W książce Innowacje i konkurencyjność autor omawia wybrane aspekty
procesów innowacji, traktowanych jako wynik współpracy służb ekonomicznych,
marketingowych i technicznych, a same innowacje postrzega jako podstawowy instrument
zapewniający rzedsiębiorstwom i gospodarce uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej.
Proponuje też nowe podejście do analizy mechanizmów innowacji i postuluje potrzebę
zastosowania nowych zasad modelowania procesów innowacyjnych.
Książka przeznaczona jest dla teoretyków i praktyków ekonomii, kadry dydaktycznej
wyższych uczelni, przedstawicieli nauk technicznych oraz studentów ekonomii.
"Temat książki jest wyjątkowo aktualny. Pilnie takiej książki potrzebuje świat
akademicki oraz świat biznesu. Europa jest mało innowacyjna i konkurencyjna. W Europie
zaś Polska ciągle
znajduje się na peryferiach innowacji".
z recenzji prof. Edwarda Cyrsona
"Praca [...] W. Świtalskiego należy do tych, których publikowanie jest oczekiwane
przez naukowo zainteresowanych z jednej strony, z drugiej zaś powinna pełnić rolę
swoistego wyrzutu
sumienia wśród pomijających w decyzjach politycznych i gospodarczych kwestie kreowania
przyjaznego klimatu dla rozwoju innowacji, ciągnących [...] w górę gospodarkę
lokując ją
na dobrej pozycji konkurencyjnej".
Władysław Świtalski jest pracownikiem Wydziału Nauk Ekonomicznych
Uniwersytetu Warszawskiego. Opublikował wiele artykułów na temat modelowania
matematycznego, dynamiki systemów i roli czasu w modelach procesów gospodarczych; w
ostatnim czasie - problematyki gospodarki opartej na wiedzy, innowacji oraz współpracy
między ekonomistami i inżynierami w obszarze tworzenia projektów nowych produktów.
Spis treści:
OD AUTORA
1. ZMIANY W PRZEDSIĘBIORSTWACH I ICH OTOCZENIU
Powszechność zmian
Zmiany w przedsiębiorstwach
Zmiany w organizacjach i instytucjach
Zmiany w gospodarce światowej
Motywacje do wprowadzania zmian
Schemat rozliczania kosztów i przychodów
Obszary i kierunki zmian
Ogólna mapa zmian w przedsiębiorstwie
Rozwinięcia koncepcji mapy zmian
2. POZAEKONOMICZNE ASPEKTY ZMIAN
Techniki wytwarzania i produkty
Projektowanie konstrukcji
Projektowanie metod wytwarzania
Rola sektora nauki i badań
3. INNOWACJE
Zmiany a innowacje
Definicje innowacji
Dynamika procesów innowacyjnych
Typologia innowacji
Kryterium nośnika lub przedmiotu innowacji
Kryterium doniosłości innowacji
Kryterium oryginalności
Kryterium źródła innowacji
Scalona typologia innowacji
4. EKONOMICZNY WYMIAR PROBLEMATYKI INNOWACJI
Perspektywy postrzegania problematyki innowacji
Wkład Josepha Schumpetera
Droga do ekonomicznych modeli innowacji
Cztery schematy procesów innowacyjnych
Paradygmat gospodarki opartej na wiedzy
Wpływ innowacji i innowacyjności na potencjał przedsiębiorstwa i gospodarki
5. KONKURENCJA I KONKURENCYJNOŚĆ
Konkurencja jako kategoria nauk ekonomicznych
Pojęcie konkurencyjności
Strategia, potencjał i pozycja konkurencyjna
Nośniki konkurencyjności produktów
Jakość jako najważniejszy nośnik konkurencyjności
Konkurencyjność przedsiębiorstw i gospodarek
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS RZECZOWY
252 stron, oprawa miękka