Książka zawiera opis rozległych obszarów polskiego systemu oświaty,
skonfrontowany z przykładami z innych państw. Skoncentrowano się w niej na szkolnictwie
podstawowym i średnim. Zawiera wnioski z polskich badań realizowanych w ramach
programów międzynarodowych lub inicjowanych przez polskich naukowców, w tym także
rezultaty badań zrealizowanych przez autora opracowania.
"Praca dotyczy zagadnień i problemów o dużej doniosłości praktycznej.
Obowiązki w zakresie oświaty nałożone na władze publiczne przez Konstytucję RP są
poważne, kosztowne i skomplikowane [...] Autor rzetelnie analizuje te trudności, co jest
dużym walorem pracy. Wiele miejsca poświęca na przywoływanie wyników badań
amerykańskich (i słusznie - są one najbardziej zaawansowane), z których jednoznacznie
można wnioskować, iż idealny system oświatowy po prostu nie istnieje".
prof. dr hab. Zyta Gilowska, Katolicki Uniwersytet Lubelski
"Tekst wypełnia istotną lukę na rynku wydawniczym. Podejmuje ważną
problematykę ekonomicznych aspektów systemu oświaty w Polsce na tle powiązań
światowych. [...] To bardzo ciekawa i żywa książka, przede wszystkim dzięki
prezentowaniu wielu wyników konkretnych badań, omawianiu przykładów rozwiązań z
konkretnych miast, województw czy krajów. Autor umiejętnie łączy informacje
uzyskiwane z wielu źródeł".
prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu
Jagiellońskiego
Spis treści
Wstęp
Część I. System edukacji
Rozdział 1. Organizacja systemu oświaty
Rozdział 2. Organy prowadzące szkoły
Rozdział 3. Sieć szkół
Rozdział 4. Edukacja dla rynku pracy
Rozdział 5. Pomiar efektów edukacyjnych
Część II. Nauczyciele
Rozdział 6. Zawód: nauczyciel
Rozdział 7. Wynagrodzenie nauczycieli
Rozdział 8. Dyrektor szkoły
Część III. Finansowanie zadań oświatowych
Rozdział 9. Dystrybucja środków publicznych
Rozdział 10. Dotacje, bony, granty, vouchery
Rozdział 11. Wydatki bieżące i ich struktura
Rozdział 12. Jednostkowe koszty usług oświatowych
Literatura
Summary
315 stron, A5, miękka oprawa