Publikacja ma unikalny charakter oraz dużą wartość poznawczą dla polskiego
czytelnika, bowiem umożliwia mu poznanie specyfiki działalności i strategii biznesowych
korporacji ponadnarodowych, których rola jest dominująca nie tylko w gospodarce
światowej. Spółki i oddziały korporacji ponadnarodowych stanowią bowiem
najważniejszą grupę przedsiębiorstw w Polsce, a ich wpływ na życie wielu Polaków
jest niepodważalny.
Zapoznanie się z książką przez polskiego czytelnika nie jest więc cenne wyłącznie
dla wąskiej grupy koneserów zainteresowanych nowinkami i ciekawostkami ze świata
gospodarki globalnej, ale również osób zainteresowanych zrozumieniem praktycznych
działań biznesowych globalnych instytucji. Książka niewątpliwie zainteresuje
pracowników spółek i oddziałów korporacji ponadnarodowych w Polsce, polskich
przedsiębiorców, wszystkich aktywnych uczestników sektora gospodarki, w tym również
stowarzyszeń gospodarczych i związków zawodowych, obecnych i przyszłych polityków,
decydentów rządowych i gospodarczych w Polsce, oraz studentów szkół wyższych.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Proces i uwarunkowania umiędzynarodowienia, globalizacji oraz
źródła przewagi konkurencyjnej korporacji ponadnarodowych
1.1. Istota umiędzynarodowienia i globalizacji ekonomicznej
1.2. Czynniki wywołujące proces umiędzynarodowienia i globalizacji
1.3. Rola korporacji ponadnarodowych w umiędzynarodowieniu i rozwoju gospodarki
światowej
1.4. Motywy i formy międzynarodowej działalności koncernów transnarodowych
1.5. Tendencje i perspektywy umiędzynarodowienia, globalizacji oraz rozwoju korporacji
ponadnarodowych
1.6. Koncepcje źródeł przewagi konkurencyjnej korporacji ponadnarodowych
1.7. Zasobowe koncepcje źródeł przewagi konkurencyjnej a teoria przewagi korporacji
ponadnarodowych
Rozdział 2. Strategie konkurencji przedsiębiorstw ponadnarodowych w globalnych
uwarunkowaniach działalności
2.1. Klasyfikacja typów i rodzajów strategii konkurencji korporacji ponadnarodowych
2.2. Krajowe a międzynarodowe strategie konkurencji
2.3. Transgraniczne strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych
2.3.1. Strategia wielonarodowa i międzynarodowa
2.3.2. Strategia globalna i transnarodowa
2.4. Strategia internalizacji, formy oraz rodzaje przepływów wewnętrznych a modele
korporacyjne
2.5. Strategia lokalizacyjna korporacji ponadnarodowych
2.6. Strategia własnościowa koncernów transnarodowych
2.7. Strategia międzynarodowego outsourcingu
2.8. Strategie ekspansji korporacji ponadnarodowych za zagraniczne rynki
Rozdział 3. Analiza intensywności oraz istotności strategii internalizacji w
korporacjach ponadnarodowych
3.1. Analiza intensywności internalizacji w oparciu o syntetyczne i zbiorcze zestawienia
na przykładzie korporacji ponadnarodowych w USA
3.2. Analiza intensywności internalizacji na wybranych przykładach korporacji
ponadnarodowych - Toyota Motor Corporation i Coca-Cola Company
3.3. Ocena efektów strategii internalizacji w korporacjach ponadnarodowych
3.3.1. Minimalizacja kosztów transakcyjnych
3.3.2. Maksymalizacja korzyści transakcyjnych
3.3.3. Podnoszenie efektywności koncernów transnarodowych
3.3.4. Dostęp do zasobów oraz rynków
3.3.5. Optymalizacja strukturalna oraz funkcjonalna przedsiębiorstw
Rozdział 4. Zasady i metody sterowania ponadgranicznymi przepływami
wewnętrznymi w korporacjach ponadnarodowych
4.1. Uwarunkowania oraz instrumenty strategii internalizacji w korporacjach
ponadnarodowych
4.1.1. Optymalizacja struktury organizacyjnej oraz przepływów wewnętrznych
w korporacjach ponadnarodowych
4.1.2. Nadzór, koordynacja oraz współpraca związana ze strategią
korporacyjną, zasobami, jakością, rynkiem oraz warunkami sprzedaży
4.1.3. Stosowanie metod wspierania zagranicznych oddziałów
4.1.4. Operacje transakcji terminowych oraz ochrona przed instrumentami
interwencjonizmu państwa
4.2. Czynniki kształtujące przepływy wewnątrzkorporacyjne w koncernach transnarodowych
4.3. Wpływ zmian konkurencji międzynarodowej oraz wahań popytu i podaży na strategię
internalizacji w korporacjach ponadnarodowych
4.4. Kształtowanie przepływów wewnętrznych a zmiana oraz geograficzne zróżnicowanie
polityki gospodarczej, podatkowej i celnej
4.5. Wpływ zmian kursowych i stóp procentowych na strategię internalizacji w koncernach
transnarodowych
Zakończenie
Spis tabel
Bibliografia
208 stron, B5, miękka oprawa