Mikroekonomia jest
dynamicznie rozwijającym się działem ekonomii i doczekała się na świecie wielu
opracowań podręcznikowych. Opracowanie to zawiera nowoczesnej - wspartą bogatą
ilustracją graficzną - prezentację podstawowych zagadnień współczesnej mikroekonomii.
Niniejszy podręcznik
przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów kierunków ekonomicznych, w tym
zarządzania. Zakres wiedzy jest skorelowany z programem mikroekonomii realizowanym w
większości uczelni ekonomicznych w Polsce.
Niektóre istotne
zagadnienia, jak reguły postępowania konsumentów w dziedzinie podejmowania decyzji
konsumpcyjnych, formy i cele działania przedsiębiorstw, modele konkurencji
monopolistycznej i oligopolu oraz rynki czynników wytwórczych omówione zostały nieco
szerzej niż w innych podręcznikach mikroekonomii, jakie dostępne są w Polsce.
Umożliwia to stosunkowo duże zróżnicowanie programu nauczania w zależności od
kierunku studiów czy preferencji wykładowców. Jednakże podstawowym celem niniejszego
opracowania jest ukazanie, że mikroekonomia, to nauka nie tylko matematyczna, lecz przede
wszystkim społeczna, silnie powiązana z innymi dziedzinami wiedzy.
Mimo, że zawartość
merytoryczna podręcznika oraz stopień zaawansowania zawartej w nim wiedzy są
dostosowane głównie do potrzeb studentów kierunków ekonomicznych, to może on być
również wykorzystany z dużym powodzeniem przez studentów politologii, dziennikarstwa,
a także prawa i administracji. Podręcznik składa się z trzynastu rozdziałów. W
rozdziale pierwszym omówiony jest przedmiot zainteresowań mikroekonomii i wyjaśnione
są podstawowe pojęcia wykorzystywane w analizach mikroekonomicznych. Przedmiotem
rozważań w rozdziale drugim jest omówienie mechanizmu funkcjonowania rynku i jego
podstawowych elementów: popytu, podaży i ceny. W rozdziale trzecim analizowana jest
elastyczność popytu i podaży oraz wyjaśniona na konkretnych przykładach metoda
mierzenia siły reakcji popytu na zmiany czynników determinujących. Rozdziały czwarty,
piąty i szósty wprowadzają Czytelnika w mikroekonomiczne podstawy dokonywania wyboru
przez konsumenta i producenta, prezentują niektóre zagadnienia funkcjonowania
przedsiębiorstwa na rynku oraz analizują podstawowy cel funkcjonowania
przedsiębiorstwa, wykorzystując przy tym dorobek współczesnej myśli ekonomicznej w
tym zakresie. Przedmiotem zainteresowania rozdziału siódmego jest teoria kosztów w
krótkim i długim okresie oraz zjawisko korzyści skali. Z kolei rozdziały ósmy,
dziewiąty, dziesiąty i jedenasty obejmują wybrane zagadnienia postępowania producenta
w różnych modelach rynku, czyli w warunkach konkurencji doskonalej i niedoskonałej.
Popyt przedsiębiorstw na czynniki wytwórcze jest przedmiotem analizy rozdziału
dwunastego. Ostatni rozdział zawiera analizę niektórych problemów związanych z
ekonomią dobrobytu, a zwłaszcza zagadnienie optimum dobrobytu Pareta i niektóre
koncepcje, jakie na podstawie tego optimum buduje omawiana teoria.
Niniejszy podręcznik
powstał w Katedrze Gospodarki Narodowej Wydziału Zarządzania Uniwersytetu
Warszawskiego.
312 stron