|
MIGRACJA KAPITAŁU W GLOBALNEJ GOSPODARCE
RED. SZABLEWSKI A. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 109.00 Twoja cena 103,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Książka przedstawia aktualną problematykę migracji kapitału w
globalnej gospodarce. Szczególnymi obszarami zainteresowania autorów są: procesy
akumulacji kapitału, w tym m.in. w Chinach i Indiach; wpływ zjawisk akumulacji na
gospodarkę światową oraz intrygujący - zwłaszcza w obliczu niedawnych skokowych zmian
- mechanizm kształtowania się cen ropy naftowej.
Odrębne miejsce zajmują rozważania na temat koncepcji utworzenia globalnego
banku centralnego, uważanego w pewnych kręgach opiniotwórczych za skuteczne lekarstwo
na obecny kryzys systemu finansowego. Autorzy przedstawiają liczne prognozy rozwoju
sytuacji - z pełną świadomością ich zawodności, lecz nie mniejszą potrzebą ich
formułowania.
Migracja kapitału w świecie, zmiany jej kierunków i intensywności w pierwszej dekadzie
XXI wieku wywarły decydujący wpływ na procesy kreowania wartości przedsiębiorstw. W
publikacji zaakcentowano potrzebę budowy pełnego łańcucha wartości, społecznej
odpowiedzialności przedsiębiorstw i jej raportowania dla inwestorów, a także
właściwej komunikacji i kreowania kapitału zaufania przedsiębiorstwa w relacjach z
otoczeniem.
