Przedmowa
Mikroekonomia jest dynamicznie rozwijającym się działem ekonomii i doczekała się
na świecie wielu opracowań podręcznikowych. Opracowanie to zawiera nowoczesną -
wspartą bogatą ilustracją graficzną - prezentację podstawowych zagadnień
współczesnej mikroekonomii.
Niniejszy podręcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów
kierunków ekonomicznych, w tym zarządzania. Zakres wiedzy jest skorelowany z programem
mikroekonomii realizowanym w większości uczelni ekonomicznych w Polsce.
Niektóre istotne zagadnienia, jak reguły postępowania konsumentów w dziedzinie
podejmowania decyzji konsumpcyjnych, formy i cele działania przedsiębiorstw, modele
konkurencji monopolistycznej i oligopolu oraz rynki czynników wytwórczych omówione
zostały nieco szerzej niż w innych podręcznikach mikroekonomii, jakie dostępne są w
Polsce. Umożliwia to stosunkowo duże zróżnicowanie programu nauczania w zależności
od kierunku studiów czy preferencji wykładowców. Jednakże podstawowym celem
niniejszego opracowania jest ukazanie, że mikroekonomia, to nauka nie tylko matematyczna,
lecz przede wszystkim społeczna, silnie powiązana z innymi dziedzinami wiedzy.
Mimo, że zawartość merytoryczna podręcznika oraz stopień zaawansowania zawartej w
nim wiedzy są dostosowane głównie do potrzeb studentów kierunków ekonomicznych, to
może on być również wykorzystany z dużym powodzeniem przez studentów politologii,
dziennikarstwa, a także prawa i administracji.
Podręcznik składa się z czternastu rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiony
jest przedmiot zainteresowań mikroekonomii i wyjaśnione są podstawowe pojęcia
wykorzystywane w analizach mikroekonomicznych. Przedmiotem rozważań w rozdziale drugim
jest omówienie mechanizmu funkcjonowania rynku i jego podstawowych elementów: popytu,
podaży i ceny. W rozdziale trzecim analizowana jest elastyczność popytu i podaży oraz
wyjaśniona na konkretnych przykładach metoda mierzenia siły reakcji popytu na zmiany
czynników determinujących. Rozdziały czwarty, piąty i szósty wprowadzają Czytelnika
w mikroekonomiczne podstawy dokonywania wyboru przez konsumenta i producenta, prezentują
niektóre zagadnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku oraz analizują podstawowy
cel funkcjonowania przedsiębiorstwa, wykorzystując przy tym dorobek współczesnej
myśli ekonomicznej w tym zakresie. Przedmiotem zainteresowania rozdziału siódmego jest
teoria kosztów w krótkim i długim okresie oraz zjawisko korzyści skali. Z kolei
rozdziały ósmy, dziewiąty, dziesiąty i jedenasty obejmują wybrane zagadnienia
postępowania producenta w różnych modelach rynku, czyli w warunkach konkurencji
doskonałej i niedoskonałej. Popyt przedsiębiorstw na czynniki wytwórcze jest
przedmiotem analizy rozdziału dwunastego. Przedostatni rozdział zawiera analizę
niektórych problemów związanych z ekonomią dobrobytu, a zwłaszcza zagadnienie optimum
dobrobytu Pareta i niektóre koncepcje, jakie na podstawie tego optimum buduje omawiana
teoria. Ostatni rozdział poświęcono ingerencji państwa w mechanizm rynkowy, który
jest próbą naprawienia skutków występowania niektórych niedostatków rynku, tj.
efekty zewnętrzne, siła monopolowa, czy niepełna informacja.
Uzupełnieniem tego opracowania jest książka pt. Mikroekonomia. Zbiór ćwiczeń
i zadań, która zawiera bogaty zestaw testów, zadań oraz problemów do
wyjaśnienia i dyskusji, stanowiąca doskonały materiał do wykorzystania na różnego
typu zajęciach, a także podczas samodzielnej pracy w domu.
Niniejszy podręcznik powstał w Katedrze Gospodarki Narodowej Wydziału Zarządzania
Uniwersytetu Warszawskiego. Autor, świadom ułomności niedostatków opracowania, z
życzliwością przyjmie krytyczne uwagi i sugestie, które będą wykorzystane w toku
dalszych prac nad ulepszeniem podręcznika.
Tomasz Zalega
558 stron, B5, miękka oprawa