zakres dzia³alno¶ci i funkcje WTO; rozstrzyganiu sporów i wprowadzaniu w ¿ycie ustaleñ po¶wiêcony jest rozdzia³ 3; w rozdziale 4 analizuje siê rolê WTO jako forum negocjacyjnego. Specjaln± uwagê po¶wiêcono koncepcji wzajemno¶ci jako centralnemu elementowi wielostronnych negocjacji handlowych. W czê¶ci III omówiono trzy grupy porozumieñ wielostronnych. Rozdzia³ 5 przedstawia regu³y GATT dotycz±ce ce³, kontyngentów importowych, subsydiów, procedur celnych oraz standardów produktów oraz omówienie le¿±cych u ich podstaw przes³anek z dziedziny ekonomii politycznej. Rozdzia³ 6 zajmuje siê wa¿niejszymi porozumieniami sektorowymi, które wynegocjowano pod auspicjami GATT, dotycz±cymi zw³aszcza rolnictwa oraz tekstyliów i odzie¿y. Oba te sektory maj± d³ug± historiê protekcjonizmu w wielu krajach i wiele pozostaje do zrobienia, aby obni¿yæ w nich bariery handlowe do poziomu bliskiego temu, który przeciêtnie obowi±zuje w pozosta³ych sektorach. Rozdzia³y 7 i 8 dotycz± handlu us³ugami; pierwszy z nich dotyczy GATS, drugi TRIPs.

W czê¶ci IV opisano i oceniono najwa¿niejsze luki i furtki pojawiaj±ce siê w WTO. Rozmaite mechanizmy umo¿liwiaj±ce przywracanie barier w handlu przedstawia rozdzia³ 9, który podsumowuje zasady wykorzystywania kontyngentów jako ochrony rynku oraz ekonomiczne aspekty ich stosowania. S± to instrumenty bardzo wa¿ne jako reakcja na krajow± (wewnêtrzn±) presjê polityczn±, pozwalaj± bowiem osi±gaæ cele pozaekonomiczne; w praktyce bywaj± bardzo czêsto nadu¿ywane, ze szkod± dla dobrobytu krajowego i globalnego. Rozdzia³ 10 zajmuje siê jednym z najwa¿niejszych wyj±tków od klauzuli najwiêkszego uprzywilejowania, dozwolonym przez WTO, czyli porozumieniom o integracji regionalnej (Regional Integration Agreements - RIA). Prawie wszyscy cz³onkowie WTO uczestnicz± w jednym lub kilku takich porozumieniach, co wywo³uje powa¿ne zastrze¿enia wobec zasady niedyskryminacji obowi±zuj±cej w WTO. Rozdzia³ 11 po¶wiêcono klauzuli WTO, zezwalaj±cej na negocjowanie tzw. porozumieñ kilkustronnych (plurateralnych), obowi±zuj±cych tylko te strony, które je podpisa³y. Najwa¿niejszym z nich jest obecnie porozumienie o zamówieniach rz±dowych.

W czê¶ci V w rozdziale 12 omówiono rosn±c± rolê krajów o gospodarce rozwijaj±cej siê i podlegaj±cej transformacji w systemie handlu wielostronnego, a tak¿e obawy, jakie ¿ywi± te kraje wobec dzia³alno¶ci systemu. Rozdzia³ 13 dotyczy zagadnieñ, które maj± szansê znale¼æ siê na porz±dku dziennym negocjacji w nied³ugim czasie: polityka ochrony konkurencji (antytrustowa), standardy rynku pracy, u³atwienia w handlu, polityka inwestycji i ochrony ¶rodowiska. Rozdzia³ 14 zwraca siê ku zagadnieniom rz±dzenia systemem handlu, roli organizacji pozarz±dowych oraz znaczenia, jakie ma zapewnienie przejrzysto¶ci polityki handlowej i inwestycyjnej. Rozdzia³ 15 zawiera koñcowe uwagi podsumowuj±ce na temat przysz³o¶ci WTO i wyzwañ ze strony wspó³pracy miêdzynarodowej.

W aneksie l podana jest lista cz³onków WTO. Aneks 2 jest podsumowaniem aspektów ekonomicznych kilku najwa¿niejszych instrumentów polityki handlowej i zagadnieñ omawianych w tej ksi±¿ce, obejmuje on: c³a, kontyngenty importowe, subsydia, efekty zewnêtrzne i b³êdy rynku, dyskryminacjê cenow± (dumping), preferencje i dyskryminacjê w handlu oraz metody pogoni za zyskiem. Jakkolwiek dyskusje prowadzone w ca³ej ksi±¿ce ¶wiadomie nie maj± charakteru technicznego, to do³±czenie tego materia³u przyda siê studentom i pomo¿e zainteresowanym czytelnikom w lepszym zrozumieniu efektów ekonomicznych rozmaitych instrumentów politycznych.

498 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022