Spis treści
Wstęp. Czas przewartościowań i poszukiwań
Rozdział 1. Migracja kapitału i wartości w zmieniającej się gospodarce
światowej
1.1. Wielobiegunowy - niestabilny - odmieniony świat
1.2. Interwencja państwa w gospodarce - w następstwie kryzysu finansowego i kryzysu
zaufania
1.3. Polaryzacja wzrostu gospodarczego i weryfikacja prognoz
1.3.1. Demografia i przyszły wzrost
1.3.2. Weryfikacja prognoz wzrostu PKB - w dół
1.3.3. Koncentracja bogactwa oraz eksplozja klasy średniej
1.4. Ekspansja państwowych funduszy inwestycyjnych - nowego dawcy kapitału
1.4.1. Nadwyżki i niedobory kapitału
1.4.2. Strategia inwestowania państwowych funduszy (SWFs)
1.5. Wielowalutowy światowy system pieniężny
1.5.1. Hipoteza przemienności rynków - i co z niej może wynikać?
1.5.2. Dolar amerykański - euro - i renminbi?
1.5.3. Wprowadzenie euro w Polsce w 2012-2014 roku - po jakim kursie wymiany?
Konkluzje
Rozdział 2. Prognoza koniunktury i eksportu dla gospodarki globalnej, regionów i
krajów
2.1. Trzy główne problemy gospodarki światowej
2.1.1. Ceny ropy
2.1.2. Ceny żywności i metali
2.1.3. Kryzys na rynku finansowym spowodowany kryzysem na rynku kredytów hipotecznych w
USA
2.2. Prognoza tempa wzrostu PKB i eksportu dla świata i wybranych regionów do 2015 roku
Konkluzje
Rozdział 3. Konkurowanie o kapitał
3.1. Ewolucja teorii zarządzania wartością przedsiębiorstwa w warunkach
migracji kapitału w globalnej gospodarce
3.1.1. Globalizacja i jej wpływ na gospodarkę światową
3.1.2. Zmieniająca się architektura globalnego rynku finansowego
3.1.3. Ponadprzeciętne stopy zwrotu wyznacznikiem konkurencyjności współczesnych
gospodarek, sektorów, przedsiębiorstw
3.2. VBM w procesie rozwijania możliwości konkurowania o kapitał i przejmowania
powstającej na rynku globalnym wartości
3.2.1. Powrót do strategicznego ujęcia VBM 8
3.2.2. Strategiczna gotowość niematerialnych determinant wartości przedsiębiorstwa
3.2.3. Wykorzystanie relacji inwestorskich w procesie konkurowania o kapitał
Konkluzje
Rozdział 4. Akumulacja kapitału przez Chiny i Indie oraz jej wpływ na
światową gospodarkę
4.1. Przekształcenia w gospodarkach Chin i Indii w dobie reform rynkowych
4.1.1. Eksplozja Chin
4.1.2. Zmiany zachodzące w Indiach
4.2. Mobilizacja i wycena kapitału
4.2.1. Rynki kapitałowe
4.2.2. Mobilizacja przez IPO
4.2.3. Systemy finansowe
4.2.4. Reforma systemów finansowych
4.3. Przepływy kapitału Chin i Indii
4.3.1. Nowy "Jedwabny Szlak"
4.3.2. Aktywa finansowe
4.3.3. Pozycje inwestycyjne
4.3.4. Zmiany stanu rezerw walutowych
4.3.5. Globalne konsekwencje gospodarcze
4.3.6. Globalne przepływy kapitałowe
4.3.7. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
4.3.8. Chiny, Indie oraz globalny system finansowy
Konkluzje
Rozdział 5. Globalny bank centralny
5.1. Mechanizm narastania bańki spekulacyjnej i kryzysu
5.2. Jak reagować na wysokie ryzyko pojawienia się bańki cenowej na rynkach aktywów?
Stan dyskusji tuż przed kryzysem
5.3. Kanały przenoszenia kryzysu do Polski
5.4. Działania na rzecz ograniczania skutków kryzysu w Polsce
5.5. Architektura globalnego nadzoru po kryzysie
Rozdział 6. Globalizacja inwestycji venture capital
6.1. Historia rozwoju venture capital
6.2. Historia globalizacji venture capital
6.3. Globalizacja venture capital - ujęcie ilościowe
6.3.1. USA
6.3.2. Europa
6.3.3. Chiny
6.3.4. Indie
6.4. Globalne fundusze venture capital - przykłady
6.4.1. Kleiner Perkins Caufield & Byers (skrót KPBC)
6.4.2. Sequoia Capital
6.4.3. Atlas Venture
6.4.4. Highland Capital Partners
6.4.5. Canaan Partners (Canaan)
6.4.6. Bessemer Venture Partners (BVP)
6.5. Globalne trendy rozwoju inwestycji venture capital
Konkluzje
Rozdział 7. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w sferze usług
7.1. Charakterystyka offshoringu usług
7.2. Przyczyny rozwoju oraz zakres działań offshoringu
7.3. Offshoring - wielkość zjawiska
7.4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
7.5. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce
7.6. General Electric jako prekursor offshoringu
7.7. Źródła sukcesu hinduskich globalnych korporacji
Konkluzje
Rozdział 8. Mechanizmy kształtujące cenę ropy naftowej
8.1. Teoria wyczerpywalności zasobów ropy naftowej i modele niestrukturalne
8.2. Renta niedoboru
8.3. Prognozowanie i przewidywalność statystyczna
8.4. Prognozowanie na podstawie teorii ekonomi
8.4.1. Model krótkoterminowej równowagi rynkowej
8.4.2. Zwrot z magazynowania (zakupu zapasów)
8.4.3. Rynek kontraktów futures
8.4.4. Model równowagi z wykorzystaniem wyceny opcyjnej
8.4.5. Rola spekulacji
8.4.6. Motywy zawierania transakcji futures
8.5. Popyt na ropę naftową
8.5.1. Elastyczność cenowa popytu
8.5.2. Elastyczność dochodowa popytu
8.5.3. Prognozy konsumpcji ropy naftowej
8.6. Podaż ropy naftowej
8.7. Rola OPEC
8.8. Możliwości dostaw w bliskiej perspektywie
8.9. Cena ropy w USD i w ekwiwalent w euro
Konkluzje
Rozdział 9. Pierwsza oferta publiczna - zmieniające się trendy
9.1. Pierwsza oferta publiczna (IPO) jako sposób pozyskania kapitału przez
rozwijające się spółki
9.1.1. Pierwsza oferta publiczna
