Pierwszym i podstawowym powodem podjęcia tematu jest wzrost rangi problemów
społecznych związanych z negatywnymi skutkami globalizacji, zwłaszcza narastającymi
nierównościami, ubóstwem, marginalizacją ludzi i całych społeczeństw,
obnażającymi niedoskonałości liberalnego modelu światowej gospodarki, zakładającego
że wzrost ekonomiczny jest źródłem wszelkiego postępu, także społecznego.
Ważną przesłanką do podjęcia tematu jest również fakt, że zagadnienie społecznej
odpowiedzialności biznesu w kontekście międzynarodowym nie jest należycie doceniane w
literaturze. Zarówno przedsiębiorstwa międzynarodowe jak i ruchy kontestujące
globalizację zaledwie od kilku lat są uznawane za partnera do dyskusji na temat
przyszłości świata.
Celem pracy była analiza zagadnienia społecznej odpowiedzialności w działaniach
przedsiębiorstw międzynarodowych z punktu widzenia nauki o stosunkach międzynarodowych.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Pojęcie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
międzynarodowych
1. Istota społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.1. Pojęcie odpowiedzialności
1.2. Geneza pojęcia - dochodzenie do współczesnego rozumienia społecznej
odpowiedzialności
1.3. Próba zdefiniowania społecznej odpowiedzialności
2. Rodowód społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w różnych ujęciach
teoretycznych
2.1. Spojrzenie filozoficzne na aktywność gospodarczą
2.2. Ujęcie ekonomiczne
3. Teorie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
3.1. Modele społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
4. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw na tle dyskursu między liberalizmem a
ujęciem społeczno-humanistycznym
5. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw a społeczna odpowiedzialność
Rozdział 2. Zakres przedmiotowo-podmiotowy społecznej odpowiedzialności w
działaniach przedsiębiorstw
1. Wymiar państwo-przedsiębiorstwo
1.1. Ewolucja relacji państwo-przedsiębiorstwa
1.2. Państwo jako interesariusz przedsiębiorstwa
2. Wymiar społeczeństwo-przedsiębiorstwa
2.1. Zakres odpowiedzialności przedsiębiorstw międzynarodowych wobec społeczeństw
2.2. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego a społeczna odpowiedzialność
przedsiębiorstw
2.3. Koncepcja Corporate Citizenship - CC (korporacyjnego obywatela) jako podstawa
realizacji odpowiedzialności wobec społeczeństw
2.4. Działania na rzecz społeczeństwa
3. Wymiar środowisko naturalne - przedsiębiorstwa
3.1. Wpływ działalności gospodarczej na środowisko naturalne
3.2. Podstawy odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw za środowisko naturalne
3.3. Stosunek przedsiębiorstw międzynarodowych do kwestii ekologicznych: od biernego
wykonawcy do aktywnego partnera
4. Prawa człowieka i prawa pracy
4.1. Źródła odpowiedzialności przedsiębiorstw za przestrzeganie praw człowieka
4.2. Uznanie przez przedsiębiorstwa odpowiedzialności za prawa człowieka
4.3. Zakres odpowiedzialności
Rozdział 3. Społeczna odpowiedzialność w działaniach przedsiębiorstw
1. Miejsce społecznej odpowiedzialności w strategii przedsiębiorstw
1.1. Strategia przedsiębiorstw międzynarodowych
1.2. Polityka społecznej odpowiedzialności
1.3. Programy etyczne
2. Kodeksy etyczne
2.1. Samoregulacja biznesu w postaci międzynarodowych standardów postępowania
(kodeksów ogólnych)
2.2. Samoregulacja biznesu w postaci jednostronnie przyjmowanych kodeksów korporacyjnych
3. Systemy wspierające zarządzanie społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw
3.1. Standardy etycznego i społecznego działania firm
3.2. Zarządzanie środowiskowe
4. Informowanie o społecznej odpowiedzialności
4.1. Raporty społeczne
4.2. Znakowanie społeczne (social label) i środowiskowe (ecolabel)
4.3. Społecznie odpowiedzialne inwestycje i indeksy giełdowe społecznej
odpowiedzialności
Rozdział 4. Rola innych podmiotów w realizacji społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
1. Stosunek państw wobec społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.1. Europejski model wpływu państw na społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw
1.2. Stosunek USA do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.3. Japonia wobec społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
1.4. Stosunek krajów rozwijających się wobec CSR
2. Rola międzyrządowych organizacji międzynarodowych w realizacji społecznej
odpowiedzialności przedsiębiorstw międzynarodowych
2.1. Organizacja Narodów Zjednoczonych
2.2. Międzynarodowa Organizacja Pracy
2.3. Organizacja ds. Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD)
3. Międzynarodowe organizacje pozarządowe
Rozdział 5. Funkcje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
międzynarodowych
1. Poprawa konkurencyjności
1.1. Przewaga konkurencyjna - pojęcie, źródła i rodzaje
1.2. Zagrożenia dla konkurencyjności
2. Realizacja postulatu humanizacji globalizacji
2.1. Siły napędowe i mechanizmy globalizacji
2.2. Wymiary globalizacji
2.3. Ocena efektów globalizacji
2.4. Reakcja na negatywne efekty globalizacji
3. Przejawy wzrostu znaczenia kwestii społecznych w stosunkach międzynarodowych
3.1. Kwestie społeczne
3.2. Wskaźniki rozwoju społecznego
3.3. Kwestie społeczne w Narodach Zjednoczonych
3.4. Bezpieczeństwo ludzkie (human security)
Zakończenie
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia
248 stron, B5, miękka oprawa