ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 46.80 44,46   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KOMPENDIUM WIEDZY O KONKURENCYJNOŚCI


RED. GORYNIA M. LAŹNIEWSKA E.

wydawnictwo: WYD.NAUK. PWN , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 46.80 Twoja cena  44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kolejna pozycja z cieszącej się dużą popularnością serii Kompendium wiedzy o....

Wielowątkową problematykę konkurencyjności przedstawiono w sposób syntetyczny, prostym i zwięzłym językiem.

Wyszukiwanie informacji ułatwia alfabetyczny wykaz haseł oraz umieszczone na marginesach definicje.

Podręcznik-leksykon jest przeznaczony dla studentów kierunków ekonomicznych ze specjalnością biznes międzynarodowy i gospodarka międzynarodowa oraz dla osób zainteresowanych kwestią międzynarodowej konkurencyjności Polski.

 


Prof. dr hab. Marian Gorynia i dr hab. Ewa Łaźniewska są pracownikami naukowymi Wydziału Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.


SPIS TREŚCI

Wstęp 

Część I. Korzenie Konkurencyjności w ekonomii 

Koncepcje konkurencji w ekonomii

1.1. Szkoła klasyczna .

1.2. Teoria Karola Marksa 

1.3. Neoklasyczna koncepcja konkurencji 

1.4. Teoria gier 

1.5. Keynesizm i postkeynesizm .

1.6. Szkoła austriacka 

1.7. Ekonomia ewolucyjna 

1.8. Trendy w ekonomii menedżerskiej 

1.9. Podsumowanie 

Teoretyczne aspekty konkurencyjności 

2.1. Istota i definicje konkurencyjności 

2.2. Poziomy konkurencyjności.

2.3. Konkurencyjność ex ante a konkurencyjność ex post

2.4. Konkurencyjność podażowa a konkurencyjność popytowa 

2.5. Konkurencyjność wewnątrzbranżowa a konkurencyjność międzybranżowa 

2.6. Konkurencyjność na rynku krajowym a konkurencyjność na rynku zagranicznym

2.7. Porównania konkurencyjności – różnica, przewaga i luka konkurencyjna 

2.8. Podsumowanie 

 

Część II. Konkurencyjność na różnych poziomach systemów gospodarczych 

3. Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym.

3.1. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – ujęcie modelowe

3.2. Makroekonomiczne determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz mierniki konkurencyjności na poziomie makro 

3.3. Mezoekonomiczne determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz mierniki konkurencyjności na poziomie mezo 

