ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SEKTOR SAMOCHODOWY UNII EUROPEJSKIEJ


BURNEWICZ J.

wydawnictwo: WKŁ , rok wydania 2005, wydanie I

cena netto: 53.55 Twoja cena  50,87 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podręcznik akademicki poświęcony aktualnym zagadnieniom dotyczącym sektora samochodowego w Unii Europejskiej (UE).

Zawiera charakterystykę roli samochodu we współczesnej cywilizacji, wyjaśnienie powiązań poszczególnych dziedzin gospodarki, przemysłu, administracji i usług w zakresie transportu drogowego, analizę ekonomiczną sektora samochodowego UE, opis wspólnotowej regulacji sektora transportu samochodowego z uwzględnieniem różnych czynników i uwarunkowań, a także integracji polskiego transportu samochodowego z systemem transportowym UE.

Odbiorcy: studenci wydziałów transportu oraz kierunków: ekonomika, zarządzanie i logistyka wyższych uczelni.


Spis treści:

WSTĘP 7

1. SEKTOR SAMOCHODOWY WE WSPÓŁCZESNEJ  CYWILIZACJI 9

1.1. Sfery tworzące współczesny sektor samochodowy 10

1.2. Samochód jako najskuteczniejszy środek realizacji  wolności gospodarczej i społecznej 12

1.3. Wiodący produkt epoki przemysłowej 13

1.4. Narzędzie organizacji i jakości życia rodzinnego 16

1.5. Element systemów logistycznych i transportowych 17

1.6. Przedmiot największej produkcji na rynku transportowym 19

1.7. Integrator funkcji przestrzennych i społecznych państw 20

1.8. Czynnik stabilizujący struktury makroekonomiczne 21

1.9. Główny czynnik europejskiej integracji transportu 23

1.10. Atrakcyjność samochodu wobec transportu zbiorowego osób w miastach 26

1.11. Alternatywa dla zanikającego pasażerskiego transportu kolejowego w ruchu regionalnym i lokalnym 27

1.12. Społeczeństwo bez samochodu - utopia czy realna perspektywa? 27

2. ANALIZA ROLI SAMOCHODU W GRZE RYNKOWEJ EUROPEJSKICH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH 29

2.1. Forum wspólnych i przeciwstawnych interesów w rozwoju sektora samochodowego 29

2.2. Rola przemysłu motoryzacyjnego w rozwoju majątku sektora samochodowego 31

2.3. Wpływ przemysłu paliwowego na eksploatację pojazdów samochodowych 37

2.4. Ekonomika europejskich przedsiębiorstw samochodowych 40

2.5. Systemowa rola operatorów logistycznych i spedytorów 51

2.6. Wykorzystanie usług samochodowych przez organizatorów turystyki. . 52

2.7. Ekonomika europejskiej motoryzacji indywidualnej 55

2.8. Zbiorowy transport samochodowy w miastach 56

2.9. Ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci drogowej 61

2.10. Znaczenie ekonomiczne innowacji i działań rozwojowych w sektorze samochodowym 65

2.11. Ochrona interesów zawodowych i pracowniczych w sektorze samochodowym 67

2.12. Działania konkurencyjnych wobec samochodu środków transportu 69

2.13. Presja ekologiczna na transport samochodowy w UE 71

3. ANALIZA EKONOMICZNA TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ 73

3.1. Tendencje w strukturze i funkcjonowaniu rynków samochodowych UE 73

3.2. Uwarunkowania dominacji przewoźników na rynkach samochodowych UE 80

3.3. Struktura podmiotowa sektora transportu samochodowego UE 82

3.4. Produktywność i konkurencyjność przewoźników samochodowych w UE 85

3.5. Operatorzy logistyczni UE 89

3.6. Zyskowność i rentowność firm samochodowych w UE 91

3.7. Problem kosztów zewnętrznych europejskiego transportu samochodowego 94

3.8. Efekty makroekonomiczne, mikroekonomiczne i regionalne działalności transportu samochodowego w UE 99

3.9. Równowaga rozwoju przewozów samochodowych i rozwoju infrastruktury 101

3.10. Rola podmiotów międzynarodowych w rozwoju transportu samochodowego UE 109

4. WSPÓLNOTOWA REGULACJA TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO 112

4.1. Celowość i uwarunkowania wspólnej regulacji transportu samochodowego 112

4.2. Ewolucja i skuteczność dotychczasowej polityki regulacyjnej UE w sferze transportu samochodowego 117

4.3. Narodowe systemy regulacyjne transportu samochodowego UE 123

4.4. Dostęp do zawodu przewoźnika samochodowego 126

4.5. Wspólnotowe prawo jazdy 130

4.6. Dodatkowe wymogi w zakresie kwalifikacji kierowców 133

4.7. Świadectwa kwalifikacji zawodowych i zaświadczenia dla kierowcy 135

4.8. Wolność dostępu do międzynarodowych rynków samochodowych 136

4.9. Samochodowe rynki kabotażowe 139

4.10. Regulacje w zakresie czasu pracy w transporcie samochodowym 145

4.11. Dzierżawienie pojazdów z zagranicy bez kierowcy 151

4.12. Ceny usług za przewozy samochodowe 152

4.13. Zasady uczciwej konkurencji 155

4.14. Samochodowe przepisy i normy techniczne 158

4.15. Przepisy i normy ekologiczne transportu samochodowego UE 164

4.16. Wolność tranzytu drogowego w UE 169

4.17. Wspólnotowy Kodeks Celny a systemy karnetów TIR i ATA 175

4.18. Ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych w UE 179

4.19. Harmonizacja podatków samochodowych w UE 180

4.20. Ubezpieczenia w transporcie samochodowym UE 185

4.21. Programy wspólnotowe poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego 188

4.22. Umowy drogowe UE z państwami trzecimi 191

4.23. Statystyki transportu samochodowego 192

5. INTEGRACJA POLSKIEGO TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO Z SYSTEMEM UNII EUROPEJSKIEJ 195

5.1. Analiza ekonomiczna sektora samochodowego w Polsce 195

5.2. Przygotowanie polskiego transportu samochodowego do akcesji w latach 1990 + 2003 199

5.3. Drogowe postanowienia załączone do Traktatu Akcesyjnego z Aten 207

5.4. Nowe polskie prawo drogowe z lat 1990 + 2005 210

5.5. Ocena skutków akcesji w polskim transporcie samochodowym 217

5.6. Pomoc finansowa UE w zakresie inwestycji drogowych w Polsce 221

5.7. Sektor samochodowy i motoryzacja w polskiej polityce transportowej 224

ZAKOŃCZENIE 229

LITERATURA 231


format B5, str. 244, rys. 4, tab. 37

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022