Oto książka o Chinach, będąca w zasięgu absolutnie każdego biznesmena,
nieoceniony podręcznik tego przedmiotu. Dla zarządzających, menedżerów, przedsiębiorców
i inwestorów Jak robić interesy w Chinach to
z pewnością przewodnik omawiający od A do Z wszystkie aspekty wykorzystywania i rozwijania
okazji biznesowych w Chinach.
Trzeba rozumieć chińskie rynki wschodzące: od biotechnologii i medycyny po
energetykę, finanse, media i rozrywkę oraz sfery spoza biznesu. Długoletni
analityk spraw chińskich i dziennikarz gospodarczy Ted Plafker oferuje wskazówki
osoby z wewnątrz, dotyczące wielu różnych dziedzin niezwykle istotnych dla
sukcesu w dwudziestym pierwszym wieku.
Wskazówki i komentarze obejmują:
- Zwrócenie uwagi na guanxi, słowo oznaczające prostą transakcję. Oznacza "relacje"
lub "powiązanie" w bardzo wąskim znaczeniu. Użyte w kategoriach
biznesowych lub biurokratycznych, guanxi ma dużo szersze znaczenie, obejmujące wszystko
od "powiązań", "budowy sieci" (networking) aż po "wpływy".
W przeciwieństwie do drobniejszych spraw związanych z chińską etykietą,
ludzie będą od ciebie oczekiwali zrozumienia guanxi i przestrzegania jego reguł.
- Znajomość zarówno potencjału wzrostu jak i pułapek związanych z prowadzeniem
interesów. Na przykład struktura joint venture wiąże się z olbrzymim ryzykiem
i zazwyczaj gwarantuje solidną porcję frustracji wynikającej z zachowań
lokalnego partnera. Jednakże starannie dobrany partner może być źródłem istotnych
korzyści: potencjalnego dostępu do ziemi, kanałów dystrybucji, licencji gospodarczych,
wykwalifikowanych pracowników, wielorakich powiązań i wsparcia rządu.
- Zrozumienie niuansów kulturowych. Niezliczone historie opowiadane przez ludzi
z działów sprzedaży i marketingu pomogą uniknąć gaf takich jak ta: reklama
telewizyjna firmy Nike "Chamber of Fear" z gwiazdą NBA Hebronem Jamesem
wywołała w Chinach oburzenie, gdy zarzucono jej, że w niedopuszczalny sposób
uraża dumę narodową.
To oczywista prawda, że Chiny są najszybciej rosnącą gospodarką na świecie. Co
nie jest oczywiste, można znaleźć w tej książce - dokładnie to, jak
zachodnie firmy mogą znaleźć punkt oparcia i zwiększyć swoje zyski, prowadząc
od wewnątrz interesy z tą największą superpotęgą.
Ted Plafker jest korespondentem w pekińskim biurze "The
Economist" i zajmuje się gospodarką, polityką oraz kulturą Chin już od roku
1989. Jako niezależny korespondent w Chinach był autorem publikacji w amerykańskich
i międzynarodowych dziennikach i czasopismach, takich jak "Washington Post",
"Boston Globe", "San Francisco Examiner", "Science", "Independent"
czy "International Herald Tribune".
240 stron, twarda oprawa