Ten podręcznik pod
redakcją prof. Tadeusza Tyszki dotyka węzłowych zagadnień ekonomicznych i głównych
pojęć psychologicznych oraz pokazuje, jak współczesne teorie ekonomiczne i
psychologiczne pokrywają się lub krzyżują. Autorami poszczególnych rozdziałów są
znani i uznani badacze polscy i zagraniczni zajmujący się psychologią ekonomiczną.
Książka stanowi
systematyczny wykład całej psychologii ekonomicznej. W części pierwszej, ogólnej,
znajdują się rozdziały poświęcone takim zagadnieniom, jak przedmiot psychologii
ekonomicznej, racjonalność podmiotów ekonomicznych, percepcja działań ekonomicznych,
oczekiwania ekonomiczne, własność i posiadanie, psychologia pieniądza, dobrostan
ekonomiczny, altruizm i obdarowywanie, dylematy społeczne i socjalizacja ekonomiczna.
Rozdziały w części drugiej pokrywają się z najważniejszymi zagadnieniami z dziedziny
psychologii ekonomicznej, głównie z zakresu makroekonomii: finanse, marketing, reklama,
kupowanie, negocjowanie, uiszczanie podatków, oszczędzanie, ubezpieczanie się oraz
hazard. Te zagadnienia zostały omówione w sposób pełniejszy niż tylko z perspektywy
modeli ekonomicznych, ujęto w nich bowiem zmienne związane z czynnikiem ludzkim.
Spis treści
Część 1. Ogólna
1. Ekonomia i psychologia:
przedmiot psychologii ekonomicznej
2. Problem racjonalności podmiotów ekonomicznych
3. Percepcja działań ekonomicznych
4. Oczekiwania ekonomiczne
5. Własność i posiadanie
6. Psychologia pieniądza
7. Dobrostan ekonomiczny i psychologiczny
8. Altruizm i obdarowywanie
9. Dylematy społeczne
10. Socjalizacja ekonomiczna dzieci i dorosłych
Część 2. Szczegółowa
11. Przedsiębiorczość i
ryzyko
12. Behawioralne finanse
13. Psychologiczne podstawy marketingu
14. Reklama i jej wpływ na zakupy
15. Kupowanie - decyzje konsumenckie
16. Negocjowanie
17. Płacenie podatków
18. Oszczędzanie
19. Ubezpieczanie się
20. Hazard
Słownik
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
613 stron