Autorzy postawili sobie za cel wskazanie nowych aspektów konkurencyjności
występujących w teorii (metod, źródeł, przesłanek, instrumentów itd.). Celem
aplikacyjnym jest upowszechnienie nowoczesnych narzędzi ekonomicznych wśród
przedstawicieli praktyki gospodarczej. Ich zastosowanie umożliwi sprostanie
współczesnym wyzwaniom rozwojowym. Trwający proces restrukturyzacji i modernizacji
polskiej gospodarki stwarza potrzebę podejmowania i aktualizowania badań ekonomicznych
prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych oraz upowszechniania uzyskanych wyników.
Praca składa się z dwóch zasadniczych części: I część ma charakter teoretyczny
- rozdział 1 (ocena stanu i kierunków badań z zakresu konkurencyjności podmiotów
gospodarczych w Polsce i w krajach wysoko rozwiniętych), rozdział 2 (nowe pojęcia
związane z konkurencyjnością, dotychczasowe mierniki oceny konkurencyjności i
propozycje ich zmian), rozdział 3 (analiza warunków funkcjonowania przedsiębiorstw);
część II ma charakter praktyczny - rozdział 4 (wpływ jakości wyrobów i systemów
zarządzania na konkurencyjność), rozdział 5 (studium wpływu zmian otoczenia
przedsiębiorstwa na tradycyjny łańcuch wartości i 5 nowych modeli strategii
konkurencji w gospodarce światowej), rozdział 6 (wyniki badań empirycznych
konkurencyjności polskich firm sektora żywnościowego w latach 1997-2000), rozdział 7
(ocena konkurencyjności polskich przedsiębiorstw sektora przetwórczego z zastosowaniem
jakościowych i ilościowych wskaźników w latach 1992-2001).
Prof. zw. dr hab. Eulalia Skawińska - kierownik Zakładu Nauk
Ekonomicznych na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Poznańskiej. Główne
kierunki zainteresowań naukowych to zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie i
konkurencyjność podmiotów gospodarczych. Autorka 17 książek, 7 skryptów uczelnianych
oraz 140 artykułów.
231 stron, miękka oprawa