9.1.2. Zalety i słabości pierwszej oferty publicznej dla właścicieli, spółki i
inwestorów
9.2. IPO w okresach hossy i bessy pierwszej dekady XXI wieku
9.2.1. Zmiany indeksów giełdowych na rynkach rozwiniętych i rozwijających się
9.2.2. Realokacja pierwszych ofert publicznych w globalnej gospodarce w XXI wieku
9.3. Analiza dwudziestu największych debiutów giełdowych na świecie w 2007 roku
9.4. Pierwsze oferty publiczne w okresie hossy i bessy tej dekady na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie
Konkluzje
Rozdział 10. Łańcuch tworzenia wartości oraz migracji wartości w sektorze ICT
10.1. Zjawisko migracji wartości
10.2. Rozwój modeli e-biznesu
10.3. Alianse strategiczne, fuzje i przejęcia, outsourcing w sektorze ICT jako wyraz
migracji wartości
10.4. Przemiany w łańcuchu tworzenia wartości na rynku mediów elektronicznych
10.5. Next Generation Network
10.6. Kierunki migracji wartości ("all-IP")
10.7. Mobilny Internet
10.8. Voice-over-Internet-Protocol
10.9. Zmiany strukturalne na rynku mediów elektronicznych
10.10. Zmiany tradycyjnych mediów audiowizualnych
10.11. Konwergencja mediów elektronicznych i usług telekomunikacyjnych
10.12. Ryzyko prawne identyfikacji i kwalifikacji usług mediów elektronicznych
Konkluzje
Rozdział 11. Migracja wartości IT: od produktów do usług
11.1. Zmiana warunków wykorzystania IT w przedsiębiorstwach
11.2. Usługi IT i zarządzanie usługami IT
11.3. Dekompozycja wartości usługi IT
11.4. Model zarządzania usługami IT
11.5. Zarządzanie pełnym cyklem życia usług IT
11.5.1. Strategia usług
11.5.2. Projektowanie usług IT
11.5.3. Przekazanie usług IT
11.5.4. Eksploatacja usług IT
11.5.5. Ciągłe doskonalenie usług IT
Konkluzje
Rozdział 12. Wpływ systemu podatkowego na wzrost wartości przedsiębiorstwa w
wybranych krajach
12.1. Istota systemu podatkowego i jego znaczenie dla wzrostu wartości
przedsiębiorstwa
12.2. Charakterystyka wybranych systemów podatkowych
12.2.1. Regulacje podatkowe w Wielkiej Brytanii i ich wpływ na wartość firmy
12.2.2. System podatkowy Chin i jego wpływ na wartość przedsiębiorstwa
12.2.3. System podatkowy Brazylii i jego wpływ na wzrost wartości przedsiębiorstwa
12.2.4. Wpływ systemu podatkowego Rosji na wzrost wartości przedsiębiorstwa
12.2.5. Polski system podatkowy i jego wpływ na wzrost wartości przedsiębiorstwa
Konkluzje
Rozdział 13. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i jej wpływ na
budowę wartości
13.1. Klasyczne modele społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
13.2. Strategiczne podejście do społecznej odpowiedzialności jako źródła budowania
wartości
13.3. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne - nowy trend akumulacji i migracji kapitału
13.4. Efektywność inwestycji społecznie odpowiedzialnych w świetle badań
Konkluzje
Rozdział 14. Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu
14.1. Raportowanie biznesowe a migracja kapitału
14.1.1. Raportowanie biznesowe - elementem relacji inwestorskich
14.1.2. Elementy współczesnego raportu biznesowego
14.1.3. Geneza i stan obecny raportowania społecznej odpowiedzialności biznesu
14.1.4. Motywy i korzyści raportowania społecznej odpowiedzialności biznesu
14.1.5. Argumenty przeciw raportowaniu społecznej odpowiedzialności biznesu
14.2. Istota i zawartość raportu społecznej odpowiedzialności biznesu
14.2.1. Pożądane cechy raportów społecznej odpowiedzialności biznesu
14.2.2. Treść i jakość raportów
14.2.3. Integracja treści raportów ze strategią biznesową
14.2.4. Zakres raportowania
14.2.5. Zewnętrzna weryfikacja raportów
14.3. Analiza porównawcza raportów społecznej odpowiedzialności biznesu wybranych
spółek
14.3.1. Wyniki wstępnej analizy
14.3.2. Determinanty użyteczności raportu dla społeczności finansowych (przykład BASF
i ORLEN)
14.3.3. Integracja działań na rzecz środowiska i społeczeństwa ze strategią
biznesową przedsiębiorstwa (przykład Procter & Gamble)
14.3.4. Raportowanie w ramach łańcucha dostaw (przykład Wal-Mart)
14.3.5. Raportowanie - częścią procesu dialogu społecznego (przykład BAT)
Konkluzje
Rozdział 15. Komunikacja i budowa zaufania a wzrost wartości przedsiębiorstwa
15.1. Komunikacja i zaufanie
15.1.1. Psychologiczne i lingwistyczne ujęcia problematyki komunikacji
15.1.2. Komunikacja jako generator zaufania
15.1.3. Zaufanie - strategia radzenia sobie z niepewnością i niemożnością
kontrolowania przyszłości
15.1.4. Kapitał zaufania z punktu widzenia współczesnego przedsiębiorstwa
15.2. Komunikacja i zaufanie na rynku kapitałowym
15.2.1. Zaufanie na rynku kapitałowym
15.2.2. Znaczenie komunikacji na rynku kapitałowym
15.2.3. Komunikacja a efektywność współczesnego rynku kapitałowego
15.2.4. Komunikacja jako strategia budowania kapitału zaufania
15.3. Komunikacja w koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
15.3.1. Imperatyw kształtowania wartości
15.3.2. Komunikacja a zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
15.3.3 Komunikacja a wartość przedsiębiorstwa
Konkluzje
Bibliografia
Notki o autorach
473 stron, B5, twarda oprawa
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|