3.4. Mikroekonomiczne determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa. . 77

3.5. Problemy z pomiarem zmiennych opisujących konkurencyjność przedsiębiorstwa 

3.6. Operacjonalizacja pojęć: „pozycja konkurencyjna”, „potencjał konkurencyjny” i „strategia konkurencyjna” 

3.7. Podsumowanie

4. Konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym 

4.1. Mezoekonomia – kierunki badań i jej przydatność w studiach nad konkurencyjnością gospodarki

4.2. Ekonomia branży – geneza i przedmiot badań

4.3. Branża – pojęcie, dylematy definicyjne.

4.4. „Diament” Michaela Portera – prezentacja i krytyka 

4.5. Pojęcie konkurencyjności branży

4.6. Determinanty międzynarodowej konkurencyjności branży 

4.7. Miary międzynarodowej pozycji konkurencyjnej branży

4.8. Podsumowanie 

5. Konkurencyjność w ujęciu makroekonomicznym

5.1. Poziom makroekonomiczny a konkurencyjność 

5.2. Czynniki determinujące potencjał konkurencyjny gospodarki

5.3. Pozycja konkurencyjna gospodarki

5.4. Miary potencjału konkurencyjnego gospodarki

5.5. Miary międzynarodowej pozycji konkurencyjnej kraju 

5.6. Stabilność makroekonomiczna a konkurencyjność

5.7. Podsumowanie 

6. Konkurencyjność na poziomie lokalnym 

6.1. Obszary konkurencyjności lokalnej

6.2. Uwarunkowania wewnętrzne konkurencyjności na poziomie lokalnym  

6.3. Uwarunkowania zewnętrzne konkurencyjności na poziomie lokalnym  

6.4. Rankingi konkurencyjności gmin

6.5. Narzędzia kształtowania i podnoszenia konkurencyjności na poziomie lokalnym 

6.6. Podsumowanie 

7. Konkurencyjność gospodarek w ujęciu regionalnym

7.1. Kluczowe elementy teorii makroekonomicznych w zakresie konkurencyjności regionalnej

7.2. Obszary konkurencyjności regionalnej na przykładzie Polski 

7.3. Wskaźniki konkurencyjności regionalnej i ich interpretacja oraz podstawowe metody analiz regionalnych w zakresie badań konkurencyjności 

7.4. Działania władz regionalnych na rzecz podnoszenia konkurencyjności –

przegląd różnych instrumentów ze szczególnym uwzględnieniem działań w Unii Europejskiej 

7.5. Podsumowanie 

 

Część III. Studia nad międzynarodową konkurencyjnością gospodarek 

8. Wpływ polityki gospodarczej na konkurencyjność

8.1. Struktura zadania wyznaczania polityki gospodarczej

8.2. Polityka fiskalna a konkurencyjność

8.3. Polityka pieniężna a konkurencyjność

8.4. Współczesne uwarunkowania polityki gospodarczej

8.5. Polityka kursowa a konkurencyjność 

8.6. Pozycja instytucjonalna banków centralnych

8.7. Wpływ polityki gospodarczej na konkurencyjność w okresie transformacji

8.8. Podsumowanie 

9. Konkurencyjność a uwarunkowania prawne polityki konkurencji w Unii Europejskiej

9.1. Istota polityki konkurencji i jej znaczenie dla konkurencyjności  

9.2. Uzasadnienie prowadzenia polityki konkurencji w Unii Europejskiej  

9.3. Praktyki ograniczające konkurencję 

9.4. Nadużycie pozycji dominującej 

9.5. Kontrola koncentracji  

9.6. Pomoc państwa 

9.7. Europejska Sieć Konkurencji 

10. Metodologia badań konkurencyjności gospodarek narodowych – rankingi konkurencyjności 

10.1. Prezentacja wybranych rankingów konkurencyjności 

10.2. Podsumowanie – zalety i wady rankingów 

11. Konkurencyjność Unii Europejskiej na tle założeń Strategii Lizbońskiej

11.1. Strategia Lizbońska jako dokument określający pozycję konkurencyjną ex ante Unii Europejskiej 

11.2. Redefinicja założeń Strategii Lizbońskiej w 2005 roku w związku z rosnącą luką konkurencyjną regionu Unii Europejskiej w relacji do innych silnych gospodarek w świecie 

11.3. Zmienne opisujące pozycję konkurencyjną Unii Europejskiej w ujęciu Strategii Lizbońskiej

11.4. Realizacja założeń Strategii Lizbońskiej w Polsce – priorytety przyjęte przez Polski Krajowy Program Reform 

11.5. Wątpliwości związane z realizacją założeń Strategii Lizbońskiej

11.6. Podsumowanie

12. Miejsce Polski w rankingach konkurencyjności i ocena gospodarki polskiej przez pryzmat różnych mierników ekonomicznych 

12.1. Pozycja konkurencyjna Polski w wybranych rankingach 

12.2. Pozycja konkurencyjna Polski względem największych gospodarek wschodzących 

12.3. Pozycja konkurencyjna oraz potencjał konkurencyjny Polski na podstawie analizy mierników społeczno-gospodarczych 

12.4. Rządowa strategia konkurencyjności międzynarodowej Polski 

12.5. Podsumowanie

Literatura 

Alfabetyczny wykaz haseł

Podsumowanie

 


352 strony, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022